Deze ‘plantaardige muur’, geïnstalleerd voor drie maanden aan de Kunstberg, heeft een luchtzuiverende capaciteit van 275 bomen. Toch een vuiltje aan de lucht? GREEN Een gezonde en zuivere lucht zou geen luxe mogen zijn, nietwaar? Als de lucht toch vervuild is, dan mag dit niet boven bepaalde drempels. Een aantal maatregelen moet daarvoor instaan. In Europa kwam er trouwens protest, met de vraag naar meer waakzaamheid. Dit geldt ook voor Brussel, waar mensen klacht indienden tegen overdreven gehaltes aan stikstofdioxide (NO2) in de lucht. Deze burgers eisen een plan om de luchtvervuiling – conform de Europese regels ter zake – te bestrijden. Hoe ver staan we hiermee? Vincent Delannoy D e wereldbevolking leeft hoe langer hoe meer in steden. Vandaar het belang van een goede luchtkwaliteit voor de volksgezondheid. In Europa kampen vooral Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Spanje met luchtvervuilingsproblemen. Ook in Oost-Europa is dit het geval, wegens het veelvuldig gebruik van steenkool om woningen te verwarmen. Hoe het met Brussel is gesteld? Volgens vijf door de milieu-NGO ClientEarth ondersteunde klagende partijen doet onze hoofdstad te weinig op dit vlak. De luchtkwaliteit is een Europese materie: daarvan getuigen de richtlijn 2008/50 en de vrij recente richtlijn 2016/2284, die de Lidstaten verplicht tegen eind maart 2019 een programma ter bestrijding van de luchtvervuiling te ontwikkelen. In april 2016 kreeg België van de Europese Commissie een aanmaning wegens niet-naleving van de jaarlijkse maximumwaarden voor stikstofdioxide (NO2). Ze werden namelijk overschreden door het leven in de steden en de uitstoot van dieselmotoren. Hoe ver staan we met NO2 in Brussel? De maximum toegestane waarde per uur is 200 μg/m3 . In 2015 werd deze drempel drie uur lang in Neder-Over-Heembeek overschreden, en in Molenbeek gedurende één uur. Dit blijft binnen de tolerantie van 18 overschrijdingen per jaar. Op jaarbasis vertoonden twee stations – Haren en Elsene – waarden boven de niet te overschrijden 40 μg/m3 . Lage-emissiezone Deze kritiek leidde tot de goedkeuring van het Gewestelijk Lucht-Klimaat-Energieplan (GLKE) in juni 2016 en de invoering van een permanente lage-emissiezone (Low Emission Zone, LEZ) over het ganse Brusselse Gewest, 30 BECI - Brussel metropool - juni 2017 in principe vanaf 1 januari 2018. De maatregel bepaalt, in functie van hun milieuprestaties en de gebruikte brandstof, welke voertuigen de stad mogen binnenrijden. Ze is van toepassing op auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen, maar niet op vrachtwagens van meer dan 3,5 t, althans in een beginfase. Online informatie hierover vindt u op www.lez.brussels. Vanaf januari 2018 worden dieselvoertuigen met Euronorm 1 of zonder Euronorm in Brussel niet meer aanvaard. De oude diesels staan eerst op de lijst omdat ze meer vervuilen, onder andere onder de vorm van stikstofoxiden. De maatregel treft niet de benzinevoertuigen in 2018, maar de regels zullen geleidelijk veranderen. Bepaalde vrijstellingen blijven mogelijk (speciale voertuigen voor mindervaliden, tweewielers, uitzonderlijk vervoer, oldtimers enz.). Stikstof is niet de enige uitstoot die de luchtkwaliteit en de volksgezondheid aantast. De Europese wetgeving houdt ook de fijne stofdeeltjes (PM10) in de gaten. De meetstations van het Brusselse netwerk leven in dit opzicht de dagelijkse norm van 50 μg/m3 sinds 2014 na. Deze norm mag niet meer dan 35 dagen per jaar worden overschreden. De gebouwen Het verkeer is niet de enige vervuilingsfactor: de verwarming van gebouwen speelt eveneens een aanzienlijke rol, vooral in de winter, wanneer het energieverbruik in steden hoog oploopt. Volgens het GLKE nemen de gebouwen ongeveer 70% van het energieverbruik voor hun rekening, maar ook 24% van de stikstofoxide-uitstoot (NOx) en ongeveer 58% van de fijne stofdeeltjes (PM10). De verbetering van de energieprestaties van gebouwen (EPB) is dus van groot belang. © Reporters
33 Online Touch Home