WOORD VOORAF Mobiliteitsbudget een gemiste kans? Willen we nu ja of nee de mobiliteit in dit land verbeteren? Het antwoord hierop is verre van duidelijk, sinds het voornemen van de federale regering om het bedrijfswagenstelsel te herzien. De besprekingen overwegen vandaag een conversie van deze voertuigen in nettoloon. Meer niet? Nee. De ‘cash for car’ formule doorbreekt het taboe van de bedrijfswagen, krijgen we te horen. Wij beschouwen dit eerder als een eenvoudige fiscale optimalisering, die in geen geval een oplossing biedt voor de uitdagingen van de mobiliteit. Met dit simplistisch initiatief staan we geen stap verder. Hoogstwaarschijnlijk zullen de betrokken arbeidskrachten toch een wagen kopen, misschien iets kleiner en minder duur. Het verschil is louter profijt voor hen en ze zullen nog steeds met de wagen naar het werk rijden. Van hun kant hebben de sociale partners een veel ambitieuzer – en nochtans vanzelfsprekend – voorstel uitgewerkt: ze willen de werkgevers helpen om een werkelijk mobiliteitsbudget aan te bieden. Met dit budget krijgen arbeidskrachten de keuze tussen verscheidene vervoermodi: gedeelde wagens, een (elektrische) fiets, een abonnement op het openbaar vervoer of een combinatie van deze verscheidene oplossingen. Dit alles zou dus een alternatief bieden voor de bedrijfswagen, die natuurlijk ook een optie blijft. Deze aanpak maakt gebruik van een fiscale stimulans om een daadwerkelijke intermodaliteit te promoten. Kortom een ware, soepele en doeltreffende oplossing voor de mobiliteit. BECI schaart zich achter dit voorstel en wil daarin zelfs nog verder gaan. We hadden namelijk gesuggereerd om in het mobiliteitsbudget een mogelijke tussenkomst in de huur of de hypotheeklening te voorzien, voor zover de werknemer aanvaardt in de nabijheid van zijn werkplaats te komen wonen. cdH fractieleider in het Brusselse parlement Benoît Cerexhe – een voormalig gewestelijk minister van Economie – stelde zich onlangs terecht vragen over een mogelijke verstrenging van de toekenningsvoorwaarden van hypothecaire kredieten. Dit zou nog meer jongeren en gezinnen aanzetten om de stad te verlaten. En deze ‘ex-stedelingen’ zouden waarschijnlijk dagelijks in de stad komen werken, meestal met de wagen. Het voorstel van BECI brengt een dubbele oplossing voor de uitdagingen van de mobiliteit en van de uittocht van stadsbewoners, door de arbeidskrachten aan te zetten dichter bij hun arbeidsplaats te komen wonen. Het standpunt van de sociale partners werd aan de regering voorgelegd. Een reactie krijgen we ten vroegste eind mei. Voor doordachte keuzes is het dus nog niet te laat. Thierry Willemarck, Voorzitter van BECI BECI - Brussel metropool - mei 2017 1
4 Online Touch Home