10

THINK TANK RONDE VAN DE GEMEENTEN HALVERWEGE HET MANDAAT Van Sint-Pieters-Woluwe naar Etterbeek BECI zet zijn ronde van de Brusselse gemeenten voort, drie jaar nadat het zijn “Gemeentelijk Charter” aan de politieke partijen heeft voorgelegd. In dit nummer: Benoît Cerexhe (Sint-Pieters-Woluwe) en Vincent De Wolf (Etterbeek). Didier Dekeyser Benoît Cerexhe (Sint-PietersWoluwe): een noodzakelijke gemeenten-Gewest-solidariteit Benoît Cerexhe, ex-baas van de Brusselse economie, bestuurt zijn gemeente met zijn welbekende bedaarde aanpak, waarbij hij dialoog gebruikt in gevoelige dossiers zoals de vluchten boven Brussel, terwijl hij zijn pragmatisch karakter inzet om de economie van zijn gemeente te ondersteunen. Heeft de burgemeester de middelen om de Brusselse economie te beïnvloeden? Natuurlijk, al was het maar via de openbare aanbestedingen, maar ook dankzij acties op lokaal niveau. Daarnaast is er nog een zeker Brussels patriottisme dat ons de wil en het streven geeft om de economische ontwikkeling van ons Gewest te beïnvloeden. U bent nu halverwege uw burgemeestersmandaat: bent u tevreden over uw acties op economisch vlak? Ja. Lokaal voeren we een reeks acties ter ondersteuning van de handelszaken die toch werkgelegenheid scheppen en essentieel zijn voor de levenskwaliteit. Naast gerichte acties zoals de nacht van de solden of de verlichtingen, voeren we nog andere projecten om hun voortbestaan te bestendigen: begeleiding bij het gebruik van nieuwe technologieën, overgang naar e-commerce, renovatieprojecten verdedigen bij het Gewest, enz. We hebben ook een reeks taksen afgeschaft die hen nogal lukraak troffen. We ondersteunen ondernemingen door hun fiscale lasten te beperken, dankzij het Compensatiefonds dat het Gewest heeft opgericht: streefdoel is de harmonisering van de gemeentebelastingen en de afschaffing van de enigszins “willekeurige” taksen die toch nodig zijn voor het evenwicht van de gemeentelijke inkomsten. Deze maatregel zorgt voor solidariteit tussen de gemeenten en het Gewest. Als er een compensatie is, dan zullen alle gemeenten zich wel hebben aangemeld? Bijna allemaal… Bij ons heeft deze maatregel een impact gehad op de kantoortaksen, de vitrinetaksen, enz. In een gemeente zoals de onze, waar 23 % van de actieve bevolking zelfstandige is, kun je dit niet zomaar een detail noemen. Trouwens, we steunen ondernemingen die de administratieve processen vereenvoudigen, wat ons ertoe heeft aangezet om de termijnen te verkorten 8 BECI - Brussel metropool - maart 2016 op het gebied van stedenbouw, exploitatievergunning enz. We beseffen ook dat Brussel geleidelijk aan nieuwe ondernemingengeneraties zal onthalen die niet meer industrieel getypeerd zijn – of die hun productieactiviteiten elders kunnen uitoefenen – maar die qua dienstverlening wel een hoge toegevoegde waarde hebben en waarvoor een kwaliteitsvol stedelijk milieu essentieel zal zijn. Hierbij horen uiteraard een gediversifieerd mobiliteitsaanbod plus een gemakkelijke toegang tot de administratieve diensten of diensten die door andere ondernemingen worden gegeven, enz. Wij streven ernaar om op deze punten onze prestaties te verbeteren. U had het net over de noodzakelijke gemeenten-Gewest-solidariteit. Is dat dan geen realiteit? Niet altijd, maar die dingen evolueren heel snel omdat Brussel voor uitdagingen staat die de andere Gewesten niet kennen en omdat deze Gewesten niet mals zijn voor het onze, om maar te zwijgen van het federaal niveau… Er zitten onvolmaaktheden in ons systeem, maar er is al veel gedaan. De kritieken die al te vaak van buitenaf worden geuit, zijn gebaseerd op een reële of geveinsde miskenning van onze realisaties. Weet Voka dan niet dat onze stad instaat voor 20 % van het BBP en dat ze 70.000 banen heeft gecreëerd sinds 2004? En dat in een moeilijke context, zoals een buitengewone demografische groei, de uitdagingen van opleidingen voor de 10 tot 15000 nieuwkomers per jaar op de arbeidsmarkt, de beschikbare ruimte, weinig samenwerking met andere Gewesten, enz. Sommigen hebben het over het verlangen van de naburige Gewesten om wat rijkdom van de hoofdstad te bemachtigen… Er zit inderdaad kwade trouw in deze negatieve beoordeling, die berust op een visie van concurrerende Gewesten, het tegendeel van het metropolitaanse plan. Het is een ideologisch gevecht in de achterhoede, maar we moeten waakzaam blijven want het krijgt soms concrete vorm in projecten, zoals de Startplannen of Diabolo, die er duidelijk naar streven Brussel “weg te zappen”. Maar de trend keert zich op natuurlijke wijze om ten gunste van de stad. Laten we optimistisch zijn: op een dag zullen zelfs de meest radicalen inzien dat het metropolitaanse plan een fantastische win-win is.

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication