Bruxelles Formation lanceert een campagne voor meer gendergemengdheid in de beroepen! Beroepstrajecten waar beide geslachten gelijk aan bod komen blijven zeldzaam. Nochtans is een dergelijke gemengdheid van groot belang op de weg naar professionele gelijkheid tussen man en vrouw. Het goede nieuws is het relatieve evenwicht tussen het aantal mannen en vrouwen die een opleiding volgen, namelijk 56,7% mannen en 43,3% vrouwen. Nochtans stelt Bruxelles Formation dagelijks vast dat vrouwen in bepaalde opleidingen een kleine minderheid vormen en dat in andere vormingen de mannen zwaar ondervertegenwoordigd blijven. Een voorbeeld: Opleiding Secrétariaat Preventie en veiligheid Opgeleide mannen Opgeleide vrouwen 15,1% 86,7% 84,9% 13,3% De vooroordelen treffen ook de mannen zwaar, onder andere wegens de moeilijkheden die sommigen onder hen ervaren als ze voor beroepen kiezen die als ‘vrouwelijk’ worden bestempeld. Opleidingen onthaaltechnieken of secretariaat blijven nog overdreven seksueel getint. Wij vinden echter dat we vrouwen moeten hebben in mannenberoepen en omgekeerd ! Om deze redenen trekt Bruxelles Formation ten strijde tegen de stereotypen die met sommige beroepen gepaard gaan en lanceert een communicatiecampagne onder de titel: ‘Gendergemengdheid in het beroepsleven, van fictie tot realiteit. Kom een opleiding volgen!’ De campagne verschijnt op de schermen en de sociale netwerken onder de vorm van een opvallende spot, bedoeld om vooroordelen te verdrijven en de mentaliteiten te doen evolueren. In feite gaat het om een spot binnen een andere spot! Zo zit die in mekaar: een filmcrew werkt aan de productie van een reclamespot voor Bruxelles Formation, die gendergemengdheid in de beroepen wenst te promoten. Spijtig genoeg heeft het team een beroep moeten doen op figuranten die er niet in slagen de handelingen van een beroep geloofwaardig na te doen. De reden: het bleek onmogelijk een schildster, een schoonheidsspecialist, een mecanicienne, een leidekster, een bezorgster enz. te vinden. De campagne verschijnt ook onder de vorm van stadsaffichage, banners op de voertuigen van het Brussels openbaar vervoer, posters (zie hiernaast) enz. Help ons de uitdaging van de gemengdheid in de beroepen aan te gaan door bij te dragen aan de impact van onze campagne, die u kunt raadplegen op de website www.bruxellesformation.be Info: communication@bruxellesformation.be Indeling van de stagiairs (%, per productlijn en per geslacht, 2015*) Kwaliteit-Veiligheid Management Beheer Reiniging Ontwerp/Technische studies Mechanische assemblage Automechanica/Koetswerk Elektrotechniek Toerisme Hotelwezen Catering Vervoer/Logistiek Logistiek Vervoer Verkoop Handelsvertegenwoordiging Burgerlijke bouwkunde Speciale technieken Afwerking Ruwbouw Werfbeheer Nieuwe technologieën textielsector Confectie Preventie/Veiligheid Gezondheidszorg Call center Boekhouding Secretariaat Onthaal/Receptie Administratieve beroepen Grafische sector Communicatietechnologieën Informatica 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% * Uitgezonderd voor ‘Gezondheidszorg’ en ‘Vervoer/Logistiek’ (2014) en voor ‘Nieuwe technologieën textielsector’, ‘Toerisme’ en ‘Ontwerp/Technische studies’ (2013). Vrouwelijk Mannelijk
33 Online Touch Home