Onze deskundigen Sébastien Braun, CEO van IDLoom (hulpmidhet buitenland, zult u zich tot economische spelers richten. Die mensen zijn potentiële partners of klanten. Beperk de reis niet tot de strikt noodzakelijke twee dagen ter plaatse voor de voordracht. Voorzie een volle week en vind een aantal contacten voor uw vertrek. Voorzie twee of drie dagen vóór de conferentie om deze mensen te ontmoeten. En een of twee dagen daarna om gesprekken te voeren met de leads die u tijdens de conferentie hebt ontdekt, en met hun eigen relaties. Dit zijn zeer leerrijke momenten om te begrijpen hoe een gebied of een land functioneert, om succesvolle mensen te ontmoeten en kennis te maken met hun goede praktijken, de lokale markt, de mentaliteiten enz. En daarmee creëert u relaties in het vooruitzicht van volgende bezoeken, die u trouwens regelmatig moet organiseren, in Zuidoost-Azië bijvoorbeeld.” 5. “Bezoek vakbeurzen” Guy Desseaux (Belgosweet): “Als u producten, programma’s of diensten in het buitenland wenst te verkopen, moet u de doelgroep en de potentiële klanten kennen. U moet dus de ondernemers, maar ook de HR en marketing managers kennen van ondernemingen die uw producten zouden kunnen kopen. Zoals in België, kunt u in de lokale vakpers adverteren. Maar probeer vooral een stand te huren op de vakbeurzen waar de doelgroep en de ondernemers naartoe gaan en toon deze mensen een selectie van uw producten. Als u bijvoorbeeld geneesmiddelen verkoopt, huur een stand om de groothandelaars te benaderen die aan apotheken leveren. Voor mij is dit veruit de beste manier om contacten, partners en internationale klanten te vinden. Wij nemen elk jaar aan 10 beurzen deel.” s 6. “Vind een klant met een internationale uittraling” Sébastien Braun (IDLoom): “ Een zeer goede manier om buitenlandse klanten te vinden voor uw producten – in ons geval eventbeheersoftware – bestaat erin eerst een grote klant met een internationale uitstraling te overtuigen. Zo bijvoorbeeld bepaalde verenigingen en Europese lobbies. Brussel is een ideale plek om zoiets te doen. En we hebben het dan ook gedaan door een partnerschap aan te gaan met een lobby die regelmatig evenementen in het buitenland organiseert. Op die evenementen zijn ondernemingen en merken aanwezig waarvan de lobby de belangen verdedigt. Deze merken organiseren hun eigen evenementen en ontdekken dan op hun beurt onze software en onze diensten. Ze kunnen op die manier klant worden en bijdragen tot onze groei.” 7. “Neem deel aan economische missies” Georges-Alexandre Hanin (Mobilosoft): “Economische missies in het buitenland zijn een echte troef. Ze vereisen echter een goede voorbereiding om succesvol te zijn. De deelnemers en personen die u daar zou kunnen ontmoeten, zijn namelijk bijzonder talrijk. En de attachés van de Belgische agentschappen ter plaatse zijn overstelpt. U riskeert dus in de massa verloren te lopen. Wees vooruitziend en plan een voorafgaand bezoek van enkele dagen ter plaatse, een maand of twee vóór de missie, en vraag aan de attaché om een vergadering te plannen met prospects, evenals een ontmoeting met leads of potentiële partners als u het delen voor eventbeheer en interne sociale media) Guy Desseaux, Managing Director van Belgosweet (levering van snoepwaren en gepersonaliseerde Belgische chocolade). Georges-Alexandre Hanin, CEO van Mobilosoft (webservices voor de handel). Piet Himpe, zaakvoerder van Wikane – Brussels Hoofdstedelijk Gewest (een netwerk van consultants gericht op de ontwikkeling van KMO’s). land niet kent. Maak daarna gebruik van de economische missie voor een tweede contact en voor het ondertekenen van een partnerschapscontract met lokale bedrijven. De prospectiefase zal niet meteen zijn vruchten afwerpen, maar het tweede bezoek wel.” 8. “Werkelijk internationale vestigingen” Piet Himpe (Wikane): “Internationalisering kan op verschillende manieren: door rechtstreekse export uit België, door de oprichting van een dochtermaatschappij, door de verwerving van aandelen in een onderneming van het beoogde land, of door het overnemen van een dergelijke onderneming. Soms kan het ook via een wederzijds partnerschap. Een Europese KMO die in beide richtingen over de Rijn, het Kanaal, de Alpen of de Pyreneeën actief wil zijn, mag zich in geen geval als internationaal voordoen als het slechts over een vertegenwoordigingsbureau beschikt! Zelfs een partnerschap met een zelfontworpen label dat het geheel een internationaal tintje tracht te geven, zal de markt niet lang bedriegen. Wat u bij de lancering hebt uitgespaard, verliest u in het meervoud tijdens de ontplooiingsfase.” ● BECI - Brussel metropool - november 2017 31 D.R. D.R. D.R. D.R.
34 Online Touch Home