22

Werken waar en wanneer we dat willen: een verwachting van jonge werknemers. ECONOMIE VAN HET GELUK Nieuwe manieren van werken: welke voordelen voor de onderneming? De digitale revolutie is een geweldige kans om ondernemingen te transformeren, vooral wat betreft de manieren van werken. Deeltijds werken, telewerken, gedecentraliseerd werken, flexibele uren ...: deze ontwikkelingen ondersteunen, kan een krachtige hefboom voor de competitiviteit vormen. Een onderzoek. Gaëlle Hoogsteyn D e mogelijkheid om in real time toegang te hebben tot informatie, om ongeacht locatie, tijdstip of apparatuur te zijn aangesloten (“any time, anywhere, any device”), biedt de werknemer een ongekende bewegingsvrijheid en interessante samenwerkingsmogelijkheden. Dit resulteert in nieuwe manieren van werken, die zowel individuen als ondernemingen ten goede komen. De digitale revolutie heeft een impact op iedereens verwachtingen, zowel van de klanten als van de medewerkers. Klanten willen connectiviteit, personalisatie en interactie. Werknemers wensen meestal meer flexibiliteit. “Elke onderneming, elk beroep heeft specifieke behoeften en kan innovatieve digitale oplossingen vinden om de doelstellingen inzake productiviteit, nabijheid met de klanten, winstgevendheid en tevredenheid van de medewerkers te bereiken”, verklaart Loïc Vanhove, consultant bij Retis. Toegenomen productiviteit Volgens een onderzoek van Orange menen de Europese ondernemingen dat de digitale evolutie van de werkmethodes leidt tot een betere dienstverlening aan de klant (83% van de ondernemingen) en tot grotere tevredenheid 20 BECI - Brussel metropool - mei 2017 La vidéoconférence : une technologie de partage qui s’est démocratisée. 1. Europees onderzoek uitgevoerd door Orange Business Services in 2013 en verlengd tot maart 2014 in 8 landen, via 60 face-to-facegesprekken, tien focusgroepen met deelnemers en 1.862 interviews. bij de werknemers – en dus ook tot meer productiviteit (79%)1 . Telewerken zou de medewerkers inderdaad efficiënter maken. “Op kantoor, niet zelden een open ruimte, kampt de werknemer vaak met een eindeloze stroom onderbrekingen (mails, vergaderingen, telefoon ...), die hem dwingt zijn activiteit te fragmenteren. Thuis kan hij de drukte achter zich laten en zich beter op zijn dossiers concentreren”, aldus Loïc Vanhove. Nog steeds volgens het Orange-onderzoek zou de productiviteitswinst gemiddeld 22% bedragen. Deze nieuwe technologieën zorgen ook voor betere samenwerking en informatie-uitwisseling, ongeacht de locatie. “Binnen een team wordt gebruik gemaakt van videoconferenties, tele-aanwezigheid en gedeelde documenten om samen te werken, met name wanneer werknemers zich niet op dezelfde plaats bevinden”, legt Loïc Vanhove uit. Tot slot vormen telewerken en samenwerkingshulpmiddelen een goed alternatief bij bijvoorbeeld verkeersstakingen, last minute afspraken of buitenlandse reizen. “De telewerker heeft steeds toegang tot © Thinkstock © Thinkstock

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication