34

Kilometerheffing geldt al voor vrachtwagens. Binnenkort ook voor personenwagens? MOBILITEIT & LOGISTIEK Files weg dankzij algemene kilometerheffing Sinds april geldt er al een kilometerheffing voor vrachtwagens, maar waarom niet nog een stap verder gaan? Je zou ook alle personenwagens kunnen uitrusten met een OBU-toestel (On Board Unit) dat gekoppeld is aan de GPS en de afgelegde kilometers registreert. Automobielfederatie Febiac is alvast voorstander. Peter Van Dyck I n vergelijking met de heffing voor vrachtverkeer is er nog wel wat finetuning vereist, stelt Thierry van Kan, voorzitter van Febiac. “Ten eerste zijn wij van mening dat de kilometerheffing de verschillende taksen moet vervangen die nu op het eigendom van een wagen geheven worden: de belasting op inverkeerstelling (BIV), de jaarlijkse verkeersbelasting en een gedeelte van de accijnzen. Deze taxshift mag in de praktijk geen belastingverhoging betekenen; het is niet de bedoeling dat de gemiddelde chauffeur dieper in zijn buidel tast dan vandaag.” Van Kan breekt een lans voor een intelligente heffing: het tarief zou rekening moeten houden met het tijdstip en de plaats van het autogebruik. “Brussel binnenrijden om acht uur ‘s morgens zal duurder zijn dan wanneer je dat om elf uur doet”, geeft hij als voorbeeld. “Ook als je bestemming een kleinere stad als Aarlen of Deinze is, zal het tarief lager liggen. Ik geloof heel sterk dat we met deze maatregel 6 procent van het verkeer uit de files kunnen halen. Een belangrijke stap, want vanaf vijf procent minder auto’s zijn de files weggewerkt.» Investeren in mobiliteit De Febiac-voorzitter benadrukt dat het om een heffing gaat en geen taks. De opbrengsten – naar schatting 3,6 miljard – moeten rechtstreeks naar investeringen in mobiliteit gaan. “Een taks verdwijnt in de grote pot van de belastingen”, legt hij uit. Thierry van Kan: “Volgens onze berekening zou ongeveer 500 miljoen naar het openbaar vervoer kunnen stromen. Eerder dan een pure budgetverhoging voor de vervoersmaatschappijen draait het hier om stimuli om mensen op het publieke transport te doen overschakelen. We zouden bijvoorbeeld het mobiliteitsbudget voor werknemers fiscaal interessanter kunnen maken. Verder dient een deel van 32 BECI - Brussel metropool - september 2016 het geld om spoorwegen, metrolijnen, maar ook wegen – denk aan de Ring rond Brussel – te verbeteren. Ik denk ook aan het implementeren van IT-systemen, zoals intelligente verkeerslichten. Op dat vlak mag Nederland als voorbeeld gelden. Daar ontwikkelde men 20 jaar geleden al een mobiliteitsstrategie. Gevolg: men investeerde er drie keer zoveel in de wegeninfrastructuur als België. De verkeersstroom verloopt er nu veel vlotter, ondanks een toenemend wagenpark. Vervolgens zijn er de parkeerplaatsen. We denken concreet aan nieuwe Park & Ride-initiatieven aan de treinstations en in de stadsranden.” De tol van de stadstol De heffing zou meteen het einde inluiden van het belasten van de eigenaar. “De enige reeds bestaande taks voor de gebruiker zijn de accijnzen op brandstoffen, al hebben die geen invloed op de verkeersdrukte”, zegt Thierry van Kan. “Dat is net de troef van de kilometerheffing: het is de beste manier om het gedrag van de gebruiker te veranderen. Een stadstol, zoals in Stockholm of Londen, kan ook wel mensen motiveren om vaker aan alternatieven voor de auto als het openbaar vervoer of de fiets te denken, maar zo’n tol is niet zo geschikt voor onze steden. Met name Brussel en Antwerpen kennen veel pendelaars. Ook voor de handelaars zou een stadstol nadelig zijn. Nee, een algemene heffing lijkt ons een pak democratischer.” Niet enkel zou de kilometerheffing variabel zijn volgens het tijdstip en de plaats, ze kan afgestemd worden op het inkomen van de gebruiker (om sociale ongelijkheden op te vangen) en op de milieuprestaties van het voertuig (ter bevordering van het gebruik van schonere voertuigen). “In onze calculatie voorzien we een sociale correctie van 600 miljoen euro”, legt Thierry van Kan uit. “We denken aan transportcheques voor mensen met een laag inkomen of met een beroep dat niet toelaat om de piekuren te mijden.”

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication