22

Smart mobility is slim bewegen A lstom, wereldleider in geïntegreerde spoorwegsystemen, ontwikkelde Optimet, een oplossing die het vlotte verkeer en de frequentie van metrostellen verbetert. Ondertussen werkt de onderneming verder aan het ontwerp en de bouw van automatische en halfautomatische metrostellen, conform de krachtlijnen van de smart mobility. “Bij de bespreking van stedelijke mobiliteitsproblemen gaat vaak te weinig aandacht naar het openbaar vervoer, en dan voornamelijk de metro, die heel wat oplossingen biedt”, stelt Frédéric Devisch, die instaat voor het stedelijk vervoer in Brussel. “Daarom ontwikkelden wij bij Alstom meerdere toepassingen, specifiek voor de metro. Ze zorgen voor een slimme en vlottere mobiliteit.” Een vlotter verkeer Het eerste systeem reguleert onder de naam ‘Optimet Passenger Demand-based Regulation’ de frequentie van de metrostellen in functie van het aantal reizigers dat op de perrons van metrostations staat te wachten. De in real-time vergaarde data dienen om in elk station te bepalen hoe lang de deuren van de metro open blijven. Staan er weinig reizigers op het perron, dan wordt de duur ingekort. Als de reizigers talrijk zijn, blijven de deuren langer open. “Dit verhoogt op korte termijn de snelheid. Tegelijk wint het verkeer aan soepelheid en vlotheid”, aldus nog Frédéric Devisch. “Op langere termijn verbetert de vervoermaatschappij de aan de klant aangeboden dienst via kortere wachttijden en een groter aantal vervoerde reizigers.” De tweede oplossing – Optimet Live Train Density – vult de eerste aan. De wachtende reizigers op het perron krijgen informatie over het aantal mensen in elk van de rijtuigen van het volgende metrostel. Op die manier kunnen de reizigers zich op het perron meteen richten naar de stopplaats van de minder gevulde rijtuigen. Deze aanpak bevordert het reiscomfort en verkort de stilstand in elk station. Een algoritme berekent constant het aantal personen dat bij elke halte in- en uitstapt. Tegelijk berekent het systeem de bezettingsgraad in elk deel van de metro. In de praktijk toont een LED-lichtstrook op het perron aan waar in het metrostel de instappende reizigers de meeste plaats zullen vinden. Wi-Fi aan boord Optimet e-verywhere is een derde systeem, waarmee elke reiziger permanent geconnecteerd blijft, zowel in de stations als in de metrostellen. De openbare vervoermaatschappij beheert het systeem. Het kan worden aangepast aan de bestaande rijtuigen en biedt aan honderden reizigers een optimale en verzekerde internetconnectie tijdens hun verplaatsingen. Smartphones en tabletten sluiten zich automatisch op het draadloze Optimet netwerk aan zodra de reiziger een metrostation binnenstapt. “Optimet e-verywhere beantwoordt aan de verwachtingen van de reizigers die zonder onderbreking op het internet willen surfen”, verduidelijkt Frédéric Devisch. “Deze dienst kadert in het concept van smart mobility en, ruimer zelfs, van smart city.” Als wereldleider in spoorwegvervoer blijft Alstom zich in België, en onder andere in Brussel, uitbreiden. De kantoren zijn vlak tegenover het station Brussel-Zuid gevestigd. De onderneming leverde de huidige signalering van het MIVB metronetwerk evenals een deel van het rollend materieel. Alstom levert al ruim 20 jaar automatische metrosystemen (het rollend materieel en de signalering). Zulke systemen zijn ondertussen operationeel in steden als Singapore, Milaan, Lausanne, Peking, Sjanghai, Mexico, Panama e.a. Alstom heeft 1.250 km metrolijnen op die manier uitgerust. Dit vertegenwoordigt meer dan 25% van de CBTC (Communication Based Train Control) oplossingen met draadloze transmissie die wereldwijd werden toegepast. De Alstom oplossing biedt interfaces met alle types rollend materieel, ongeacht de leverancier. Ze garandeert topprestaties bij de sturing van de metrostellen door een nauwkeurige regulering van de stilstandtijden. Op die manier kan de wachttijd tussen twee metrostellen tot minder dan 90 seconden worden herleid. De diverse toepassingen die Alstom heeft ontwikkeld, dragen rechtstreeks bij tot deze toekomstige evolutie. Dankzij ‘Optimet Live Train Density’ en een LEDlichtstrook op het perron weten reizigers in welke rijtuigen er het meest plaats is. Copyright : Alstom

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication