53

De Hub Transmission: wie en waarom? Om een antwoord te bieden op de uitdagingen die de overdracht van een onderneming met zich meebrengen, richtte de Kamer van Koophandel van Brussel in 2015 een Transmission Hub op. Die heeft als taak de overdragers en overnemers samen te brengen. Een ploeg deskundigen en de partners van de Transmission Hub bieden u de mogelijkheid na te gaan hoe goed u voorbereid bent op de overdracht/overname van uw bedrijf en bereidt u er op korte, middellange of lange termijn op voor. De Hub biedt het hele jaar door professionele en vertrouwelijke informatiesessies, vormingen en begeleiding, zodat iedereen zijn project kan voorbereiden en ontwikkelen. Jean-Claude Hub stelde ons talrijke en gevarieerde contacten voor. Dat stelde ons gerust. Wij kregen een lijst ondernemingen aangereikt, waaruit we drie interessante bedrijven selecteerden.” Na een ontmoeting met deze drie ondernemingen viel de keuze uiteindelijk op ‘Monsieur Marc’, een bedrijf dat zich specialiseert in het onderhoud van gemeenschappelijke ruimtes in gebouwen met standing. “Een van de doorslaggevende elementen bij onze beslissing was dat de eigenaar zijn overdracht samen met een overdracht-manager had voorbereid. Zijn dossier was goed opgebouwd en we kregen meteen een volledig overzicht van de economische, financiële en sociale situatie van Monsieur Marc”, legt François Xavier uit. “Een onderneming moet verder kijken dan de cijfers en ook een blik in de toekomst werpen, zich afvragen welke meerwaarde de overdracht voor de onderneming betekent, hoe de ontwikkeling er zal uitzien. Kortom, een langetermijnvisie hebben”, stelt Jean-Claude Petit. Deze langetermijnvisie beïnvloedde ook de overnemers bij hun keuze. Pierre-Benoît: “Wij hebben snel mogelijke ontwikkelingen, nieuwe structurele verbeteDe volgende sessie van de Transmission Hub vindt plaats op 15 juni 2017. Overdragende ondernemingen worden er in alle vertrouwelijkheid aan potentiële overnemers voorgesteld. Interesse? Neem in alle vertrouwelijkheid contact op met de Transmission Hub zodat we samen uw projecten met succes kunnen waarmaken! Meer informatie: Erick Thiry - eth@beci.be - 02 643 78 36 ringen en prospectie-ideeën geïdentificeerd. Die willen we ook uitvoeren, zonder daarbij onze ‘ambachtelijke en menselijke kant’, die ons nauw aan het hart ligt, uit het oog te verliezen.” Voor de twee broers betekent een onderhoudsdienst meer dan een scherpe prijs. Het contact en de nabijheid met de bewoners zijn erg belangrijk. “De werknemers van Monsieur Marc zorgen bovendien voor meer dan poetsen alleen, zo bv. de post naar de verdieping brengen van een oudere persoon die moeilijk kan stappen. Al deze kleine dingen zorgen ervoor dat Monsieur Marc zich onderscheidt en zijn klanten behoudt”, nog aldus François-Xavier. Pierre-Benoît Happy end Na talrijke vergaderingen, gesprekken en onderhandelingen verwierf de familie Petit Monsieur Marc. François-Xavier: “Wij hadden bij onze eerste ontmoetingen met de leden van de Transmission Hub nooit verwacht dat een bedrijf overnemen gemiddeld twee tot drie jaar tijd in beslag zou nemen. Uiteindelijk vergt kwaliteit toch tijd. Het proces duurde inderdaad twee jaar, bovenop de negen maanden overgang tijdens dewelke we nog samenwerkten met de overdrager.” Voor onze drie overnemers is deze transitieperiode absoluut noodzakelijk om alle kneepjes van het vak onder de knie te krijgen en van de ervaring van de overdrager te leren. Die tijd is ook nuttig om alle nodige administratieve informatie te vergaren. “Het is ook de bedoeling dat de overdrager na deze overgangsperiode het bedrijf met een gerust hart kan achterlaten”, zegt Pierre-Benoît nog. Voor de ondernemers – en vooral zij die met pensioen gaan – is de overdracht van een bedrijf een moeilijk moment. Hun onderneming is dan ook vaak hun levenswerk. Binnen zeven maanden laat de voormalige eigenaar van Monsieur Marc het bedrijf definitief achter zich en staan de broers Petit er alleen voor. Net als hun vader zijn ze allebei blij met de begeleiding van de Hub doorheen het proces: “Het advies van de Hub heeft ons echt geholpen. Daarnaast kennen niet alle ondernemers de echte waarde van hun bedrijf, denken ze nog niet aan hun pensioen, weten niet welke maatregelen ze moeten voorzien om hun bedrijf op te waarderen, noch hoe ze een overdracht voorbereiden. Deze dienst is dus even interessant voor de overdragers als voor de overnemers”, concludeert pater familias Jean-Claude. ● BECI - Brussel metropool - juni 2017 51

54 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication