20

TOPIC MOBILITEIT & LOGISTIEK GEN: stand van zaken Volgens het investeringsplan 2004-2007 is het GEN sinds 2012 operationeel: een trein om de 15 minuten tijdens de spits, geharmoniseerde tarieven, ideale overstap tussen trein, bus en tram, in samenspraak met de MIVB, De Lijn en TEC. In feite allemaal mislukt wegens een gebrek aan geld, een overvloed aan politieke hindernissen en uiteenlopende visies … D e lijnen tussen Brussel en Vlaanderen zijn klaar, behalve naar Denderleeuw. De emotioneel geladen aankondiging van de afgeschafte vier sporen in Waals-Brabant ligt achter de rug sinds Minister Bellot het behoud van het project bevestigde. Uitleg: in februari 2016 schoot er nog 105 miljoen euro over voor het GEN, terwijl er minstens 700 nodig waren voor de vier sporen. Ondertussen werd al meer dan 2 miljard uitgegeven voor het GEN. Tijdswinst op het netwerk: de nieuwe verbinding tussen Schuman en Josaphat bespaart 10 minuten op de lijn Geraardsbergen-Mechelen en 17 minuten tussen Eigenbrakel en Leuven. Er bestaat een nieuwe verbinding tussen Aalst, Schuman, Delta en Mérode. Tijdens de spits rijdt die door tot Vilvoorde. Multimodaliteit bespaart ook tijd: Schuman is sneller toegankelijk vanuit andere Brusselse stations (Meiser, Evere, Bordet, Haren) en met bus en metro. De nieuwe haltes Mouterij en Thurn & Taxis zijn operationeel. De halte Arcaden (Watermaal) volgt in december. De frequenties zouden vanaf eind 2017 worden opgedreven om het verkeer op de verzadigde Noord-Zuidverbinding wat te verlichten. Voor het ogenblik bestaan er geen concrete oplossingen, wel denkpistes in de Rail4Brussels studie, waar de NMBS aan meegewerkt heeft. Wat de spoorweg betreft, wordt de aanschaf van nieuw materieel overwogen, de verbetering van de huidige infrastructuur dankzij automatisering en, op termijn, capaciteitsuitbreiding via nieuwe infrastructuren. Deze oplossingen gelden ook voor de metro, waar de MIVB ze stapsgewijze doorvoert, in functie van de beschikbare budgetten. François Bellot wil het GEN afkrijgen Federale Minister van Mobiliteit François Bellot bevestigt de wil van de federale regering om “het GEN-project uit te voeren zoals het bestaat in de Overeenkomst van 2003, met inbegrip van vier sporen in het GEN-gebied rond Brussel. Ik wil dat de werkzaamheden zo snel mogelijk worden hervat door het verkrijgen van de nodige vergunningen en het houden van openbare aanbestedingen door de NMBS en Infrabel.” De minister overweegt een ‘vierzuilenstrategie’: “Meer klanten aantrekken, meer capaciteit in de treinen, een 18 BECI - Brussel metropool - september 2016 Vincent Delannoy François Bellot beter gebruik van het bestaand netwerk en, ten slotte, meer capaciteit op dat netwerk. Voor de derde zuil hebben we de spoorweginfrastructuur en het S-aanbod, dat tegen 2024 vier treinen per uur tussen Brussel en Ottignies tijdens de spits zou moeten voorzien, en twee treinen per uur tussen Brussel en Nijvel. Wat de vierde zuil betreft, wordt verder gewerkt aan de vier sporen, maar dan wel in stappen, met een geleidelijke verbetering van het aanbod zodat de reizigers zo snel mogelijk van elke versterking van de capaciteit kunnen genieten.” Op de lijn Brussel-Nijvel-Charleroi (L 124) wijst François Bellot op het nodige herindienen van de vergunningsaanvragen. “Dit betekent de voorbereiding van het dossier na overleg met de partijen die in beroep zijn gegaan, en met de lokale overheden. Na het afwachten van de uiterlijke termijnen, zitten we al gauw aan drie jaar. Pas nadien kunnen de werkzaamheden van start gaan. Ik wijs er echter op dat de planning van de werken een geleidelijke toename van het aanbod voorziet. De reizigers zullen dus niet tot het einde van de werkzaamheden moeten wachten.” Het antwoord en de aanpak vallen in de smaak. De vraag is of Europa en zijn strenge boekhoudkundige regels open zullen staan voor een politieke overeenkomst over een bijkomende lening van 1 miljard, “een heilzame schuld, die al gauw een positieve sociaaleconomische impact zal hebben, vooral nu de rentevoeten historisch laag liggen.” Minister Bellot: “We kunnen Europa overtuigen hiervoor groen licht te geven”. De reizigers wensen in elk geval vurig dat hij gelijk krijgt. ●

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication