31

TOPIC SALES & MARKETING Beloftes om ophef te maken Meer bekendheid oogsten, een nieuw ‘geweldig’ product of dienst overal bekendmaken, een massa bezoekers naar een event lokken … De droom van elke bedrijfsleider, nietwaar? Twee Belgische starters zorgden zelf al voor enige ophef op de sociale netwerken dankzij platformen die ‘beïnvloeding’ verkopen. Een toelichting. Olivier Fabes H et nieuwe ding in e-marketing heet social selling en lijkt bijzonder in trek bij marketeers die steeds op de loer liggen voor nieuwe trends. De opzet is eenvoudig: het onderste uit de kan van de sociale netwerken halen, om de verkoop te boosten. De manier waarop is wel wat subtieler: vertrouwen scheppen, de consument ‘betrekken’ om hem aan het merk te ‘verslaven’ of hem zelf tot ambassadeur hiervan uit te roepen, in een wereld waar de klant steeds vluchtiger wordt. Dit wordt bereikt met de hulp van ‘beïnvloeders’, mensen met een zeker gezag in hun domein en die, tegen betaling, uw merk gaan ophemelen. De vraag is natuurlijk hoe we in dit kader vrijheid van opinie en financiële belang kunnen verzoenen. Op zich ligt de betaling van een beïnvloeder nogal delicaat, want, tja, beïnvloeding zou moeten rusten op authenticiteit en vertrouwen, vaak in het raam van een nauwe relatie. De oprichters van de hieronder vermelde starters zijn zich hiervan wel bewust. Ze beweren een oogje in het zeil te houden en vertellen erbij dat reclame met behulp van ‘ambassadeurs’ al lang bestaat en haar degelijkheid heeft bewezen. Startbuzz Als pionier van de social selling wil de vernuftig genoemde starter Startbuzz (met de steun van de firma Estocada) beïnvloeders ten dienste stellen van de faam van uw onderneming. Hierbij wordt gemikt op de KMO om de hoek, waarvan de baas noch tijd, noch aanleg heeft voor het ‘posten’ van aanlokkelijke berichtjes op de sociale netwerken. De firma specialiseerde zich al in het ter beschikking stellen van ghostwriters die voor rekening van derden inhoud met toegevoegde waarde opstellen, bestemd voor de sociale media. De starter gaat nu een stap verder met de lancering van een automatisch webplatform waarop elke ondernemer of adverteerder voor een kost vanaf 120 euro per maand inhoud kan opzoeken (tekst, foto’s of video’s) in functie van zijn sector, zijn doelgroep of de heersende trends, om deze informatie daarna in zijn eigen berichten te integreren, voor verspreiding op de sociale netwerken. Na de aankoop van een of ander ophefmakend gegeven, heeft de klant 48 uur om hiervan af te zien, bijvoorbeeld door na te gaan of een of andere concurrent geen gebruik maakt van dezelfde virale communicatiegolf. “Wij beschikken al over een reserve van een vijftigtal opinieleiders, in de meest uiteenlopende domeinen”, verklapt medeoprichter Philippe Deliège. “Een ophefmakend gegeven ontstaat altijd uit een positieve samenloop van omstandigheden. Onze oplossing tracht ontmoetingen te vergemakkelijken tussen verscheidene netwerken die echter een gemeenschappelijk belang nastreven en elkaar versterken”. Dit platform voor ophefmakende informatie ‘op aanvraag’ – www.start-buzz.com – was in afwerking toen we deze regels aan het schrijven waren. Wordt vervolgd. Sarah Levin Weinberg, medeoprichtster van Shopally. Startbuzz, een pionier van social selling. Ter ondersteuning van uw shopping mode Shopally maakt ook dankbaar gebruik van social selling, voornamelijk voor de sectoren mode en decoratie. De startende onderneming lanceerde een mobiele app (voorlopig uitsluitend op iPhone) waarmee de zogenaamde ‘influencers’ (ten minste 20.000 followers op alle netwerken samen) hun posts kunnen opstellen en verzilveren op de sociale netwerken – Instagram, Pinterest, Youtube, Facebook en Twitter. Om deze beïnvloeders te bezoldigen – tussen 8 en 15% commissie op de verkoop – ontwikkelde Shopally een traceertechnologie die zich inlast tussen de publicatie van een post op een sociaal netwerk en de effectieve verkoop op de e-commerce site van een merk. Shopally stelt al vijf mensen tewerk in Brussel en twee in New York. Het bedrijf beweert ondertussen 15.000 merken te hebben overtuigd het platform uit te testen via verdelers als Net-a-Porter, Saks Fifth Avenue, Crate & Barrel of Sephora. Eind 2015 had de starter 1,3 miljoen euro vergaard. Het bedrijf werd samen opgericht door de Frans-Belgische Sarah Levin Weinberg, die voordien in de media en in e-commerce actief was, en de welbekende Belgische ontwerpster Cathy Pill. ● BECI - Brussel metropool - maart 2016 29

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication