12

EEN SYMPOSIUM OVER SCHOOL EN ONDERNEMING De digitale transitie begint op de schoolbanken! Welke impact heeft de digitale technologie op scholen en het onderwijs van specifieke beroepen? De Franstalige ‘Fondation pour l’enseignement’ boog zich onlangs over dit thema tijdens een symposium in Brussel, waar ook een overzicht werd gegeven van alle uitdagingen die gepaard gaan met de digitalisering van de samenleving … en van de school. Het ‘Pacte d’excellence’ kwam uiteraard aan bod, in aanwezigheid van de Franstalige minister van onderwijs M.-M. Schyns. H Het symposium van de ‘Fondation pour l’enseignement’ (de FPE, waar ook BECI actief aan deelneemt) besprak vooreerst de jongste ontwikkelingen van een pact dat voornamelijk uitmuntendheid in het onderwijs beoogt. Als voorzitter van de Stichting gaf Luc Willame eerst commentaar op de negatieve of voorwaardelijke beoordelingen van adviesontwerp nr 3: “ze vrezen vooral voor verandering”. Hij deed een beroep op alle mensen van goede wil en het overleg tussen de vertegenwoordigers van de scholen, om het project af te werken. De Franstalige minister van onderwijs Marie-Martine Schyns bedankte de FPE voor het geleverde werk1 ter voorbereiding van het Pact en de projecten op het terrein. Ze reageerde nadien op een aantal tussentijdse reacties op het Pactontwerp en verbeterde een aantal onjuiste beweringen. Ze toonde haar begrip voor de vrees die veranderingen kunnen veroorzaken en herhaalde hoe belangrijk het is om de spelers op het terrein goed te informeren. Ze toonde zich vooral vastberaden: “Het systeem moet absoluut evolueren, want een status-quo is niet meer mogelijk.” De minister lichtte een aantal elementen van het pact toe. Wat het kwalificerende onderwijs betreft, onderstreepte ze de noodzaak om, voor elk beroep, een uitmuntendheidstraject uit te stippelen dat op tewerkstelling zou uitmonden. Dit zou onder andere een aanpassing van de algemene vakken aan de concrete aspecten van het beroep inhouden, evenals een sterkere afwisseling tussen school en onderneming (dankzij het overleg met alle spelers, dat voor meer duidelijkheid zou zorgen). Ze pleitte verder voor een rationeler beheer, zeker wat betreft het aanbod van keuzevakken. “De leerling met een diploma van het kwalificerende onderwijs moet een beroep kunnen vinden dat overeenstemt met de werkelijkheid van zijn sociaaleconomische omgeving.” Ondertussen is de ‘nee, maar’ van de vakbonden verschoven naar een ‘ja, maar’ die in de richting gaat van een historisch pact voor een diepgaande hervorming van het verplichte onderwijs. De digitalisering als pedagogische uitdaging Als hoogleraar opvoedingswetenschappen aan de Universiteit van Bergen en voorzitter van de werkgroep ‘Réussir la transition numérique’ van het Pact, introduceerde Bruno Delièvre het thema van het colloquium. Zijn eerste vaststelling luidde als een uitdaging: “De digitalisering is vandaag aanwezig in de onderwijsprogramma’s, maar op haar eentje, terwijl ze in feite in alle stoffen geïntegreerd zou moeten zijn.” “Er is hier geen sprake van een tekort aan tools”, zei hij. “Met deze integratie stelt zich de vraag van de plaats van de school in het digitale samenleving. De doorbraak van deze technologie verandert heel wat in de gemeenschap.” B. Delièvre citeert vier domeinen waarin de digitalisering het onderwijs uitdaagt: de verhouding tot de kennis (de leraar is niet langer de enige bron), de verhouding tot de anderen (de verticale communicatie tussen leraar en leerlingen ruimt de plaats voor een horizontale communicatie tussen leerlingen, met de leraar als animator), de verhouding tot 1. De FPE leidde de werkgroep voor de herwaardering van het kwalificerende onderwijs tijdens de voorbereiding van de aanbevelingen van het ‘Pacte d’excellence’. Werden hierbij betrokken: ondernemingen, vakbonden, vormingsinstellingen en arbeidsbureaus, inrichtende machten, ouders en onderwijsvakbonden. 10 BECI - Brussel metropool - mei 2017 R.T.

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication