18

TOPIC Een nieuw plan voor de bussen Een jaar geleden kondigde de MIVB de geleidelijke invoering aan, binnen een tijdspanne van twee jaar, van een nieuw bussenplan waarvoor uiteindelijk 700 bijkomende chauffeurs zullen worden aangeworven en 180 nieuwe voertuigen aangekocht tegen 2018. De krachtlijnen van het plan voorzien een versterking van de frequenties op bepaalde lijnen, meer plaatsen in de bussen en de aanleg van nieuwe haltes. Alle huidige haltes blijven bestaan. Van de 50 bestaande lijnen blijven 15 onveranderd, ondergaan 33 een of andere wijziging en worden de laatste twee in andere lijnen opgenomen. Het plan houdt rekening met bestaande verbindingen van andere operatoren in Brussel (TEC, De Lijn, NMBS). Een vlotte integratie van deze verschillende netwerken vergt echter een verdere integratie van de tarieven. Deze veranderingen zullen geleidelijk optreden. Brusselse tunnels Wat staat de Brusselse tunnels te wachten? De onderhoudswerkzaamheden die noodzakelijk zijn voor de beveiliging werden ingepland. En ze kregen een budget toegewezen. Maar of dit goed nieuws is? Blijkbaar wel, want vroeger gebeurde dit niet, bij gebrek aan een duidelijke politieke wil om dit als een prioriteit te beschouwen. De 26 tunnels die het Gewest beheert, krijgen een budget van 525 miljoen euro toegewezen voor de investeringen gedurende de periode 2017-2031. Opgelet: dit programma en dit budget voorzien geen zware renovaties. Het plan is bedoeld om “alle tunnels in dienst te houden in afwachting van een ingrijpende renovatie”. De financiering van deze ‘verregaande renovatie’ blijft voorlopig onopgelost. Laten we hopen dat de werkzaamheden voor groot en klein onderhoud op een zodanige manier verlopen dat de mobiliteit niet eens te meer het kind van de rekening wordt. Ondertussen moet Brussel ook een serieuze achterstand inhalen op het gebied van tele-afbakening, al was het maar om automobilisten de weg te wijzen naar de beschikbare parkings en real-time verkeersinformatie te verspreiden. Technologieën De vrij toegankelijke autonome Google Car bestaat nog niet, in tegenstelling tot het concept van free floating autodelen waarmee de gebruiker eender waar in een afgebakend geografisch gebied een wagen kan huren en ook achterlaten. Dit is sinds 6 juli in Brussel het geval dankzij het aanbod van DriveNow, dat van ZipCar vanaf 14 september, en van Car2Go, eveneens in de herfst. Volgens Minister van Mobiliteit Pascal Smet, die deze activiteit in een wettelijk kader heeft gegoten, “vormt dit soepele en spontane systeem van autodelen een ideale aanvulling bij de brede waaier aan openbare vervoermiddelen voor Brusselaars en bezoekers.” De deelwagens van een vrije vloot beschikken over een gewestelijke parkeerkaart waarmee ze kunnen parkeren in blauwe, groene, grijze en ‘event’ zones (lees in dit verband ons artikel ‘De strijd voor de nieuwe mobiliteit gaat losbarsten’, ook in dit dossier). Nog een nieuwigheid: de lancering van vrij te gebruiken elektrische scooters in Brussel vanaf de herfst 2016. In de eerste fase gebeurt dit in een gebied tussen het Centraal Station en de Europese wijk, met inbegrip van de Louizalaan. 16 BECI - Brussel metropool - september 2016 Station Etterbeek: één van de knooppunten van het Brusselse GEN. Het GEN Wie heeft nog een duidelijke kijk op de verwezenlijking van het al zo lang verwachte Gewestelijk Express Netwerk, waarvan de ingebruikname momenteel in 2025 wordt geraamd? “Er komt geen vierdubbele spoorlijn”, kregen we enige tijd geleden te horen. Maar nu is er toch sprake van vier sporen op de lijnen Brussel-Nijvel en Bruxelles-Ottignies, om het verkeer van de intercitytreinen te scheiden van de stoptreinen (lees in dit verband ook ons interview van federale Minister François Bellot). Wat is de stand van zaken in de 33 Brusselse stations en met de lancering van een voorstedelijk spoorwegaanbod in Brussel, onder de benaming ‘S’? Voor het ogenblik werden alleen kleine stappen gezet met de opening van de nieuwe haltes Mouterij en Thurn & Taxis. In het station Mouterij stoppen ongeveer vier treinen per uur op de lijnen S5 (Halle-Mechelen) en S9 (Eigenbrakel-Landen). In het station Thurn & Taxis stopt een keer per uur een trein van de lijn S10 (Dendermonde-Aalst), zowel in de week als tijdens het weekend. Ook de verschijning van een geïntegreerd netwerkplan (trein & metro), zoals in elke grootstad, is schitterend nieuws. Dit bestaat voortaan dus ook in Brussel. Daarnaast zorgt de ingebruikname van de Schuman-Josaphat tunnel voor tijdswinst door een directe verbinding tussen Halle, Mechelen, Vilvoorde, Leuven en de Europese wijk. Voor het overige is er weinig denderends te melden. Het potentieel van de stations en van het 163 km lange spoorwegnet in Brussel blijft onvoldoende geëxploiteerd. Spijtig, want de reizigers vragen vooral een verhoging van de frequenties. Zo bijvoorbeeld de lijn S1 tussen Ukkel-Stalle en Brussel-Centraal: amper 12 minuutjes rijden, maar er is slechts één trein per uur. Er zijn ook beter bediende lijnen zoals de verbinding tussen Brussel-Centraal en het station van Jette: de rit duurt nauwelijks 12-13 minuten en er zijn drie treinen per uur. Of de frequenties in Brussel binnenkort worden verhoogd? Misschien wel, misschien niet. Wait and see… ●

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication