11

THINK TANK In Etterbeek koppelen twee interessante initiatieven opleidingen aan diensten voor de inwoners: • Proxibat is een dienst om senioren, gehandicapten of kansarmen te helpen, door kleine werken in hun woning uit te voeren. De arbeiders die deze werken uitvoeren, komen uit de regelingen van de DSP’s (Doorstromingsprogramma’s) van de Lokale Missie en het systeem helpt hen om hun opleiding te versterken. • De Anti-Tags Dienst: de Lokale Missie voor Tewerkstelling heeft een “detag” machine gekocht. Drie voormannen superviseren interventies van een anti-tagsploeg met arbeiders uit het DSP-project. Vincent De Wolf (Etterbeek) : “Een entiteit in dienst van haar bevolking en haar ondernemingen” Hoewel Vincent De Wolf erkent dat de Brusselse regering zich op economisch vlak meer dan vroeger inzet, betreurt hij toch dat loze beloften altijd primeren boven snelle actie. Omdat afwachten niet zijn sterkste kant is, heeft hij zijn troepen ingezet om de economische prestaties van zijn gemeente te stimuleren. Heeft de actie van de nieuwe Brusselse regering een zichtbare impact op uw gemeente gehad? Niet echt, maar laten we – een beetje – mild zijn, sommige projecten zijn recent. Maar intenties maken nog geen acties. In Etterbeek zijn we uitgegaan van concrete situaties. Daarna hebben we mensen, middelen en bevoegdheden verzameld om een reeks acties op elkaar af te stemmen, dus precies het tegenovergestelde van een theoretische aanpak. Zo hebben we bijvoorbeeld opleidingen gecreëerd die specifiek gericht zijn op de werkloosheidsconcentraties. In de wijk De Jacht konden 80 jongeren een door ons gehomologeerde kennis van de tweede taal verwerven. Als het over het aanleren van talen gaat, is het Gewest geen achterblijver. Inderdaad, maar voor werklozen die een scholingspremie ontvangen voor knelpuntberoepen, verplichten we de taaltest en het volgen van taallessen, terwijl het Gewest enkel de test oplegt. Wij nemen hiermee geen genoegen: we oriënteren heel actief werkzoekenden naar opleidingen in domeinen met een gekend gebrek aan laaggeschoolde arbeidskrachten, zoals de plaatsing van chassis of isolatie. We innoveren ook door opleidingen te bieden voor soms verrassende beroepen, waarvan we weten dat er vraag naar zal komen: parkingsteward, teler van bioproducten (opleiding gegeven in onze participatietuinen!), eerstelijnstechnicus voor oudere personen via Proxibat, enz. 1 http://www.etterbeek.irisnet.be/onze-diensten/middenstand/ondernemersclub?set_language=nl Dat alles gecombineerd met adviezen, studies van businessplannen, enz. Uit deze pragmatische aanpak resulteert een tewerkstelling van 50% van de opgeleide mensen! We evalueren ons aanbod en we passen het zo nodig aan. Getuige hiervan de technische opleiding fietsen en elektrische fietsen die we gaan creëren. We kunnen het werkloosheidspercentage ook beïnvloeden door te streven naar de groei – of het behoud – van ondernemingen op een grondgebied. Dat is onze bedoeling! We onderhouden tal van contacten met ondernemingen, zoals met onze ondernemersclub1 . Eens te meer streven we naar het geven van concrete antwoorden op de problematieken. Zo bieden we een ondersteuningsprogramma voor de ontwikkeling van een “informatica logica” (web, mails, sociale netwerken…), omdat sommige ZKO’s er geen tijd voor hebben. We zorgen ook voor de promotie van zones die door hun omgeving voor een bepaalde nieuwe “industrie” bestemd zijn en die vandaag ondernemingen vertegenwoordigen met een hoge toegevoegde waarde in luxe lederwaren, nanotechnologieën, enz. Ons onthaal van ondernemingen moet hen het leven simpel maken, omdat we onze administratie vereenvoudigen. Dus wanneer één van onze besturen een dossier ontvangt dat aan een andere entiteit moet worden gemeld, dan zal dit bestuur het nodige doen en niet de aanvrager. Nog een Copernicaanse revolutie: voor ons is administratief stilzwijgen gelijk aan toestemmen. Dat is het tegenovergestelde van het BWRO (het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening) dat haar eigen niet-naleving van termijnen met een automatische weigering sanctioneert! We onderwerpen onze wetgeving ook aan de “KMO-test”. Kortom, we zien onszelf niet als een hautain bestuur waaraan de gebruikers zich moeten aanpassen, maar als een entiteit in dienst van haar bevolking en haar ondernemingen. ● BECI - Brussel metropool - maart 2016 9

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication