52

DYNAMIEK Bedrijfsoverdrachten: het succesverhaal van de familie Petit Bedrijfsoverdrachten vormen de komende jaren een van de grootste uitdagingen van de Belgische economie. Binnen de 10 jaar zullen 300.000 ondernemingen op zoek zijn naar een overnemer. Een onderneming overdragen of overnemen vergt echter best veel voorbereiding... Om dit in goede banen te leiden deed de familie Petit een beroep op de Transmission Hub van BECI. Een succesverhaal. Gaëlle Hoogsteyn O m naar het verhaal van hun bedrijfsoverdracht te luisteren, ontmoeten wij met de familie Petit in de gebouwen van de Kamer van Koophandel van Brussel. Rond de tafel zitten Jean-Claude Petit, de vader, en zijn twee zonen Pierre-Benoît en François-Xavier. Jean-Claude is vandaag op pensioen na een loopbaan in de banksector. Hij is echter nog steeds actief als onbezoldigde vennoot, en het zijn de kinderen die later de fakkel zullen overnemen. In hun familie gaat de zin voor ondernemen over van vader op zoon. “Ongeveer drie jaar geleden, toen ik nog werkte, besloot ik om de activiteiten van onze onderneming te diversifiëren. Wij beschikten toen inderdaad over drie middelgrote supermarkten. Rekening houdend met de relatieve instabiliteit binnen de voedingssector, wou ik me in een andere sector lanceren om zo een langdurige activiteit en toekomst voor mijn zonen te garanderen”, vertelt Jean-Claude Petit. Nood aan begeleiding Een onderneming overnemen is een zware kluif. Daarom vond deze voormalige bedrijfsleider begeleiding geen overbodige luxe. De TransmisVan links naar rechts:Pierre-Benoît, Jean-Claude en François-Xavier Petit. sion Hub van BECI, die net was gelanceerd, kwam als een geschenk uit de hemel. Pierre-Benoît Petit: “Wij hebben de Transmission Hub in januari 2015 ontdekt in een artikel in Trends Tendances en namen dan met de Hub contact op om meer te weten te komen over het aanbod begeleidende diensten. De manier waarop het concept werd voorgesteld, de grondige analyse van de situatie en van het aantal ondernemingen dat op middellange termijn een overnemer zoekt, hebben ons echt over de streep getrokken. Dat het de Kamer van Koophandel van Brussel is die dit initiatief leidt, was voor ons ook een teken van kwaliteit.” François-Xavier Petit gaat hier verder op in: “In tegenstelling tot bedrijven die zich als overdrachtsspecialisten voorstellen, wil BECI niet koste wat het kost die bedrijven verkopen die in haar database staan, maar beoogt ze eerder het succes en de kwaliteit van de overdracht. De leden en partners van de Hub hebben meer oog voor advies en begeleiding.” François-Xavier 50 BECI - Brussel metropool - juni 2017 De grote stappen De familie Petit nam aanvankelijk deel aan alle informatiemomenten die de Transmission Hub organiseerde. “De thema’s waren telkens erg interessant en lieten ons kennis maken met aspecten waar wij niet meteen aan gedacht zouden hebben. Wij noteerden alles om zo beter bestand te zijn voor wat komen zou”, verduidelijkt Pierre-Benoît. “Dankzij deze avonden zijn wij ons ook meer vragen gaan stellen over wat wij van een overdracht verwachten”, voegt hij nog toe. Daarna was het tijd om de ondernemingen voor te stellen die op zoek zijn naar een overnemer. Een van de grootste moeilijkheden voor kandidaat-overnemers is inderdaad te weten komen welke ondernemingen een overdracht overwegen. In het belang van de vertrouwelijkheid hangen deze bedrijven hun verkoopintenties maar zelden aan de grote klok. “De Transmission Hub heeft ons in die zin waardevolle tijd gespaard door ons die bedrijven kenbaar te maken”, zegt Pierre-Benoît. Zijn vader vult aan: “De D.R.

53 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication