33

Communicatie moet argwaan wegnemen DE ECONOMIE VAN HET GELUK Talent management is cruciaal bij acquisities. Het HR-team van de koper dient zo vroeg mogelijk bij het overnameproces betrokken te worden. “Anders bestaat het gevaar dat je na twee jaar moet vaststellen dat je een lege doos gekocht hebt.” Peter Van Dyck A ls het op HR aankomt, zijn er wel wat pijnpunten bij overnames en fusies: het behoud van de medewerkers, de integratie van de twee bedrijfsculturen, het algemene niveau van verloning en het beheer van talent. Bij Altran, een Engineering- en Research & Development-dienstverlener van Franse oorsprong, kan men erover meespreken. De voorbije drie jaren nam het telkens een andere onderneming over: in 2014 Tass, leverancier van intelligente systemen die uit de schoot van Philips is gegroeid, in 2015 de Nederlandse ICT-dienstverlener Nspyre en in 2016 het Duitse Benteler Engineering, dat actief is in de automobielindustrie. Voor Philippe Vranckx, HR- en communicatiedirecteur van Altran Benelux, waren bij elk van die operaties het talent management en de integratie absolute prioriteiten. “Wat de integratie betreft: je moet heel goed beseffen dat de mensen van het overgenomen bedrijf niet voor verandering hebben gekozen. Een zo snel mogelijke integratie is de boodschap. Bij de acquisitie van Nspyre was er een extra uitdaging, omdat Nspyre in Nederland groter was dan wijzelf. Een bedrijf dat eigenlijk groter is naar de Altran cultuur zien toe te leiden, is niet eenvoudig.” Mercer, een adviesbureau, doet onderzoek naar de gevolgen van fusies en overnames voor het menselijke kapitaal. Het meent dat overnemers meer return krijgen als ze de menselijke aspecten van een acquisitie even rigoureus beheren als de balansrisico’s en de kapitaalsinvesteringen. Philippe Vranckx is het daarmee eens; Altran opteert voor een heel mensgerichte aanpak. “Zeker in de dienstensector, waar mensen en hun kennis het kapitaal van je bedrijf bepalen, is dit een noodzaak. Het grootste risico bij een overname is dan dat mensen andere oorden gaan opzoeken. Het talentbeheer moet deel uitmaken van de due diligence, de financiële evaluatie van het over te nemen bedrijf. De HR-afdeling moet daarom al zeer vroeg in het proces betrokken worden. Je moet vlug een goed zicht krijgen op het potentieel van de onderneming die je wil kopen. Als je daar niet vroeg genoeg mee begint, bestaat het gevaar dat je na twee jaar moet vaststellen dat je een lege doos hebt gekocht, omdat de grootste talenten intussen al zijn vertrokken. Retentie is onze prioriteit nummer één.” Wilde verhalen De eerste taak voor HR bij de acquisitie is de identificatie bij het overgenomen bedrijf van de medewerkers op de sleutelposities. “Deze mensen moeten heel snel de voordelen van de overname inzien, zoals de kansen die zich op het vlak van internationale mobiliteit aandienen”, zegt Philippe Vranckx. “Een aantal van die sleutelfiguren nemen wij onverwijld op in onze groep ambassadeurs. Je moet beseffen dat de koper in het begin vrijwel onbekend is en een beetje als de vijand wordt aanzien. Die argwaan neem je weg als de medewerkers heel wat vertrouwde elementen van hun eigen bedrijf herkennen bij de overnemer. Die sleutelfiguren worden dan een soort sponsor: ze gaan een positieve boodschap verspreiden bij hun collega’s. Opnieuw is het van cruciaal belang dat dit snel gebeurt. Bij overnames doen altijd wilde verhalen de ronde. Hoe langer je wacht, hoe meer kans de verhalen krijgen om hun eigen leven te gaan leiden. Het is zaak om alert te anticiperen en de realiteit te tonen.” Altran bood telkens zonder dralen de key people van de overgenomen bedrijven functies met verantwoordelijkheid aan. Met het oog op de integratie én de retentie leek dit Vranckx de enige weg. “Als je dit doet, merken hun collega’s dat er hen carrièremogelijkheden wachten binnen de nieuwe organisatie. Als we even kordaat hun managementteam integreren en zodoende de leiding van hun bedrijf bij de beslissingen betrekken, dan ziet men dat de overnemer niet top-down BECI - Brussel metropool - mei 2017 31 © Thinkstock

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication