TOPIC beveiligen. “Als er op een site een alarm afgaat, zou je een drone kunnen gebruiken om de situatie ter plaatse te gaan bekijken. Dit laat de securitymensen toe op post te blijven en indien nodig alert te reageren als tegelijkertijd aan de andere kant van de site een inbraak gebeurt. Voor havenbedrijven die soms operaties uitvoeren die over enkele vierkante kilometers gespreid zijn, kan het ook interessant zijn om drones klein materiaal, dat nodig is voor een reparatie, in een uithoek te laten leveren.” Medicijnen distribueren Het droppen van pakjes van maximaal twee kilogram in afgelegen gebieden, is een praktijk die in het buitenland al een tijdje gangbaar is. “DHL en PostNL zetten nu al drones in voor dringende leveringen van geneesmiddelen op de Waddeneilanden”, vertelt Merckx. “Omdat die moeilijk bereikbaar zijn, is de bereidheid van de overheid om de nodige licenties te verstrekken daar iets groter. De meeste testen gebeuren tot hiertoe in onherbergzame dorpen in Azië, waar koeriers makkelijk drie uur met een brommer onderweg zijn. Op humanitair vlak bieden drones daar zeker perspectieven, denk aan de noodhulp na overstromingen zoals die in Nepal.” Dichter bij huis zijn er buiten enkele uitzonderingen – ‘s nachts medicijnen verdelen over ziekenhuizen, hulpgoederen en communicatiemiddelen verspreiden na een natuurramp – niet zoveel toepassingen denkbaar voor pakjesleveringen. “Onze steden zijn kleiner en dichter bevolkt. Het rondsturen van drones op plaatsen waar veel mensen wonen is lang niet evident. Het zal nog een tijd duren voor dat op een gecontroleerde manier kan gebeuren. Ik zie veel sneller autonome voertuigen een hoofdrol opeisen in de stadsdistributie. Nee, ik durf niet te beweren dat drones hét vehikel van de toekomst zullen worden in het transport.” ● Havenlogistiek ten voordele van de mobiliteit Een groot gedeelte van de Brusselse bevoorrading gebeurt via de haven, zowel voor voedingswaren als voor bouwmaterialen, landbouw-, olie- en staalproducten. De Haven van Brussel heeft tot doel om nieuwe trafieksoorten te ontwikkelen en de ‘modal shift’ naar de wateren spoorweg te bevorderen. Een creatief voorbeeld daarvan is het palettenvervoer, waarvan de Haven een van de pioniers is. Deze trafiek kende een stijging van 266 % in 2015 met bijna 12 000 geladen en geloste paletten in de haven, tegenover 3 000 het jaar voordien. Concreet werkt de Haven aan een netwerk van overslagplatformen langs het kanaal, om stedelijke distributie via de waterweg te kunnen organiseren en goederen zo dicht mogelijk bij de eindgebruiker te laten leveren. Zo worden de kosten van ‘de laatste kilometer’ verlaagd. Op deze platformen zullen zowel consumptiegoederen als bouwmaterialen behandeld worden. De Haven is al betrokken bij stedelijke distributie, maar zal dat nog meer zijn zodra het platformnetwerk eenmaal operationeel is. Het project kadert in het ‘Strategisch plan voor het goederenvervoer’ van het gewest. Zo wordt de haven een slim logistiek centrum dat de mobiliteit bevordert. www.port.brussels BECI - Brussel metropool - september 2016 39
42 Online Touch Home