36

INNOVATIE EN R&D Virtueel Brussel De virtuele realiteit boomt: in 2020 zou deze markt de 70 miljard dollar moeten overstijgen. Brussel onderscheidt zich met vele actieve ondernemingen internationaal op dit vlak. Maar het is vooral in de hoofdstad, meer bepaald in Bozar, dat elk jaar Stereopsia plaatsvindt, een professioneel evenement dat gewijd is aan de virtuele technologie. Net als de Hollywood Lumière Awards, bekroont dit de beste creaties van de virtuele werkelijkheid van Europa, Afrika, het Midden-Oosten en India. Julien Ide D e virtuele werkelijkheid (VR) dook voor het eerst op eind jaren ‘50. Zoals wel vaker is het de militaire sector die met de verschijning van vliegsimulators de eerste doorbraak inzet. Sindsdien is de VR in talrijke gebieden doordrongen. Het enthousiasme voor de technologie is in videospelletjes grenzeloos. In de geneeskunde wordt ze al gebruikt in de opleiding van chirurgen of voor de behandeling van de ziekte van Parkinson. Ook in het toerisme, de architectuur, het onderwijs, de journalistiek ... is VR geen uitzondering. 2016 betekende de start van de verkoop van de eerste VR-helmen voor het grote publiek zoals de Oculus Rift, de Samsung Gear VR, de Sony Playstation of de HTC Vive. Dat zijn onmisbare elementen om de virtuele werkelijkheid te beleven, of het nu gaat om een fictieve weergave zoals in videospelletjes of van een reële afbeelding zoals met de 360°-video. Volgens TrendForce, specialist in marktonderzoek rond de technologie-industrie, wordt de VR-markt in 2016 geschat op 6 miljard dollar. In 2020 zou dit oplopen tot 70 miljard. Complementaire technologieën Een auto op weg naar Bretagne. Bestemming: Laval Virtual, de beurs voor technologie en virtuele applicaties. Aan boord zitten drie belangrijke spelers van de Brusselse virtuele werkelijkheid. Juan Bossicard, manager van de clusters Screen en Software Brussels van Impulse en voorzitter van het Microsoft Innovation Center Brussels. Jean-Louis Decoster, medeoprichter van Poolpio, een agentschap voor de creatie van immersive content en 360°-video’s. Tot slot, François Fripiat, oprichter van Sonicville 360, een studio die gespecialiseerd is in 360°-geluid. Aan het andere uiteinde van de (virtuele) lijn, benadrukt Juan Bossicard het onderscheid tussen verschillende technolo34 BECI - Brussel metropool - mei 2017 gieën: “In de virtuele werkelijkheid wordt de gebruiker volledig afgesneden van de realiteit en ondergedompeld in een andere wereld. In tegenstelling tot de toegevoegde werkelijkheid, waarbij de onmiddellijke werkelijkheid verrijkt is met virtuele informatie, zoals Als we dit met de bioscoop vergelijken, bevinden we ons in het stadium waar de mensen hun vakantie met een 8mm-rol filmden. Jean-Louis Decoster (Poolpio) met de Googlebril of de Microsoft Hololens. Er wordt veel over toegevoegde werkelijkheid gesproken, maar deze technologie staat nog niet op punt, in tegenstelling tot de VR.” Jean-Louis Decoster nuanceert: “De VR vordert inderdaad goed, maar we staan nog maar in een beginfase. Als we dit met de bioscoop vergelijken, bevinden we ons in het stadium waar de mensen hun vakantie met een 8mm-rol filmden. Wel is er al een economisch belang voor bedrijven. Ik denk bijvoorbeeld aan projecten die 3D-animatie gebruiken. Met VR kunnen we in een veel kortere tijd en met veel minder middelen hoogkwalitatieve resultaten behalen. Stel je voor hoe een makelaar zijn panden, gefilmd in 360° op © Thinkstock R.T.

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication