17

SALES & MARKETING Van een goed idee naar een onderneming, de ingrediënten van het succes Nog nooit was het creëren van een onderneming zo gemakkelijk, dat lijdt geen twijfel. Toch kan het oprichten en het ontwikkelen van een onderneming niet zomaar, maar via een weg vol hindernissen. Hoe herkent u eigenlijk projecten met de grootste slaagkansen? Hoe belangrijk is dan het idee? En het business plan? Hierover hadden we een gesprek met drie scherpe waarnemers en medespelers uit de wereld van het ondernemerschap. Olivier Fabes H oe beoordeel je de waarde van een ondernemingsidee? Hoe weet je of het ‘bankabel’ is? Die vraag stelt u best aan een bankier… “U kunt nooit de relevantie van een idee of een ondernemingsplan beoordelen op basis van één element. Het ‘business plan’ (nvdr: ruwweg hoe de ondernemer van plan is om zijn idee om te zetten in een geld verdienende onderneming) blijft belangrijk en zelfs onontbeerlijk, maar het wordt zelden nageleefd en vaak krijgt het een buitensporig gewicht,” waarschuwt Pierre Wattiez (KBC Brussels). “Vandaar dat het voor ons essentieel is te voelen dat het project in een ruimere omgeving past, dat het wordt gedeeld in een netwerk van personen die het project op lange termijn kunnen dragen en die de ondernemer tijdens zijn hele weg kunnen begeleiden. We besteden heel veel aandacht aan de basis van allerlei contacten die de ‘starter’ al heeft opgebouwd en die hem in staat zullen stellen om de weg voor het project vrij te maken.” Laat u liefst door ‘senioren’ omringen Eerste raad, dus: wat ook uw ‘pedigree’ mag zijn, laat u zeker omringen door enkele personen, ook al zijn het er maar twee of drie, die je project daadwerkelijk kunnen challengen in een ‘advisory board’, zelfs informeel. En geef de voorkeur aan ervaren mensen met een ‘senior’ profiel. “Deze doorwinterde personen hebben hun intuïtie ontwikkeld dankzij hun ontmoetingen met enorm veel mensen in heel uiteenlopende sectoren. Ik ken zo iemand wiens mening over ondernemingsprojecten juist blijkt te zijn in drie van de vier gevallen,” benadrukt Olivier Kahn. “Er werd een belangrijke stap gezet in het jonge verhaal van eDebex, toen iemand ons in contact heeft gebracht met de voormalige CEO van Pierre Wattiez en Olivier Kahn kredietverzekeraar Euler Hermes (nvdr. : Jean-Luc Louis). Hij heeft ingehaakt op ons idee. Het feit dat een zo rationeel persoon als hij niet meteen de deur dicht deed, is bijzonder motiverend geweest. Ondertussen is hij onafhankelijk bestuurder van eDebex geworden,” vult Xavier Corman aan. Mensen met ervaring dwingen ondernemers die vaak overlopen van enthousiasme, om zich te bezinnen en verder te kijken dan hun neus lang is. Het idee is niets waard “Een idee zonder een plan is nooit meer dan een wens”: dit gezegde wordt vaak herhaald tijdens de Startup Weekends en andere evenementen gericht op het creëren van een onderneming. Onze gesprekspartners twijfelen niet over de juistheid ervan. “Wie kan er daadwerkelijk de waarde van een idee beoordelen? Projecten waarvan men denkt dat ze rendabel zijn, zijn dit niet en omgekeerd. Als Coca-Cola vandaag zou starten, dan zouden slechts weinigen bereid zijn te geloven in het succes ervan. Omgekeerd vinden velen Twitter geniaal, maar het bedrijf moet echt zwoegen BECI - Brussel metropool - maart 2016 15

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication