17

TOPIC MOBILITEIT EN LOGISTIEK Wat staat de Brusselse mobiliteit binnen 10 jaar te wachten? Er bestaat echt geen tekort aan ideeën, plannen, prospectieve studies en technieken om de mobiliteit naar en binnen Brussel te verbeteren. Ze zijn talrijk en van goede kwaliteit. Waar het schoentje dan wringt? Budgetten vinden en termijnen naleven. Hoever staan we met de lopende projecten en de uitzichten voor de komende 10 jaar? Vincent Delannoy Koning Boudewijn 6 Linde Vrede Riga Liedts Colignon Verboekhoven 3 Bordet 2 6 Elisabeth Simonis 1 Stockel 1 Weststation 5 Herrmann-Debroux 6 Erasmus Een nieuwe metrolijn tussen Noord en Zuid Volgens het schitterende project op papier zal metrolijn 3 tussen Albert en Bordet tegen 2024 operationeel zijn. Wie steekt zijn hand daarvoor in het vuur? Weinig kandidaten. De MIVB beschikt over een investeringsplan op 10 jaar met ongeveer 5,2 miljard euro die grotendeels bestemd zijn voor de verwezenlijking van de noord-zuid metroverbinding. Het project voorziet onder andere het graven van 5 km tunnels en de bouw van zeven nieuwe metrostations tussen het spoorwegstation Brussel-Noord en Bordet. Tussen Brussel-Noord en Albert worden de bestaande premetrostations omgebouwd naar een ‘echte’ metro. De toekomstige lijn 3 vormt een nieuwe snelle verbinding die 6000 reizigers per uur tussen het noorden en het zuiden van 3 Albert In 2024 vormt metrolijn 3 een nieuwe verbinding tussen Albert en Bordet. het Gewest kan vervoeren. Volgens de kalender moet de bouw van deze nieuwe lijn nog steeds in 2019 beginnen en ongeveer vijf jaar duren, tot de ingebruikname in 2024. In dit stadium wordt de planning van de studies en vergunningsaanvragen blijkbaar gerespecteerd. Een automatische metro? Aan deze oplossing werd vaak gedacht om de huidige capaciteit van de metro dankzij verhoogde frequenties op te krikken. Wegens de beperkte budgettaire middelen blijft deze optie zeker interessant maar geniet ze geen prioriteit meer. Ondertussen kan de frequentie gedeeltelijk worden opgedreven door een verandering van de signalering en een cadans die van 2,5 minuten naar 2 minuten wordt teruggebracht. BECI - Brussel metropool - september 2016 15

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication