30

TOPIC “Reclamebudget 80% digitaal” SALES & MARKETING Sociale netwerken een nieuw wondermiddel voor adverteerders? Meer dan 5,5 miljoen Belgen zitten minstens één keer per maand op Facebook. Onder de jongeren dient de smartphone eerder om te ‘chatten’ dan om te bellen. Het is dan ook niet te verwonderen dat velen de sociale media als een nieuw eldorado voor reclame beschouwen. De verkoop aanzwengelen met weinig budget: een waanbeeld? Olivier Fabes I 2015 is Facebook een fundamentele plaats in het leven van talrijke Belgen gaan nemen (zie grafiek). Ook Twitter, LinkedIn en Pinterest blijven vooruitgang boeken. De toegang tot deze netwerken gebeurt hoe langer hoe meer mobiel. Nagenoeg 3 miljoen Belgen begeven zich dagelijks op Facebook met hun smartphone. Logisch: naast de klassieke website – die voorlopig blijft voortbestaan – bieden de specialisten van de digitale communicatie voortaan formules die een aanwezigheid in de sociale media (met ten minste een volwaardige Facebook pagina) en een mobiele app combineren. Spotgoedkoop zijn de prijzen niet maar ze blijven zeer toegankelijk voor kleine ondernemingen. Een van de aanbieders, namelijk Truvo (beter bekend onder de naam Gouden Gids), speelt een leidende rol in de digitale omschakeling van de marketingsector. De kleine advertentie in het lokale telefoonboek ruimt nu de plaats voor een Facebookpagina. Het klassieke aanbod van websites voor ZKO’s en KMO’s wint aan verscheidenheid. Truvo beweert in amper vier en een halve maand voor de meest diverse kleine ondernemingen meer dan 1000 Facebook campagnes te hebben gevoerd. Benjamin Beeckmans “Sociale netwerken zijn uitgegroeid tot een nieuw kanaal om klanten te werven. Dit verloopt echter niet gemakkelijker dan via een andere weg. Het proces is tijdrovend en vergt constante inspanningen. In een kleine onderneming is het van groot belang te bepalen wie de Facebookpagina onderhoudt. Deze taak hoort bij het dagelijkse werk. En het blijft een hulpmiddel: zonder het aanbod van een goed product of een aantrekkelijke dienst is het verloren moeite”, aldus 28 BECI - Brussel metropool - maart 2016 De Riad biedt al 12 jaar in Schaarbeek een wellness-centrum met sauna, Turks bad, verzorging van gelaat en handen enz. De onderneming stelt een twintigtal mensen tewerk. “Zo’n drie jaar geleden kwamen we tot het besef dat ons reclamebudget (nvdr: ongeveer 50.000 euro per jaar) de digitale toer op moest. Vandaag zitten we aan 80%”, vertelt bedrijfsoprichter Mouenis Bouchama (44 jaar). Naast een klassieke website beschikt de KMO voortaan over een Facebookpagina en zelfs een mobiele app. “Ik beheer zelf de Facebookpagina, die voorbehouden is voor mooie promotiecampagnes, vier of vijf keer per jaar. Ik moet hierop bepaalde zaken kunnen aankondigen, maar het is een noodzakelijk hulpmiddel geworden, met een reële impact op de verkoop.” De Riad heeft nu ongeveer 6.000 ‘vrienden’. Elke Facebook campagne genereert tussen 500 en 1000 antwoorden onder de vorm van informatieaanvragen of reservaties. “Het ander voordeel is dat wij nu klanten tot in Frankrijk of in Nederland bereiken, wat niet mogelijk is met een kleine lokale advertentie.” Benjamin Beeckmans, Voorzitter van de Federatie van de webberoepen, ondernemer en gastprofessor aan de Solvay Business School. Hij geeft toe dat de sociale netwerken in sommige sectoren een hefboomeffect kunnen hebben voor reclame, maar een wondermiddel zijn ze in geen geval. Wel staat vast dat de reclamebudgetten naar de digitale technologieën verschuiven. Bij de troeven van een Facebook campagne hoort bovendien de mogelijkheid om de impact in zekere mate te meten. “De analytische dimensie is in volle come-back in de reclamesector, naast de zuivere creativiteit. De weerwraak van de brillendragers”, lacht Benjamin Beeckmans. Of het dan goedkoper uitvalt? “Nee. De opstart van een Facebookcampagne kost inderdaad niet veel, maar vereist wel dat u er nadien tijd en middelen in investeert.” ●

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication