TOPIC we de oppervlakte aan de grond willen behouden (voor groenvoorzieningen en collectieve uitrustingen), dan moeten we in de hoogte gaan bouwen. omdat de rentevoeten die rol niet meer spelen. Waar investeerders vooral op azen, is het nieuwe appartement met twee slaapkamers en een oppervlakte tussen 60 en 80 m2 schappelijk wonen, senioren enz. Aan de kant van de eigenaar-investeerder publiceerde de Groep Trevi onlangs een interessante studie over het risico van onbetaalde huur in het Brusselse Gewest, wat ook een weerslag kan hebben op het rendement. De conclusie luidt dat het percentage onbetaalde huur lichtjes hoger ligt voor studio’s en appartementen met één slaapkamer (3% boven het gemiddelde), maar dat ook de bezettingsgraad van zulke woningen hoger ligt. Verder onderstreept de studie dat “geen statistische gegevens aanduiden dat het percentage onbetaalde huur hoger zou liggen in zogenaamde kansarme gemeenten”. Integendeel zelfs: het aandeel onbetaalde huur ligt hoger in het zuiden van Brussel (Vorst en Ukkel). Globaal wijken deze percentages tussen de drie Gewesten echter weinig van elkaar af. Demografische groei Tijdens de afgelopen 15 jaar (20002015) is de Brusselse bevolking met 225.000 eenheden toegenomen, van 950.000 naar 1.175.000 inwoners. Voor de huisvesting telt vooral het aantal gezinnen, want het verduidelijkt de behoefte aan extra woningeenheden. Tussen 2000 en 2015 kwamen er 75.500 gezinnen bij. Dus ongeveer 5.000 per jaar. De bouw van nieuwe woningen slaagde er echter niet in deze evolutie bij te houden. Tussen 2005 en 2014, bood Brussel slechts 3.800 extra woningen per jaar aan. De aanpak van de overheid Onze beleidsmensen moeten dus enerzijds oplossingen vinden voor de crisis van de ‘betaalbare huisvesting’ en anderzijds middelen uitdenken om de steeds aanhoudende vlucht van de middenstand en de hogere sociale klasse uit Brussel in te dijken. De overheid heeft tussen 2003 en 2012 gemiddeld voor 13,5% bijgedragen tot de productie van woningen, direct of via steunmaatregelen. Begin 2015 beschikte het Gewest over 40.000 sociale woningen… En evenveel kandidaten op een wachtlijst. Hierbij komen nog 4.000 woningen die via een sociaal vastgoedagentschap worden verhuurd. , ideaal voor jonge gezinnen, ongehuwden, gemeenMomenteel tracht het Gewest vooral via zijn grondbeleid het aanbod aan woningen verder uit te breiden. Dankzij aanpassingen van reglementen (het zgn. demografisch GBP) kregen huisvestingsprojecten in haven- en industriële gebieden groen licht. Een oppervlakte van 207 hectaren genoot bijvoorbeeld een verlichting van de reglementaire beperkingen, met als gevolg de ontwikkeling van projecten als City Dox of Nautilus, recht tegenover de Biestebroeckkaai (lees ons artikel pp. 19-21). 1.200 stens 1.000 m2 De demografische groei, die voortvloeit uit een natuurlijke toename en een positief migratiesaldo, is echter aan het vertragen: de bevolking groeit nog steeds, maar minder snel. Brussel zou naar schatting tegen 2030 ten minste 40.000 extra gezinnen huisvesten, wat overeenstemt met de productie van 2.800 woningen per jaar. Met de demografie komt onvermijdelijk het vraagstuk van de verdichting van de woonzones weer ter sprake. En als 14 BECI - Brussel metropool - februari 2017 Tussen 2000 en 2015 onthaalde Brussel nagenoeg 5.000 extra gezinnen per jaar. Maar tussen 2005 en 2014 beperkten de productie van nieuwe woningen zich tot 3.800 per jaar. Dit betekent dus een tekort van 1.200 wooneenheden per jaar. De gewestelijke overheden trachten bovendien de eigendom van vastgoed te toegankelijker te maken. Het aandeel eigenaars in Brussel bereikt slechts ongeveer 45%, vergeleken met meer dan 70% in de andere twee gewesten. Daarom wordt vanaf 2017 de eerste schijf van 175.000 euro vrijgesteld van de registreringsrechten in Brussel. CityDev werkt ook in deze richting met de verkoop van woningen aan twee derde van hun marktprijs. En het Woningfonds biedt hypothecaire leningen met een verlaagde rente. In de periode tussen 2011 en 2014 kregen deze steunmaatregelen voor kandidaat eigenaars een budget van 150 miljoen per jaar. Ook de privésector wordt aangezet bij te dragen tot de bouw van betaalbare woningen in Brussel. Dit gebeurt via het systeem van de stedenbouwkundige lasten, dat sinds 2013 werd uitgebreid tot de bouw van woningen. Elk project van mindient deze lasten te betalen, behalve indien het 15% omkaderde en/of conventionele woningen voorziet. Een andere mogelijke aanpak bestaat erin de privé markt enigszins te reguleren, om minder vermogende huurders te helpen. ● © Reporters
17 Online Touch Home