MOBILITEIT EN LOGISTIEK Drones: de magazijniers van de toekomst Drones in de logistiek? Vliegrobots die de voorraad opnemen in een magazijn of de materialen en installaties op een buitenterrein controleren: het zou sneller werkelijkheid kunnen worden dan je denkt. I n Zwitserland mogen drones al wel pakjes leveren, in ons land is daar momenteel weinig concrete vraag naar. Wat logistieke bedrijven in België wél bezig houdt, is hoe deze vliegrobots ingezet zouden kunnen worden om een inventarisatie in magazijnen op te maken of bedrijfsterreinen te controleren. Reden genoeg voor het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) om iets meer dan een jaar geleden, en met de technologische ondersteuning van de KU Leuven, het project ‘Drones in de Logistiek’ op te zetten. Hoewel de eindresultaten pas in december bekend zullen zijn, is projectleider Jan Merckx van het VIL optimistisch over de economische haalbaarheid van de cases (o.a. Colruyt, H. Essers en G4S) die men onderzoekt. “Ik geloof heel sterk dat je met vrij beperkte kosten mooie dingen kunt realiseren. Je moet weten dat de kost van een vlucht quasi nihil is; een drone verbruikt heel weinig energie. Het toestel zelf is vrij goedkoop: je hebt al een drone voor 2.000 tot 5.000 euro. De operationele kost ligt eveneens laag omdat je mankrachten uitspaart en een drone ’s nachts een inventaris kan laten opstellen. De grootste investeringen zijn de opleidingen van je mensen die met de vliegrobots moeten werken en het opzetten van de nodige infrastructuur, zoals het installeren van laadstations bij lange afstanden, maar die zijn eenmalig en op termijn makkelijk terugverdiend.” Paletten scannen Een mooi voorbeeld is energieleverancier Elia die mee in het VIL-project stapte en daarnaast ook met de hulp van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA naar oplossingen zoekt om drones in te schakelen voor het beheer van het transmissienet. Na een weerincident zou men zo’n vliegrobot naar hoogspanningsmasten kunnen sturen om de schade op te meten. “Vandaag is het nog zo dat bij beschadiging de lijn uit dienst genomen moet worden en iemand de mast op kruipt om te checken wat er precies 38 BECI - Brussel metropool - september 2016 Peter Van Dyck mis is”, verduidelijkt Jan Merckx. “Een drone die taak laten uitvoeren zou efficiënter en veiliger zijn. Als je zo kan vermijden dat je het netwerk moet platleggen, haal je de investeringen er snel weer uit.” Ook de literatuur van Europese cases over de inventarisatie van winkels en magazijnen, zoals InventAIRy, stemt Jan Merckx hoopvol. H. Essers participeert aan InventAIRy omdat het jaarlijks de enorme hoeveelheid paletten die het in stock heeft moet tellen. Mocht een drone op automatische piloot al die paletten kunnen scannen… “Robots worden nu al ingeschakeld in kledingwinkels”, weet Merckx. “Daar laat het opmaken van de inventaris doorgaans te wensen over. Barcodes lezen van kledingstukken die op stapels liggen is niet evident. Dankzij RFID-technologie – identificatie met radiogolven – gebruiken nu steeds meer bedrijven drones en andere robots.” Tragere wetgeving Bedrijven zijn heel erg geïnteresseerd in drones die autonoom kunnen vliegen en vanuit een controlekamer gevolgd worden, maar voorlopig laat de wetgeving weinig of geen ruimte voor dit soort toepassingen. “Technologisch kunnen we veel sneller hindernissen uit de weg ruimen dan juridisch”, zegt Jan Merckx. “Zo beschikken we nu al over de sense-and-avoid technologie die ervoor zorgt dat de drone accuraat reageert als hij op het uitgestippelde parcours plots een vreemd object traceert. De druk om een adequate Europese wetgeving uit te dokteren wordt steeds groter, al mag de wetgever ook niet over één nacht ijs gaan – alle risico’s moeten eerst in kaart gebracht worden.” Zo lang de inspecties en de inventarisatietaken binnen plaatsvinden, is er juridisch geen wolkje aan de lucht. Het probleem is natuurlijk dat onder meer havenbedrijven, maar ook een grote speler als Colruyt, dromen van drones die buitenterreinen en containers inspecteren en zelfs © DHL
41 Online Touch Home