25

TOPIC 5,2 miljard … zogezegd Het Brusselse Gewest kondigde plechtig de goedkeuring aan van een investeringsplan van 5,2 miljard op 10 jaar voor het openbaar vervoer. Dus 520 miljoen per jaar. Een reclamestunt? Geruststellend is dit niet. We merkten snel dat de vorige werkingsbudgetten van de MIVB tijdens de afgelopen 10 jaar al ongeveer 510 miljoen per jaar bedroegen. Het gemiddelde sinds 2012 bereikt zelfs 580 miljoen en het budget van 2015 liep op tot 619 miljoen! Erger nog: als we het geheel van de ‘Missie 18’ van het algemene uitgavenbudget in beschouwing nemen (namelijk ‘de Bouw en het Beheer van het openbaar vervoer’), dan overschrijdt het gemiddelde 600 miljoen per jaar (in 2015 zelfs 727 miljoen!). te schakelen naar een metrolijn. Na vijf jaar aanslepende debatten zijn we helaas niet verder geraakt dan een hybride systeem (een trolleybus?) dat amper meer capaciteit biedt en eventuele studies over een metrolijn nog verder uitstelt. Als we nu snel voor de metro-oplossing kiezen, sparen we 10 tot 20 jaar halve maatregelen en werven uit. Wees gerust: met de autonome voertuigen zal alles niet opgelost geraken. Londen als voorbeeld om ‘brexiters’ te overtuigen? Investeringen in vervoer beperken zich dus niet tot vraag en aanbod. Het vervoer is een aanzienlijke troef in het economische beleid en de ontwikkeling van een grondgebied. We zijn dat blijkbaar vergeten. De Britten hadden dit heel snel door en wisten de principes van ‘value for money’ volledig in de beheermodellen van overheidsprojecten te integreren. Het geheel van de maatschappelijke voordelen van een project voor de samenleving moet in overweging worden genomen om de impact te evalueren. De investeringskost is als criterium totaal ontoereikend. Hiervan getuigen de wijken die zich ontwikkelden toen de metro werd aangelegd: denk maar aan de Docklands, waaronder Canary Wharf. Om zulke investeringen en de gerelateerde maatschappelijke voordelen te rechtvaardigen, heeft Brussel dringend behoefte aan een financieringsmodel dat duidelijk afstand neemt van het verleden. Alleen op die manier verdienen we een plaats naast de best presterende Europese buurlanden. Doen we dat niet, dan is de kans groot dat heel wat investeerders ergens anders naar betere kansen gaan zoeken. We hebben een voorbeeld vlakbij. Laten we daar inspiratie gaan putten. Het Londense model om teleurgestelde ‘Brexiters’ te overtuigen? Zinvol, vinden we. Een goede raad van Mr. Smith: “Zorg voor een toenadering tussen de MIVB en Brussel Mobiliteit en stel zo uw eigen ‘TFL’ samen. Voeg daarbij een gedeconsolideerde financieringsmaatschappij die de kilometerheffing van Brusselaars en pendelaars int, maak dankbaar gebruik van een hefboom effect dankzij uw waarborgen en d.m.v. extra krediet bij de EIB…” We vertellen er terloops bij dat Mr. Smith ons toch een kans heeft gegeven en voor Brussel heeft gekozen. Tja, een ‘Bank of Europe’ op 300 km afstand van de Europese instellingen, dat viel ook moeilijk te rechtvaardigen. ● ONZE ZALEN ZIJN ONTWORPEN VOOR FILM. WAT ZE PERFECT MAAKT VOOR VEEL MEER DAN FILM. NOG IETS DAT U MISSCHIEN NIET WIST OVER ONS. Hoogstaande technologie. Comfortabele zetels. Effi ciënte organisatie. Allemaal troeven die niet alleen van fi lm kijken bij Kinepolis Brussel een unieke ervaring maken. Ook seminaries, events, congressen (en nog veel meer) zijn perfect op hun plaats bij ons. Meer info? Check business.kinepolis.be of bel 02 474 26 30 e-mail: b2bbrussel@kinepolis.com Meer dan alleen cinema. BECI - Brussel metropool - september 2016 23 TEAM BUILDING SEMINARIE COMEDY FILM CONGRES CULTUUR

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication