25

TOPIC Op de tweede helft staat een serre. Dit pilootproject staat onder permanent toezicht van een landbouwkundig adviseur en het zou kunnen dat Delhaize de formule binnenkort uitbreidt tot de daken van andere supermarkten. … en onder de grond! De stedelijke landbouw heeft ook een ondergrondse versie. Sinds een aantal jaren dient een deel van de kelders van Tour & Taxis voor de teelt van champignons en witlof. Onlangs beslisten de Kelders van Kuregem dezelfde stap te zetten. “Veiligheidsredenen verhinderen ons vandaag om de ganse oppervlakte van de Kelders voor evenementen te gebruiken”, zegt Paul Thielemans. “We hebben de zone voor evenementen beperkt maar wilden de rest niet laten vervallen. Toen bleek dat de firma Le Champignon de Bruxelles op zoek was naar nieuwe lokalen, hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om een nieuwe samenwerking op gang te krijgen.” Le Champignon de Bruxelles? Ergens een combinatie van Japanse wijsheid en Belgische folklore. De onwaarschijnlijke synergie tussen shiitake champignons en bier! De in ons land nog weinig gekende shiitake is de tweede meest verbruikte champignon ter wereld. Hij wordt in onze landen per vliegtuig ingevoerd! Thibault Fastenakels, van Le Champignon de Bruxelles: “Wij zijn van plan lokaal te werken en champignons te produceren aan de hand van bierdraf. In Brussel blijven vandaag tonnen organisch afval onbenut. De brouwerijen waarmee we samenwerken, vragen niet beter dan een kosteloze ophaal van dit afval.” Tot nu toe produceerde Le Champignon de Bruxelles 400 kg shiitake per maand in de kelders van de Ateliers des Tanneurs, op een oppervlakte van 50 m². Om het hoofd te bieden aan het succes van het project besliste de coöperatie haar activiteiten te verhuizen en een kampernoeliewekerij van 750 m² in de Kelders van Kuregem te bouwen. Deze kelders vormen, onder de hallen van de slachthuizen, een ideale omgeving voor de teelt van champignons: “We beschikken daar over een constant frisse temperatuur en hopen er 2 ton champignons per maand te kweken.” Het genoegen van de klanten Op een dak is het zicht soms mooier dan beneden. Hoe hoger het dak, hoe uitgestrekter het panorama. Als u op zoek bent naar een geweldige plek voor een drankje of een hapje, dan moet u op het dak van de Old England klimmen. In het gebouw is het Museum van Muziekinstrumenten (MIM) gevestigd, en ook een restaurant. “Het terras is Het ’rooftop’ restaurant van de MIM biedt een van de schilderachtigste stadgezichten van Brussel. 180 m² groot. De zaal van het restaurant 220 m²”, verklapt Alan Pattet, de communicatieverantwoordelijke van het MIM. “Dit alles vereiste speciale voorzieningen en onder andere de bouw van een goederenlift naast de keuken.” De firma Restauration Nouvelle baat vandaag het restaurant uit. Voor zaakvoerster Catherine Sauvage is het een ware treffer: “Het restaurant verwelkomt natuurlijk toeristen, maar ook Brusselaars. In de zomer geraakt u zonder reservatie niet binnen! Het uitzicht en de prachtige zonsondergangen lokken heel wat klanten aan. Deze unieke plaats wordt ook regelmatig gereserveerd voor privé evenementen.” Wilt u nog meer doen om zich te onderscheiden? U zou uw klanten ook kunnen uitnodigen voor een duikje in een openluchtzwembad in hartje Brussel. Zwembaden op daken zijn schering en inslag in zonovergoten steden als Lissabon of Madrid, maar bij ons veel zeldzamer. Toch betekenen ze een ware troef. In Brussel biedt het Jam Hotel een unieke door architect Lionel Jadot ontworpen rooftop, met een geweldig uitzicht over de stad, een ontspanningszwembad en een sundeck. Het zwembad is open van 7 uur ‘s morgens tot middernacht, ideaal voor early birds en nachtvogels. Verleden zomer was het ‘The place to be’ voor originele afterworks. … en van de medewerkers! Een plat dak kan ook dienen om de tevredenheid van de medewerkers op te krikken. Zo besliste BECI in zijn eigen kantoorgebouw te investeren en het platte dak ervan tot een terras om te bouwen. Verantwoordelijke voor logistiek Francis De Molder: “We hebben beslist van noodzakelijke renovatiewerkzaamheden gebruik te maken om ons plat dak om te bouwen tot een terras voor het personeel, met daarop picknicktafels, ligstoelen, bloembakken en kleine moestuinen. Alles is dus voorzien om vanaf de prille lentezon een aangename pauze te bieden aan onze medewerkers. Dit vergt natuurlijk een investering, maar het loont de moeite. Iemand die de ganse dag in Brussel werkt, waardeert zeker en vast even in de buitenlucht op adem te kunnen komen. Van de collega’s krijgen we zeer positieve feedback. Sommigen gebruiken nu al het terras, ondanks de winterse temperatuur!” ‘Le Champignon de Bruxelles’ produceert zijn kampernoelies nu in de Kelders van Kuregem. Omdat welzijn op het werk steeds meer aandacht krijgt, ontstaan zowat overal vergelijkbare initiatieven. Zo werd BECI - Brussel metropool - februari 2017 23 © Le Champignon de Bruxelles © MIM

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication