TOPIC ‘business’ aanbod dat hij acht maanden geleden lanceerde, heeft ondertussen een honderdtal klanten overtuigd die met prepaid kaarten wagens reserveren, terwijl een twintigtal wagens voor langere duur aan ondernemingen worden verhuurd. Zen Car blijft het principe van voorbehouden stations trouw, al was het maar om de voertuigen op te laden. De onderneming wenst tegen eind 2017 over 120 stations te beschikken. Een hele uitdaging, weet Serge Starckmann, want de opening van een nieuw station levert heel wat moeilijkheden op, onder andere wat betreft de stedenbouwkundige vergunning. “Wij krijgen geen steun van het kabinet van minister Smet, die duidelijk niet in elektrische voertuigen gelooft, ondanks de mindere vervuiling.” Zen Car gaat onder andere samenwerken met OctaPlus om zijn netwerk te verbeteren. De heer Starckmann haalt een pragmatisch argument aan, tegenover de nieuwe concurrentie die de voorkeur geeft aan free floating: “Waar op de openbare weg parkeren we de aangekondigde 800 nieuwe voertuigen, zonder de buurtbewoners lastig te vallen? In sommige gemeenten is de situatie al onhoudbaar geworden. Samen met deze gemeenten zijn wij eerder voorstander van de aanleg van nieuwe ruimtes, specifiek voor gedeelde wagens.” Het filosofisch besluit van Frédéric Van Malleghem: “De harde strijd van vandaag zal nog heviger woeden, maar we hebben allen dezelfde concurrent: het bezit van een wagen. Ik ben ervan overtuigd dat er binnenkort in de stadscentra niets anders zal overschieten dan gedeelde wagens, openbaar vervoer en zachte vervoermiddelen. De proportie van wageneigenaars zal toenemen naarmate men de steden verlaat.” ● Brusselse spelers Autodelen (met eigen wagen of gehuurde wagen): • Cambio: Carsharingpionier sinds 2002. NMBS en MIVB zijn aandeelhouders. Ongeveer 800 huurvoertuigen (voor een uur of meerdere dagen) in meer dan 30 Belgische steden. Werkt met stations waar het voertuig wordt gehuurd en teruggebracht (round trip). Momenteel geen free floating. ‘Pool’-kaarten voor ondernemingen, met aangepaste tarieven. 35% van de verplaatsingen met Cambio zijn van professionele aard. Tarief: een combinatie van vaste kosten, maandabonnement, prijs per uur (of per dag) en per km. • CarAmigo: Startup die in 2015 faam verwierf dankzij een applicatie waarmee iedereen zijn wagen aan iemand anders kan verhuren. In dit opzicht leunt CarAmigo het dichtst aan bij de definitie van autodelen. In samenwerking met autoconstructeur Ford wenst de jonge onderneming een einde te maken aan de absurde situatie van persoonlijke voertuigen die gemiddeld slechts 5% van de tijd rijden. Ongeveer 500 voertuigen op Caramigo.be. Tarief: vanaf 20 €/dag. • Zen Car: Verhuurdienst van gedeelde auto’s, met een specialisatie in elektrische voertuigen. Ging in 2011 in Brussel van start. 57 wagens (Renault Zoe en BMW-I3; lichte bedrijfsvoertuigen Kangoo ZE) en een dertigtal stations in Brussel. Specifiek aanbod voor ondernemingen (Zen Car Business). Tarief: vanaf 9 €/uur, 69 €/dag. • Ubeeqo: Maakt deel uit van de Franse Europcar. Ubeeqo is sinds de lente in Brussel aanwezig met een ‘3 in 1’ aanbod, een combinatie van taxi (CarAsap), autodelen (Matcha) en autoverhuur. Ubeeqo maakt dankbaar gebruik van deze flexi26 BECI - Brussel metropool - september 2016 biliteit in een ‘business’ applicatie voor beroepsverplaatsingen ‘zonder onkostennota’s’. Tarief: op maat, volgens de gekozen ‘mix’. • ZipCar: Een Amerikaanse nieuwkomer die deel uitmaakt van de Avis Budget groep. Is van plan in Brussel autodeeldiensten te lanceren volgens de free floating formule, met ongeveer 200 wagens, voornamelijk Peugeot 208. Wereldwijd in 500 steden aanwezig. Tarief: onbekend. • DriveNow: Een joint-venture tussen BMW en Sixt. Zal vanaf de herfst ongeveer 300 BMW’s of Mini’s in free floating aanbieden. Mikt op complementariteit met andere vervoermiddelen. Tarief: onbekend. • Car2Go: Maakt deel uit van de Duitse constructeur Daimler (Smart). Al aanwezig in een dertigtal andere steden in de wereld en komt nu naar Brussel met ongeveer 200 wagens, eveneens in free floating. Tarief: onbekend. Car sharing met uw eigen wagen (de vrije plaatsen in uw wagen biedt u aan andere passagiers): • BlaBlaCar: De Europese leider in gedeelde wagens, dienstverlening dankzij mobiele apps, voornamelijk actief op langere afstanden en dus minder betrokken bij de stedelijke mobiliteit. • Carpool.be: Een dienst van Taxistop, voor pendelaars die niet meer alleen willen rijden. • Kowo: Een Brusselse startup die vanaf september operationeel wordt. Ontwikkelt voor de bedrijven een car sharing applicatie voor niet-reguliere afstanden (dus niet alleen het op en af rijden tussen werk en woonplaats). De ondernemingen zullen ‘kilometerpacks’ kunnen aankopen. De Axa groep is partner.
29 Online Touch Home