26

MOBILITEIT EN LOGISTIEK De strijd voor de nieuwe mobiliteit staat op losbarsten Autodelen, carsharing of free floating... Zoals andere overvolle steden sleutelt Brussel aan zijn mobiliteit. Vanaf september zullen meer dan tien spelers met uiteenlopende, elkaar aanvullende of concurrerende aanbiedingen op deze zeer dynamische markt de strijd aangaan. Voor de arbeidskracht die bereid is zich op een andere manier te verplaatsen, houdt deze evolutie voordelen in. T ijdens de herfst zal het door de Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet aangekondigde free floating systeem zijn degelijkheid mogen bewijzen. Hiermee kunnen gebruikers van gedeelde wagens het gehuurde voertuig waar dan ook in de stad achterlaten, en niet noodzakelijk in een huurstation, zoals het tot nu toe het geval is geweest. Sinds 1 juni mogen carsharing bedrijven bij het Gewest de toestemming aanvragen om het ‘free floating’ systeem toe te passen. Hiermee tracht de overheid blijkbaar een alternatieve mobiliteit te stimuleren. Het jaarlijks aan carsharing bedrijven gevraagde bedrag zal bescheiden blijven (er is sprake van een parkeerkaart aan 50 euro per jaar). Deze nieuwe mogelijkheid betekent waarschijnlijk een extra stimulans voor een markt die een zekere gulzigheid aanwakkert: naast pioniers als Cambio en Zen Car zijn nieuwe internationale spelers uit grotere groepen in de hoofdstad verschenen – of gaan dat binnenkort doen. Het zijn Ubeeqo, DriveNow, Car2Go en Zipcar (zie kaderverhaal). “We gaan een bijzonder interessante concurrentie tegemoet, weliswaar met een risico van energieverlies door het grote aantal spelers”, voorspelt Frédéric Van Malleghem, CEO van Cambio, de pionier van carsharing sinds 2002. Achter deze zogenaamde ‘startups’ schuilen bijzonder kapitaalkrachtige ondernemingen zoals Avis (Zipcar), Daimler (Car2Go), Europcar (Ubeeqo) of, in mindere mate, Ford als partner van de Belgische startup CarAmigo. “Nieuwe concurrenten treden tevoorschijn met geweldige financiële middelen. Bovendien werken alle grote autoconstructeurs samen met technologische leveranciers die carsharing mogelijk maken.” Zo bijvoorbeeld de Franse startup Vulog, een pionier van carsharing technologieën van de jongste generatie. Deze jeugdige onderneming werkt onder andere voor de groepen Renault en PSA, waarvan ze wagenvloten aanpast aan het bovenver24 BECI - Brussel metropool - september 2016 Olivier Fabes melde free floating systeem. Is er voor al deze spelers voldoende ruimte in een stad als Brussel? “In een eerste fase gaan deze nieuwkomers onze eigen groei afremmen, maar op termijn zullen ze carsharing in zijn geheel een flinke duw in de rug geven omdat de positioneringen van de concurrenten elkaar meer en meer gaan aanvullen”, oordeelt de heer Van Malleghem. “Dankzij een zeer aantrekkelijk, bijzonder toegankelijk en gemakkelijk te gebruiken aanbod gaan deze nieuwe spelers een snelle groei tegemoet. In de komende maanden zullen ze waarschijnlijk tientallen duizenden Brusselaars overtuigen. Ze zullen echter vrij snel worden beperkt door de culturele en administratieve complexiteit van een stedelijk gewest waarvan de wijken sociologisch zeer uiteenlopen. De meeste internationale spelers zullen zich waarschijnlijk beperken tot het hartje van de stad en een zeer specifieke doelgroep”, aldus nog de directeur van Cambio. In dit geval dus de kaderleden van de grotere ondernemingen, buitenlandse zakenreizigers enz. Stemt ongeveer overeen met de hoger opgeleide clientèle die ook van Uber hield. “We zijn er bovendien van overtuigd dat er altijd ruimte zal bestaan voor lokale ‘pure players’ die diensten in het Frans, het Nederlands en het Engels aanbieden, goed op de hoogte zijn van de Brusselse verscheidenheid en in meer uitgestrekte gebieden actief zijn.” 85% van de huidige verplaatsingen met Cambio zijn langer dan 25 km. De typische klant is een Brusselaar zonder auto die Cambio gebruikt voor een weekendje op het platteland. Het parkeerprobleem “De aankomst van nieuwe spelers zal de ganse markt een nieuwe dynamiek inboezemen en het publiek bewuster maken”, denkt Serge Starckmann, directeur van Zen Car, de Brusselse pionier van de gedeelde elektrische wagen. Het ©Thinkstock

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication