39

DYNAMIEK hun uiterst streng beleid inzake btw, vooral wat betreft betalingsmodaliteiten, toeslagen of gespreide betalingen. Niet bepaald constructief om ondernemingen in moeilijkheden te steunen. Anderzijds het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dat 900 000 euro besteedt aan steunmaatregelen voor ondernemingen. Wat de toekomstige maatregelen ook mogen zijn, laten we vooral zulke lapmiddelen vermijden en naar de diepere oorzaken grijpen. De wereld verandert en we moeten ons aanpassen. De geldschieters zijn niet meer dezelfden als vroeger; we moeten dit aanvaarden. Het imago van het Gewest is gehavend; we moeten daarmee leren leven. De overheid moet ondernemers helpen sensibiliseren voor deze fundamentele verschuivingen. Overheidsgeld uitgeven dient tot niets als de diepliggende kwaal niet wordt aangepakt. Eric Van den Broele : De meeste ondernemingen die met structurele moeilijkheden kampen, zijn in Brussel gevestigd. Een schok als de terreuraanslagen vermenigvuldigt de gevolgen hiervan. Ik geef Olivier Kahn gelijk: de Brusselse maatregelen zijn reddingsboeien voor ondernemers die al verdronken zijn. Ze komen te laat. Voorkomen is genezen Wat raden jullie dan aan? Allebei samen : De preventie verbeteren! Eric Van den Broele : In België kan van 20 tot 60 000 ondernemingen worden gezegd dat ze in moeilijkheden verkeren. Voor gans het jaar 2016 verwachten we 12 000 faillissementen, terwijl slechts 600 tot 700 ondernemingen door handelsrechtbanken besliste steunmaatregelen zullen genieten (de zogenaamde Procedures van Gerechtelijke Reorganisatie – PGR). Peanuts, vergeleken met de werkelijke behoeften van ondernemers die structurele hulp nodig hebben. Het probleem situeert zich in de ‘oranje zone’. Daar zou de overheid moeten optreden: bij de ondernemingen die moeilijkheden tegemoet gaan. Maar de handelsrechtbanken slagen daar niet in. Sommige rechtbanken willen de economie uitzuiveren, andere stellen maatregelen voor die te laat komen. Miguel Van Keirsbilck : Wij betreuren inderdaad het tekort aan menselijk kapitaal in de preventie, vooral bij de Brusselse handelsrechtbanken. De oranje knipperlichten moeten zo snel mogelijk worden opgespoord. Olivier Kahn : Nu, als de mensen niet de wil hebben om te reageren, dan blijven de beste maatregelen machteloos. In het Centrum voor Ondernemingen in moeilijkheden ontvangen wij gemiddeld zes oproepen per dag. In de zomer kregen we maximum één oproep per dag binnen. Dit spreekt boekdelen over het gebrek aan vooruitzicht wanneer moeilijkheden op komst zijn. Volgens mij is dit niet te wijten aan een tekort aan opleiding, maar wel aan onvoldoende sensibilisering van meet af aan, en een ontoereikende begeleiding. Wanneer ik budgetten bekijk, neem ik altijd de ‘honoraria’ onder de loep. Vaak zijn er geen andere dan die voor de boekhouders. Niets is voorzien voor computers of coaching, bijvoorbeeld. Eric Van den Broele : Ideaal zou een individuele opsporing – zoals bij de preventie van kanker – gepaard moeten gaan met een scan van de risicogroepen. Bij Graydon zien we, via ons studiewerk, dat de angst van bestuurders stijgt naarmate het vooruitzicht van moeilijkheden nadert. Ze vergeten hun sociaal netwerk te ontwikkelen. Ze verzuimen de zoektocht naar partnerschappen en innovatie, ze wonen geen enkele externe vergadering meer bij en focussen exclusief op hun onderneming. Ze werken keihard maar zonderen zich af. Dit is een vicieuze cirkel. Deze mensen hebben een opvolging en een begeleiding nodig. Anticipatie: IZEO op de uitlijk In naam van de zelfstandigen en de KMO’s had IZEO zeer vroeg de alarmbel getrokken. De mobiliteitsproblemen en de terreuraanslagen hadden zogezegd geen weerslag op de faillissementen. Een bedrieglijke schijn was dat. Wat zijn nu de oplossingen? 1. Vermijden dat de onverzettelijkheid van de overheid inzake BTW, RSZ of Ven.B de (gewestelijke) hulpmaatregelen voor ondernemingen in moeilijkheden zou tenietdoen. Dit geldt zowel voor de betalingstermijnen als voor de boetes bij laattijdige betalingen. 2. De preventie op alle vlakken verbeteren door een brede waaier structurele maatregelen: een betere opsporing door de handelsrechtbanken, het aanbevelen van een driemaandelijkse check-up, de sensibilisering van de cijferberoepen en de begeleiding van KMO zaakvoerders. Het faillissement van ondernemingen betekent ook het falen van de betrokken besturen. ● Info : www.izeo.be. BECI - Brussel metropool - december 2016 37 In Brussel betaalt de horeca de zwaarste rekening als gevolg van de lockdown, de terreuraanslagen en de talloze mobiliteitsproblemen. De rol van boekhouders Waarschuwen de boekhouders te laat voor moeilijkheden? Olivier Kahn : Welke ondernemer realiseert zich echt hoe nuttig een check-up op kwartaalbasis wel is, bijvoorbeeld? Boekhouders zijn het best bevoegd om moeilijkheden te voorspellen. Ik schat echter dat amper 20 tot 30% onder hen in de maand oktober een volledig verslag van de situatie aan de klanten voorlegt. Miguel Van Keirsbilck : Boekhouders beseffen meestal het belang van begeleiding, maar door een nijpend tekort aan tijd beperken ze zich vaak tot het bijhouden van de boekhouding. © Reporters

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication