48

DYNAMIEK De menselijke dimensie van een bedrijfsoverdracht Een goede begeleiding op boekhoudkundig, fiscaal en wettelijk vlak is zeker onontbeerlijk bij de overdracht van een onderneming, maar laten we de menselijke aspecten zeker niet negeren. David Hainaut D e Transmission Hub werd begin 2015 in het leven geroepen om duizenden ondernemers te helpen hun bedrijf optimaal te verkopen. Hub Coördinator Erick Thiry stelt vandaag vast dat “het succes onze wildste verwachtingen overschrijdt!” Veertigduizend Brusselse ondernemingen zijn in de komende 10 jaar aan overdracht toe. Deze fase kan worden voorbereid, o.a. dankzij de Transmission Hub, om beroepsmatige, familiale of persoonlijke negatieve neveneffecten te voorkomen. Hiervan getuigt Yves Szmir (53 jaar), die samen met zijn broer zes jaar geleden twee ondernemingen heeft overgedragen. “Ik heb toen mijn twee dienstverlenende bedrijven verkocht, het ene in hotelreservaties, het andere in de organisatie van beroepscongressen. Beide waren kerngezond, maar ik heb ze verkocht omdat ze bleven groeien.” De zeer ervaren en sterk betrokken Yves Szmir heeft zelf met de overnemer de machtsoverdracht georganiseerd. Hij kreeg hierbij een onberispelijke steun van advocaten, boekhouders en bedrijfsrevisoren. “Ik betreur echter dat wij op het menselijke vlak helemaal niet voorbereid waren! Het werd een moeilijke beleving.” U verliest plots een statuut Ook Ariane Winckelmans heeft een overdracht meegemaakt toen ze, een vijftiental jaar geleden, haar communicatiebureau aan een Amerikaanse groep overliet. Als trainer en coach is zij ook verantwoordelijke human resources en biedt ze, samen met BECI, begeleiding aan. Ze weet dus van wanten. “Zeker omdat het menselijke element bij een overdracht vaak wordt vergeten. Ik heb bij KMO bedrijfsleiders heel wat gevallen van depressie meegemaakt. Na de verkoop begint een vaak pijnlijke rouwfase. Zulke bedrijfsleiders werken soms 80 uur per week en van de ene dag op de andere zitten ze zonder werk noch erkenning! Plots verliezen ze een statuut. De leemte wordt al gauw ondraaglijk. Vandaar de nood aan preventie.” Het is niet verwonderlijk dat vooral mannen depressief worden na een bedrijfsoverdracht. “Voor mannen is de onderneming vaak hun enig kind, de verwezenlijking van hun leven. Bij vrouwen is dit minder het geval, maar we mogen zeker niet veralgemenen.” Ariane Winckelmans Hoe langer hoe minder taboe Zeker bij ouderen ligt de overdracht van een onderneming bijzonder gevoelig. Toch beseffen hoe langer hoe meer bedrijven hoe belangrijk de menselijke dimensie wel is. “Jonge ondernemers volgen en andere dynamiek, bevestigt de heer Szmir. “Zoveel te beter! Ze begrijpen dat de verkoop een positieve zaak is: u bevrijdt zich van een last en een druk. U kunt aan een nieuw leven beginnen en in sommige gevallen vaart de overdrager er financieel bijzonder wel bij. Wanneer de onderneming goed werd verkocht, krijgt u een andere kijk op het leven en bent u klaar om nieuwe projecten te ontwerpen!” De bedrijfsoverdracht werd lang als een lastig onderwerp beschouwd. Met de evolutie van de mentaliteiten zou die echter kunnen bijdragen tot een nieuwe economische dynamiek. “We staan slechts aan het begin van de ruime bewustwording”, weet Ariane Winckelmans. “Er staat de begeleiding dus nog een mooie toekomst te wachten. Van onze kant blijven we de betrokken ondernemers doelgericht benaderen, zodat ze afstand kunnen nemen van hun onderneming op een gezonde en autonome manier!” ● 22 september – discussiepanel Voor bedrijfsleiders die op middellange of lange termijn hun onderneming willen overdragen, en ook voor zaakvoerders die hun zaak aan hun kinderen of eventuele overnemers wensen over te laten. Waar: KBC Brussels – Havenlaan 2, 1080 Brussel, op 22/09, van 15u30 tot 19u30. Info: Erick Thiry - eth@beci.be, 02 643 78 36 46 BECI - Brussel metropool - september 2016

49 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication