24

SALES & MARKETING Waarom aankopen strategisch zijn geworden Aankopen beperken zich niet tot een louter logistieke activiteit. Ze spelen een essentiële rol in ondernemingen die winstgevend zijn en willen blijven, en die weten dat innovatie vitaal is om de verkoop vandaag en in de toekomst te handhaven. U leest hier enkele bedenkingen en vaststellingen die wij danken aan de ervaring van talrijke ondernemers die in contact met BECI staan. Het inkoopbeleid als kern van het business model Welke plaats bekleden de aankopen in het organisatiepatroon van mijn onderneming? Steeds meer ondernemingen nemen deze vraag nu serieus. Hebben we dit onderwerp tot nu toe onderschat? Vaak wordt inkoop, ten onrechte trouwens, als een minder belangrijke dienst beschouwd, zeker ten opzichte van financiën, marketing en verkoop. Daar komt echter verandering in en sommigen zien inkoop nu als een strategisch element in de globalisering. Anderen overwegen zelfs de integratie van inkoop in een dienst ‘onderzoek en innovatie’. De technologische ontwikkelingen veroorzaken vandaag verschuivingen in de business models en organisatiepatronen van bedrijven. Innovatie hoort niet meer exclusief bij Onderzoek en Ontwikkeling. We hebben hier te maken met een attitude en een visie die rekening moeten houden met wat in de ganse wereld omgaat, een wereld waarvan Europa niet noodzakelijk het centrum vormt. Vandaar de nood om zich, wat betreft het inkoopbeleid, constant af te vragen wat nu werkelijk deel uitmaakt van de core business ? Hoe vinden wij de beste producten om de kwaliteit van onze eigen distributie vandaag te verzekeren, de verkoop te verstevigen en de toekomst veilig te stellen? Ontoereikende opleidingen In de vormingstrajecten marketing en handel krijgen verkooptechnieken veel aandacht, maar in België wordt nagenoeg met geen woord over inkoop gerept. Nochtans zijn dit domein en de benadering die het vereist van essentieel belang: de kwaliteit van wat een onderneming 22 BECI - Brussel metropool - maart 2016 Vincent Delannoy vandaag of morgen verkoopt, hangt van haar aankopen af. Het gaat er dus om de resources (dit zijn bekwaamheden, producten, aanleg voor innovatie …) die vereist zijn om een dienst of product te verkopen. En de winst ontstaat grosso modo uit het verschil tussen verkoop en inkoop. Welk inkoopbeleid? Hoe bepalen we het inkoopbeleid? In welke middelen en vaardigheden gaan we investeren? Wat is de werkelijke waarde van de goederen en diensten die ik plan aan te kopen? Beslis ik al mijn leveranciers onder zeer zware druk te zetten? In dergelijk geval riskeer ik op termijn de relatie met de leveranciers te schaden. Als deze leverancier nadien in moeilijkheden verkeert, zal hij ook niet meer in staat zijn te investeren en zijn product te verbeteren. Moet ik eerder de voorkeur geven aan een relatie die de ontwikkeling van een partnerschap beoogt? Hoe dan ook, heel weinig starters van een nieuwe onderneming denken aan de tweedehandsmarkt. Hebben ze een bestelwagen nodig, dan overwegen de meesten nooit een tweedehands voertuig. In België wordt meteen aan de aanschaf van nieuwe goederen gedacht. Dit is een gedrag van zeer rijke consument die ‘het zich kan permitteren’. In een startende onderneming is het echter van vitaal belang liquide middelen te behouden en de winstgevendheid te verzekeren. Er kan over alles worden onderhandeld In crisistijd getuigen de ondernemingen van een spectaculaire aanleg voor afdingen bij de inkoop. Waarom gebeurt dit alleen in moeilijke tijden? Te weinig Belgische KMO’s

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication