37

FOCUS een optimaal heldere dag, voorstelt. De klant kan echt het gevoel krijgen dat hij ter plaatse is, terwijl hij comfortabel thuis of op het werk zit.” Volgens François Fripiat is geluid een must. “Zoals Georges Lucas zei, draagt geluid voor 50% bij tot het succes van een film. Zoals bij elke video verliest het beeld zonder geluid veel van zijn geloofwaardigheid. De grote uitdaging in VR is dat het geluid een realiteitsgevoel geeft. Er moet rekening worden gehouden met de oorsprong en de intensiteit ervan. Dit vereist een ruimtelijk geluidsbeheer dat overeenkomt met de bewegingen van de gebruiker die door de headset worden gedetecteerd. Bovendien werken we momenteel enkel met auditieve VR-ervaringen. In dit geval moet de gebruiker enkel een koptelefoon dragen. Ideaal voor stads- of museumbezoeken.” Dit leidt tot een marketingargument: misschien moeten de consumenten, vooraleer ze aangemoedigd worden dure en hinderlijke VR-headsets te gebruiken, eerst een zachtere en progressievere tussenfase doorlopen door hen vertrouwd te maken met audio-VR: die is veel gemakkelijker om dragen en betekent geen visuele breuk met de realiteit. Samuel Biondo is medeoprichter van Reed, een communicatie-agentschap in Brussel en Charleroi. Hij lanceerde met name VR Sessions, een platform dat gewijd is aan 360°-gedraaide muzikale “livesessies”. Onlangs regisseerde hij samen met Gilles-Ivan Frankignoul de film “White Pig”, een theatrale ervaring gefilmd in 360° over pesten en intimidatie in sociale netwerken op school. Het project werd door de RTBF en het Théâtre de Liège geproduceerd. Samuel Biondo laat zijn licht schijnen over de technische beperkingen: “Tijdens de opnames moet de set worden afgesloten omdat er in 360° geen buitenveld bestaat. We filmen in alle richtingen. De enscenering en het acteerwerk staan zo veel dichter bij het theater dan bij de film. Om een 360°-film te bekijken, moet je ideaal gezien op een bureaustoel zitten die 360° draait. Ik denk dat de VR dankzij aangepaste bioscopen echt kan groeien bij het grote publiek.” Brussel, Europese VR-hoofdstad Het ontbreekt niet aan Brusselse initiatieven voor de ontwikkeling van VR, zoals Juan Bossicard het uitlegt: “Bij Impulse lanceerden we onlangs de Virtual Reality in Belgium Meet up Community. Die brengt ontwerpers, producenten, ontwikkelaars, kunstenaars en ondernemers samen. We komen om de twee maanden samen om ideeën en ervaringen rond VR uit te wisselen. Dit zorgt voor veel interactie. Daarnaast vindt de Experience Brussels VR Festival van 21 tot 25 juni plaats in de Cinéma Galeries en de UGC De Brouckère, waar er in de aanwezigBrussel wordt straks het Cannes van de VR (Impulse, voorzitter van het Microsoft Innovation Center Brussels) heid van vele professionals verschillende films in 360° worden uitgezonden. Een mooie gelegenheid om de VR te ontdekken! En de kers op de taart is Stereopsia, een jaarlijks evenement rond virtuele technologie, dat van 11 tot 13 december plaatsvindt Ik denk dat de VR dankzij aangepaste bioscopen echt kan groeien bij het grote publiek Samuel Biondo (Reed) in Bozar. Wij voerden het Hollywoodconcept van de VR Lumière Awards in. Het evenement omvat filmvertoningen, lezingen, workshops en opleidingen. Het festival bekroont de beste creaties van virtuele realiteit in Europa, Afrika, het Midden-Oosten en India. Brussel wordt straks het Cannes van de VR! Helaas ontbreekt het nog aan overheidssteun. In Frankrijk worden de VR-werken gesteund door het “Centre National de Cinématographie” - het nationale centrum voor cinematografie - en door Arte, wat de ontwikkeling van de industrie aanzienlijk helpt.” De toekomst klopt aan Hoewel de VR nog niet is aangekomen bij Jan en alleman, lijdt de toekomst ervan volgens Jean-Louis Decoster geen twijfel: “De VR kreeg veel kritiek, vooral vanwege de ongemakken zoals hoofdpijn of nekpijn die ze bij de gebruiker kan veroorzaken. Deze problemen zijn nu echter grotendeels opgelost, omdat de filmtechnieken geëvolueerd zijn. De kijker is niet langer gedwongen brede of te plotselinge bewegingen te maken. De regisseurs van 360°-video’s zijn er zich nu van bewust dat de VR-filmtechniek verschilt van die van de klassieke film. Zo zijn travellings en panoramische shots bijvoorbeeld spaarzaam en verstandig te gebruiken. De vertel- en de schrijfregels zijn ook anders. Wanneer dit wordt gerespecteerd, krijgt de kijker bij het bekijken van een goede 360°-film een sterk gevoel van aanwezigheid en werkelijkheid. Het is een volledig nieuwe ervaring voor onze hersenen en zintuigen. Ik denk dat de VR zich - net als de bioscopen - kan onderscheiden. Toch betekent dit niet het einde van de bioscopen of de radio. De VR wordt gewoonweg een bijkomend medium waar we, net als van de andere, gebruik van kunnen maken.” Hoewel we ze amper beginnen te ontdekken, blijft deze technologie sterke vooruitgang boeken, benadrukt Juan Bossicard. “Ik denk dat we binnenkort systemen zullen zien die de technologieën van de virtuele en toegenomen werkelijkheid combineren. Zij zullen zich laten vergeten zodat we onmiddellijk kunnen overschakelen van een eenvoudige naar een toegenomen werkelijkheid, en dan verder naar een virtuele wereld en vice versa. Dit is wat Microsoft nu al probeert met zijn befaamde Hololens.” ● BECI - Brussel metropool - mei 2017 35 R.T. R.T.

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication