Tip van een expert: bezoek vakbeurzen (hierboven: de CeBIT in Hamburg). BUITENLANDSE HANDEL 8 tips van ondernemers om bekendheid te verwerven in het buitenland Dit is een complex vraagstuk, met vele mogelijke antwoorden, omdat producten, diensten, potentiële klanten en zakelijke tradities heel divers zijn, naargelang van de omstandigheden. Toch is praktisch advies goud waard als het voortvloeit uit de ervaring van ondernemers die zich hebben ingezet om een internationale clientèle te overtuigen en hun activiteiten te doen groeien. Van deze deskundigen krijgen we een soort ‘best-of’. Volledig is het niet, maar wel bijzonder nuttig voor zaakvoerders die ook de internationale toer op willen. Cédric Lobelle 1. “Wacht niet tot u 100% paraat bent” Piet Himpe (Wikane): “Een onderneming is nooit echt klaar voor export. Dit gebeurt al gaande, door het uitproberen van verscheidene aanpakken, door wat in het duister te tasten en door ter plaatse voeling te krijgen met de markt en de lokale perceptie van het product of de dienst. Gebruik meerdere strategieën. Eén enkele aanpak heeft geen zin. Duitsland, Italië of het Verenigd Koninkrijk benadert u niet op dezelfde manier, want de nationale eigenheden spelen een belangrijke rol. De cultuur en de zakelijke gewoonten verschillen. Hou daar meteen rekening mee. Om de risico’s te beperken, raden we aan om een markttest uit te voeren via lokale tussenpersonen (groothandelaars, importeurs of verdelers). Een dergelijke test is geen garantie, maar u zult een deel van de weg hebben afgelegd en een beter inzicht krijgen in de cultuur.” 2. “Internet, een bondgenoot om markten te benaderen en bekendheid te verwerven” Sébastien Braun (IDLoom): “Dankzij Google is het vrij gemakkelijk om in het buitenland een markt te vinden. Met Google vindt u de gebieden waar de sleutelwoorden die verband houden met uw producten het meest worden gebruikt. Zo gaan wij te werk voor onze professionele softwarepakketten. Uw website moet bovendien beschikbaar zijn in de taal van het land, om de export mogelijk te maken. Wanneer u een dienst opstart, hebt u ter plaatse een persoon nodig met een virtueel kantoor en een telefoonnummer om afspraken en ontmoetingen vast te leggen. 30 BECI - Brussel metropool - november 2017 Betalingen kunnen vanuit Brussel worden beheerd, maar de ontwikkeling van de markt vereist een ‘utility partner’ die licenties en diensten zal verkopen en bovendien zal instaan voor client support. Ten slotte moet u via de sociale media communiceren om op te vallen, bijvoorbeeld wanneer u een nieuw kantoor opent. Dit alles neemt tijd in beslag maar werkt kostenbesparend en is efficiënt.” agentschappen” 3. “Vraag advies aan uw partners en aan de Guy Desseaux (Belgosweet): “Als u op zoek bent naar partners in het buitenland, contacteer dan degenen met wie u al samenwerkt. Als u bijvoorbeeld een verdeler van uw producten in Frankrijk hebt en u nieuwe markten in Duitsland en Groot-Brittannië wenst te veroveren, vraag dan aan de bestaande verdeler of hij geen betrouwbare collega kent in deze landen. Een dergelijke actieve referentie geldt vaak als een garantie. U kunt ook een beroep doen op de verscheidene Belgische exportagentschappen, want zij hebben overal afgevaardigden. Ze kunnen een studie verrichten aan de hand van een briefing, nagaan of er belangstelling bestaat voor uw product, verdelers en potentiële klanten vinden, 10 tot 15 contacten leveren voor een bezoek ter plaatse, hulp verlenen bij het vastleggen van afspraken, praktische details regelen, kortom, de weg effenen.” 4. “Maak gebruik van een voordracht in het buitenland” Georges-Alexandre Hanin (Mobilosoft): “Als u uitgenodigd wordt om als spreker op te treden tijdens een conferentie in © Reporters
33 Online Touch Home