33

SFR Business : internationaal sterk en lokaal aanwezig De bedrijfswereld en de consumenten waren destijds vertrouwd met merken als Coditel en daarna Numericable/ Numericable Pro. De overname door de Altice groep ging begin van dit jaar gepaard met een naamsverandering: de firma heet voortaan SFR (voor particulieren) en SFR Business (voor ondernemingen). Het aanbod geniet op die manier een maximale internationale coherentie. Altice werd in 2001 door ondernemer en telecomdeskundige Patrick Drahi opgericht. In enkele jaren tijd groeide het bedrijf uit tot een wereldgroep in de sectoren van kabel- en glasvezeltelecommunicatie, de levering van inhoud en multimedia/plurimedia. Vandaag vertegenwoordigt dit alles 46 miljoen klanten, 55 000 medewerkers in vier werelddelen en een jaaromzet van meer dan 26,4 miljard dollar. “Reken hierbij 36 miljard euro aan overnames in tweeënhalf jaar tijd sinds 2014”, vertelt Arnauld Knapen, Chief Commercial Officer bij SFR Business Belux er meteen bij. Netwerken Naast het aanbod aan het grote publiek in de sectoren telefonie (vast en mobiel) en televisie, voortaan onder de merknaam SFR, biedt de groep onder het label SFR Business twee grote categorieën oplossingen: ultra snel symmetrisch breedband internet en Centrex IP vaste telefonie via glasvezel of coax, met de mogelijkheid om zowel de switch als de telefoonsets van de klant in de Cloud te configureren en te beheren. Dit alles gaat gepaard met een 24/7 support service via call-center, conform strenge SLA’s (service level agreements). Aan zijn wholesale klanten (integratoren, dus) biedt SFR Business dark fibre netwerkcapaciteit. “Ons glasvezelnetwerk hebben wij begin 2016 versterkt”, zegt Arnauld Knapen. En nog voor het einde van het jaar bouwt SFR een nieuw datacenter specifiek voor de behoeften van de wholesale klanten in het Brusselse gewest (met daarna uitbreiding naar de rest van België en Nederland). In Belux hanteert SFR bovendien een mobiel MVNO aanbod (mobile virtual network operator) aan een bijzonder voordelige prijs. Dit aanbod is binnenkort aan uitbreiding toe op het vlak van dataverrijking (VoIP, streaming enz.) en nieuwe bestemmingen. “We zijn trouwens 10 tot 15% goedkoper dan de markt”, aldus nog de Chief Commercial Officer. Onderscheidende factoren De troeven van het SFR aanbod zijn volgens Arnauld Knapen eerst te vinden in de snelheid van het netwerk, namelijk meer dan 200 Mbit/s op coax kabel (en binnenkort meer), een zeer agressievere prijszetting (of conform met de rest van de markt), een snelheid/prijs verhouding die voordeliger uitvalt dan bij de concurrenten, de kwaliteit van de service en 98,6% beschikbaarheid van het netwerk. “Beschikbaarheid is trouwens onze sterkste argument geworden, nog vóór de prijs”, stelt hij. Arnauld Knapen SFR Business maakt voortaan deel uit van de Altice groep en wil voordeel halen uit aanzienlijke internationale vaardigheden in de domeinen multimedia en plurimedia. Het bedrijf maakt ook gebruik van zijn sterke aanwezigheid in (voornamelijk Franstalig) België om zijn origineel en voordelig aanbod aan de man te brengen. “Onze oplossingen zijn soms bijzonder vooruitstrevend en baanbrekend dankzij de aanleg voor innovatie en de ondernemersvisie van de Altice groep in domeinen als domotica, internet of things (IoT), holografie enz. Wij maken dankbaar gebruik van de kracht van een internationale groep op het vlak van marketing, financiële draagkracht en toegang tot nieuwe ontwikkelingen. We combineren de snelle beslissingsprocessen van een kleine structuur en de sterkte van een grote groep op technisch, financieel en marketingvlak.” Dit beaamt Sébastien Germain, Head of Marketing & Brand Management Belux: “Wij zijn een kleine structuur die op de steun van een reus kan rekenen. Wij gebruiken dezelfde corporate identity als in Frankrijk, maar met eigenheden volgens elke lokale markt.” Hij geeft toe dat SFR als merk vooral in Franstalig België bekend staat. “Wij voelen nu al de impact van de groep op onze resultaten, met een gevoelige toename van de verkoop. We hebben natuurlijk nog veel te bewijzen, maar zowel de markt als de pers verwelkomt onze aanpak op een positieve manier.” SFR Belgium Tweekerkenstraat 26 1000 Brussel www.sfrbusiness.be

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication