35

Waartoe dienen economische missies? INTERNATIONALE HANDEL “Neem deel aan een economische missie”, aldus een van de acht tips die ondernemers geven aan collega’s die een internationale activiteit overwegen (meer hierover in dit dossier). De vraag is, heel concreet, wat zulke missies opleveren. Deelnemers getuigen. E en economische missie betekent voor de ondernemer een kans om een buitenlandse markt te ontdekken of te benaderen. Meestal gaat het om een afgelegen en soms moeilijk bereikbare markt, die echter heel wat uitzichten biedt. Zulke reizen worden heel regelmatig georganiseerd onder de vorm van Europese, prinselijke of gewestelijke missies… Beci-leden ontvangen nu en dan uitnodigingen om hieraan deel te nemen. Tijdens de afgelopen jaren vertrok Beci trouwens met ondernemers naar Iran, de Verenigde Arabische Emiraten of – onlangs nog – Taiwan. Telkens was dit de gelegenheid om lokale economische spelers te ontmoeten, deel te nemen aan conferenties, seminars of vakbeurzen en, uiteraard, nieuwe contacten te leggen, soms zelfs binnen de delegatie zelf. Tot zover het programma. Maar wat halen de deelnemers er concreet uit? We stelden de vraag aan ondernemers die al ervaring hebben met zulke missies of voor het eerst hebben deelgenomen. Welke herinneringen houden ze eraan over, enkele maanden of een jaar later? Het Midden-Oosten blijft in trek We meldden het vroeger al: door zijn geostrategische ligging, zijn economische bereidheid en ook enigszins zijn lifestyle blijft het Midden-Oosten vrij populair bij de investeerders. Jean-Philippe De Groote, Managing Director van Eole Engineering, neemt regelmatig deel aan economische missies in Iran. “Ik heb er geen enkele gemist, denk ik! Dankzij het niet meer bij te houden aantal ontmoetingen en de ontegensprekelijke voordelen van zulke missies om nieuwe partners te vinden als aanvulling van het vertegenwoordigingswerk, win ik hierbij enorm veel prospectietijd.” Thierry Gilson is zaakvoerder van Renson, een KMO die elektronische sigaretten verkoopt en die zich bijzonder reactief opstelt op groeiende markten met een sterke toegevoegde waarde. Verleden jaar nam hij voor het eerst deel aan een dergelijke reis, meer bepaald naar Dubai, in de Verenigde Arabische Emiraten. “Het werd voor mij een soort vuurdoop, maar ik vond het bijzonder positief en ervaarde het als een persoonlijke verrijking. Het is een Het is een efficiënte en originele manier om mijn eigen bedrijf te promoten, om soms totaal onverwachte ontmoetingen te doen. Thierry Gilson (Renson) efficiënte en originele manier om mijn eigen bedrijf te promoten, om soms totaal onverwachte ontmoetingen te doen, ook met vertegenwoordigers van andere deelnemende landen. Ik ben bovendien bijzonder opgetogen met de kwaliteit van het onthaal ter plaatse. Dit valt zeker niet te onderschatten.” Het belang van menselijke contacten Awad Chamas is consultant voor de farmaceutische laboratoria Trenker en heeft in deze functie al bijna de hele wereld afgereisd. Met economische missies heeft hij veel ervaring: “Dit is concreet werk. Tijdens elk van deze missies vorderen de onderhandelingen aanzienlijk en leiden ze tot de ondertekening van contracten. De huidige nieuwe communicatiemiddelen zijn natuurlijk van groot belang, maar wij weten allen dat ze nooit de menselijke contacten zullen vervangen. En ik BECI - Brussel metropool - november 2017 33 David Hainaut D.R. © Thinsktock

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication