30

Lucht-, Klimaat- en Energieplan: tegen de klimaatontwrichting en voor de luchtkwaliteit in Brussel Op 2 juni 2016 heeft de Brusselse regering haar voornaamste middel in de strijd tegen de klimaatontwrichting en de luchtvervuiling voor de komende vijf jaar goedgekeurd: het gewestelijk Lucht-, Klimaat- en Energieplan. Een van de (zeer) talrijke maatregelen van het plan is de invoering van een lage-emissiezone vanaf 2018. Een kort overzicht ... ■ De uitstoot van broeikasgassen verminderen Het Lucht-Klimaat-Energieplan definieert de belangrijkste gewestelijke richtlijnen voor deze drie thema's, uitgewerkt in 64 maatregelen en 144 acties. Hoofddoelstelling? De gewestelijke emissies van broeikasgassen met 30% verminderen tegen 2025 (t.o.v. van die van 1990). En de naleving van de Europese normen voor de luchtkwaliteit bereiken. Om dit doel te bereiken is het plan gericht op de sectoren die de meeste broeikasgassen en atmosferische polluenten uitstoten (bouw, vervoer, verbruik, enz.), moedigt het de productie van hernieuwbare energie aan en beoogt het de integratie van de thema's lucht, klimaat en energie in het hele Brusselse beleid. ■ Gebouwen renoveren Eerst en vooral wil het Gewest in de bouwsector, die de meeste broeikasgassen uitstoot, zijn aanmoedigingsbeleid voor de renovatie van gebouwen voortzetten en daarbij de tewerkstelling, in het bijzonder de lokale tewerkstelling, bij duurzaam bouwen bevorderen. De hulpmiddelen en begeleidende maatregelen voor particulieren en professionelen, zoals het Energiehuis, de Facilitator Duurzame Gebouwen, maar ook de opleidingen ter zake worden dus verlengd of versterkt. De vernieuwing wordt ook aangemoedigd via nieuwe opportuniteiten, zoals de projectoproepen "Be Exemplary" en "Be circular - be brussels". Het plan wil ook de obstakels voor renovatie opheffen, zowel op wettelijk vlak (planningsinstrumenten, wetten en reglementen) als op financieel niveau, door de gewestelijke stimuli zoals energiepremies en de groene lening uit te breiden. ■ Het Gewest als lageemissiezone Om de uitstoot van de schadelijkste polluenten (stikstofdioxide en zeer fijne deeltjes van "black carbon") te beperken en het probleem van de slechte luchtkwaliteit en de gevolgen hiervan voor de gezondheid op te lossen, heeft het Gewest ook voorzien om vanaf 2018 een lageemissiezone in te voeren op het hele gewestelijke grondgebied. Deze langverwachte maatregel heeft zijn nut reeds bewezen in andere Europese hoofdsteden, zoals Londen en Stockholm (momenteel worden ongeveer 194 lage-emissiezones geteld in 9 Europese landen). Het principe van een lageemissiezone berust op een toegangsverbod voor een bepaald gebied voor voertuigen waarvan de motor - benzine of diesel - niet aan bepaalde normen voldoet. De lage-emissiezone zal gelden voor alle voertuigen voor personenvervoer (wagens en bussen/autobussen) en bestelwagens (< 3.5t) op heel het gewestelijk grondgebied. De zone is dus niet van toepassing op zwaar vervoer en gemotoriseerde tweewielers. Deze bepaling zal geleidelijk worden ingevoerd om beter te worden begrepen en aanvaard door burgers en professionelen. Voor de controle zal het Gewest – in zijn hoedanigheid van smart city – zich uitrusten met een digitaal herkenningssysteem met slimme camera's. Deze aanpak vermijdt om burgers en werknemers te belasten en zal de administratieve formaliteiten voor de automobilisten beperken. Het Gewest engageert zich de komende vijf jaar dus voor schone lucht in Brussel, voor de beperking van zijn bijdrage tot de klimaatontwrichting, maar ook voor de verlaging van de energiefactuur van de verschillende actoren. En dit zonder de werknemers te straffen. Integendeel, het aanmoedigen van de bedrijven en de tewerkstelling blijft een prioriteit. Het geïntegreerde Lucht-, Klimaaten Energieplan kan volledig worden geraadpleegd op de website van Leefmilieu Brussel. Yvan Glavie

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication