40

TOPIC Corporate Communication, en Olivier Legrain, CEO van de onderneming die zich specialiseert in de protontherapie: ook daar genoten de catering, het vervoer en de terugwinning van gebruikte apparatuur een bijzonder doordachte aanpak. Deze concrete acties staan gegrift in de genen van zowel leverancier als klant en reiken veel verder dan milieuvriendelijkheid. VO en IBA hebben daar trouwens met geen woord over gerept Net iets te ver: vasttapijt in de afval Ook de Brusselse onderneming ESN (European Service Network) werkt op die manier. De Event-afdeling van ESN spitst zich toe op corporate communication en bespaart geen moeite om evenementen te organiseren met de laagst mogelijke impact. Thierry Depret is binnenhuisarchitect van opleiding en kiest systematisch de dienstverleners die het dichtst bij het evenement zijn gevestigd, om verplaatsingen drastisch te beperken. Als het mogelijk is, verplaatsen alle betrokken partijen zich tijdens de organisatiefase per trein. Belangrijker nog: ecodesign speelt een vooraanstaande rol bij de fabricage van de stands en bij al wat voor een evenement moet worden ingezet. Thierry Depret vertelt dat hij resoluut voor deze aanpak heeft gekozen toen hij vaststelde wat er na de sluiting van beurzen gebeurde met het vasttapijt: “Alles werd gewoon opgerold en naar de verbrandingsoven gestuurd. (…) Vervang het tapijt door tegels, en u vermijdt heel gemakkelijk dit soort wantoestanden.” Vóór, tijdens en na het evenement Wat beveelt de methodologie in de Meetings Go Green gids aan? Eerst en vooral anticiperen. De organisatie verloopt veel vlotter als ze stroomopwaarts denkt. Op die manier komen er efficiënte maatregelen om de sortering van afval zo vlot mogelijk te laten verlopen en de ophaal goed voor te bereiden. En met het oog op een duurzaam beheer van het event, heeft preventie een belangrijke rol te spelen. Afval vermijden, daar komt het op neer. Dat kan bijvoorbeeld door herbruikbaar of composteerbaar vaatwerk te gebruiken. Tijdens het evenement krijgen de organisatoren, dankzij de aanwezigheid van het publiek, de kans om aan sensibilisering te doen. Met behulp van een duidelijke communicatie en een aangepaste structuur (sorteerpunten) wordt het zelfs mogelijk om de deelnemers te betrekken bij een duurzaam beheer van het geproduceerde afval. Na afloop van het event is het opruimen geblazen. Een belangrijke fase, want dan moeten de schoonmaakbedrijven en/of de afvalbeheerbedrijven erop toezien dat het afval gesorteerd wordt opgehaald. Info: Brussels Waste Network, Laurie Verheyen : lv@beci.be, 02 210 01 75 En ook: www.vo-event.be www.esn.eu www.beci.be/media/uploads/public/_custom/Meetings_Go_ Green_FR_WEB.pdf ●

41 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication