11

KBC Brussels VESTIGT ZICH OP 2 JAAR ALS BRUSSELSE BANKVERZEKERAAR In januari 2015 verraste de KBC-groep iedereen door aan te kondigen dat ze een nieuwe autonome Brusselse bank zou oprichten die de KBC- en CBC-netwerken in de hoofdstad zou fuseren. Twee jaar later stelt KBC Brussels de eerste resultaten voor: die benadrukken de relevantie van een lokale bank die aangepast is aan de stad. CEO Damien Van Renterghem schetst een zeer bemoedigende balans. Een bank die aanwerft en zowel in mens als in technologie investeert, dat gebeurt vandaag nog maar zelden. KBC Brussels voltooide begin dit jaar de effectieve fusie van de IT-teams en -systemen van KBC en CBC in de regio Brussel. De bank telt nu 430 medewerkers, een vijftiental meer dan twee jaar geleden. “We wierven 80 nieuwe mensen aan, voornamelijk Brusselaars, wat het lokale karakter van onze bank versterkt”, aldus Damien Van Renterghem. KBC Brussel steunt momenteel op een netwerk van veertig kantoren die volop gemoderniseerd worden. Het doel is om in 2020 te komen tot een dertigtal ‘open’ kantoren, zoals het onlangs nieuw geopende ‘flagship-kantoor’ in Evere. De Brusselse bank stelde zich als doel op vijf jaar tijd 40.000 nieuwe klanten te werven. “We zijn al blij dat we 24.000 klanten hebben overtuigd, wat ons ongeveer 1 jaar voorsprong geeft op ons schema.” Wat bekendheid betreft, geeft een recent imago-onderzoek aan dat het jonge merk KBC Brussels in Brussel nu al bekender is dan KBC of CBC. De ingrediënten voor een succesvolle lancering Deze goede start van een lokale bank, in de eerste plaats door relatiemarketing, social networking en gerichte sponsoring (7 Brusselse hockey clubs, 20 km van Brussel, Jazz Marathon...), verklaart Damien Van Renterghem aan de hand van een onderscheidende marktbenadering. Om het vertrouwen van de prioritaire klanten te winnen – KMO’s, zelfstandigen en vrije beroepen, expats en welvarend cliënteel – zet de bank minder in op een traditionele vermogenssegmentatie maar des te meer op een aanpak die steunt op de verschillende ‘gemeenschappen’ die Brussel verrijken. “We beschikken over teams die gewijd zijn aan de bruisende Franse gemeenschap in Brussel, aan vrouwelijke ondernemers of de medische beroepen. Onze missie bestaat erin zelf als netwerkplatform voor onze klanten te dienen.” Terwijl iedereen het heeft over de digitale transformatie, hecht KBC Brussels er veel belang aan een bank-verzekeraar met een menselijk gezicht te zijn. “De klant die dat wenst, moet de kans krijgen om zijn verrichtingen digitaal te doen, maar hij moet ook kunnen rekenen op een vertrouwd gezicht. Ik geloof er sterk in dat het concept ‘street banking’ dit vertrouwen wekt: wij moedigen onze bankiers aan het terrein op te gaan, in verenigingen, met de klanten te praten en te luisteren naar hun behoeften. We komen terug naar het beroep van de bankier als een deel van zijn gemeenschap zoals dat 30 jaar geleden nog bestond,” aldus Damien Van Renterghem. Om een antwoord te bieden op de Brusselse uitdagingen rond de thema’s mobiliteit, vastgoed en ondernemerschap, trekt de lokale Brusselse bank met een aantal spelers, die goed op de hoogte zijn van de lokale realiteit, de kaart van het pragmatische partnerschap : bijvoorbeeld met BECI voor de specifieke behoeften van ondernemers of met de vereniging French Connect voor de Franse diaspora in Brussel. “Wij beweren niet dat wij voor alles en op ons eentje een oplossing kunnen bieden.” Deze collaboratieve aanpak verhindert de bank er niet van in nieuwe diensten te investeren wanneer ze over de sleutels beschikt om meteen de juiste deuren te openen. Damien Van Renterghem Innovatieve diensten KBC Brussels lanceerde begin 2017 bijvoorbeeld een cel die ondernemers op maat wegwijs maakt in de ongeveer 140 Brusselse steunvormen en subsidies. Het succes van deze unieke dienst toont aan dat de bank tegemoetkomt aan een reële behoefte aan informatie en advies. Een ander voorbeeld, dat de bank in aanvulling op het kantorennetwerk net heeft opgestart, is de dienst KBC Brussels Life, waarmee klanten per video kunnen chatten met een van de twintig speciaal voor dit kanaal opgeleide adviseurs. Voordeel: persoonlijk advies dat ‘s avonds (tot 22u) en op zaterdag (9u tot 17u) beschikbaar is. Of hoe je nabijheid en nieuwe technologieën met elkaar verzoent.

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication