29

TOPIC MOBILITEIT EN LOGISTIEK Engie Electrabel: geweldige groei-uitzichten Binnenkort 15.000 elektrische voertuigen in de Brusselse metropool? Engie wil aan de spits staan van de overgang naar een duurzaam energiemodel in Europa. Hierbij vormt de mobiliteit een essentiële schakel. Wij hadden hierover een gesprek met Griet Heyvaert, Chief Regulatory Authorities and Public Affairs Officer, Belgium, en Didier Léchaudé, Head of Sales BeLux. Wat doen jullie concreet voor een duurzame mobiliteit, bij Engie Electrabel? G. Heyvaert: Intern werken wij aan een geïntegreerde aanpak van de duurzame mobiliteit. Wij beperken onze verplaatsingen zoveel mogelijk en geven de voorkeur aan fiets en openbaar vervoer. De toegang tot het openbaar vervoer geldt trouwens als een belangrijk criterium bij de keuze van onze vestigingssites. En wanneer een verplaatsing onontbeerlijk blijkt, geven wij voorrang aan de groenere mobiliteitsoplossingen. Sinds 2010 beschikken wij over een budget groene mobiliteit waardoor onze werknemers tussen energiezuinige voertuigen kunnen kiezen. Hoe lager het verbruik van de bedrijfswagen, hoe hoger het beschikbare budget. Sinds 2014 kunnen onze medewerkers ook kiezen voor een elektrische bedrijfswagen. In feite is de situatie volledig omgekeerd: in 2010 kwam 75% van het personeel met de wagen naar het werk en 25% met het openbaar vervoer. In 2015 was het net omgekeerd. Wat zijn de voordelen van elektrische voertuigen? G. Heyvaert: “Ze zijn niet alleen milieuvriendelijker: ze rijden bovendien bijna geruisloos en bieden minimum 150 km autonomie. Vaak is dit voldoende, want 80% van de automobilisten rijdt minder dan 50 km per dag. Verder promoten wij ook het gebruik van voertuigen op aardgas. Zij beschikken over een ruimere autonomie en onderscheiden zich door hun milieuvriendelijkheid. De aankoopprijs is te vergelijken met een klassiek voertuig, maar de brandstof is ongeveer 25% goedkoper. De prijzen van elektrische voertuigen blijven momenteel nog aan de hoge kant, maar het prijsverschil daalt gestaag.” In welke omstandigheden zullen elektrische voertuigen echt een plaats op de markt kunnen veroveren? G. Heyvaert: Het aanbod aan modellen moet voldoende zijn. Er moeten voldoende laadoplossingen voorhanden zijn. En de totale kost dient aanvaardbaar te blijven. Voor ondernemingen in België wordt voortaan aan deze voorwaarden voldaan. De markt zal zich dus uitbreiden en het aantal beschikbare modellen zal toenemen. De gebruikskost is voordelig, zeker voor bedrijfswagens, wegens de relatief lage kost van de brandstof en de 120% fiscale aftrekbaarheid. Ook de laadpalen zullen toegankelijker worden, hoewel 90% van de laadbeurten thuis of op kantoor gebeurt en slechts 10% op (half-)openbare plaatsen. D. Léchaudé: Engie Electrabel biedt een totaaloplossing voor het laadproces, namelijk een innoverende laadinfrastructuur in samenwerking met onze dochteronderneming Engie Cofely. Engie Electrabel installeerde bovendien een snellaadstation voor zijn hoofdzetel aan het station Brussel-Noord. Daar volstaat 30 minuten om de batterij voor 80% te laden. Deze laadpaal is beschikbaar voor alle bestuurders van elektrische voertuigen. Om de ontwikkeling van het elektrisch voertuigenpark verder aan te zwengelen, zullen echter bijkomende fiscale prikkels nodig zijn. En hoe kunnen we voertuigen op aardgas promoten? D. Léchaudé: Ook hier moet aan drie voorwaarden worden voldaan: een voldoende keuze aan voertuigmodellen, de beschikbaarheid van een tankinfrastructuur en een stabiele wetgeving. Vandaag bestaan er in België 60 CNG stations, wat nog onvoldoende is voor de 5000 voertuigen die op gas rijden. In 2014 hebben wij samen met G&V Energy Group en Elsa (Ideta) de firma Enora opgericht, met de bedoeling aardgastankstations te ontwerpen, te bouwen en uit te baten. ● BECI - Brussel metropool - september 2016 27

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication