42

FOCUS Sommige ondernemingen komen bij het COm aankloppen na een bezoekje aan de Transmission Hub, die op problemen wees waar ze geen weet van hadden of die ze misschien niet wilden zien. Een gezonde onderneming is soms een ziek bedrijf dat dit niet beseft. Klassieke vergissingen In een crisissituatie begaan de huidige bedrijfsleiders dezelfde vergissingen als hun voorgangers. Beslissingen die op het eerste gezicht van gezond verstand getuigen, verergeren soms de situatie. “Te veel bedrijfsleiders en zelfstandigen zijn de mening toegedaan dat ze problemen zullen overwinnen door harder te werken, door de verkoopprijzen te doen dalen, door de activiteiten te diversifiëren, door het zoeken naar nieuwe klanten e.d.”, aldus Olivier Kahn. “Allemaal spontane reacties die uiteindelijk catastrofale gevolgen kunnen hebben. De grofste vergissing blijft echter de behandeling van een financieel probleem als een oorzaak, terwijl het slechts een gevolg is. We hebben hier te maken met het tipje van de ijsberg, maar zeker niet de oorzaak van een wanprestatie. De werkelijke oorzaak schuilt in de menselijke dimensie, en pas daarna op achtereenvolgende niveaus (de strategie, de organisatie, de productie, de verkoop, de financiën). Elk van deze lagen moet onder de loep worden genomen en elk vastgesteld probleem dient te worden verholpen.” In al deze domeinen biedt het COm zijn deskundigheid en een eerste set oplossingen om de KMO/ZKO opnieuw winstgevend te maken, als het nog mogelijk is. In 2014 stond het COm in voor 504 juridische en 322 financiële consulten. De meest voorkomende oorzaken van moeilijkheden zijn verkeerde strategische reacties, vergissingen in de positionering, een ontoereikend beheer van de thesaurie, een te grote afhankelijkheid tegenover een klant of leverancier, het verlies van een essentiële vaardigheid in de onderneming, een ontoereikend startkapitaal, de angst voor veranderingen of onvoorziene omstandigheden. Al deze oorzaken hebben vroeg of laat een impact op de financiën. De zelfstandige of bedrijfsleider die in een negatieve financiële spiraal belandt, ervaart soms de grootste moeilijkheden om er weer uit te geraken. Des te meer omdat zijn gewoonlijke partners – de banken en overheidsinstellingen – niet bepaald veel aanleg vertonen voor sociaal werk. Iets minder dan twee derde van de door het COm gekende ondernemingen in moeilijkheden meldt dat financiële instellingen hun kredietaanvraag hebben geweigerd. Uit de analyse bleek naderhand dat de weigering van de banken en de overheidsdiensten in de helft van de gevallen gerechtvaardigd was. Eerder proactief dan reactief Aan bedrijfsleiders en zelfstandigen die in moeilijkheden verkeren, vooral deze goede raad: vermijd de struisvogelpolitiek. U stelt het probleem hiermee gewoon uit en laat de kosten verder oplopen. Zodra de eerste symptomen optreden (laattijdige betalingen, verlies van klanten, daling van de verkoop enz), dient de bedrijfsleider zijn personeel op de hoogte te houden en aan te tonen dat hij stevig aan het roer staat, wat natuurlijk niet uitsluit dat hij een beroep doet op extern advies, bij het COm, bijvoorbeeld. Daarna is het aangewezen de niet strikt noodzakelijke investeringen 40 BECI - Brussel metropool - januari 2016 Olivier Kahn, de Coördinator van het Centrum voor Ondernemingen in moeilijkheden Sinds 10 jaar is vooral de technologische evolutie versneld, en hierdoor werden talrijke activiteiten gedestabiliseerd. stop te zetten, zich op de hoofdactiviteiten te concentreren, al dan niet met een bijgestuurde strategie, en de verlieslatende posten en/of activiteiten af te schaffen. Een ander geval is de onderneming die in moeilijkheden verkeert ondanks dynamische verkoopactiviteiten en een schijn van gezondheid. Dit heeft vaak te maken met een organisatieprobleem zoals de gebrekkige opvolging van facturen. Dit kan worden rechtgetrokken door een herziening en een optimalisering van de organisatie. De commerciële analyse kan ook oplossingen bieden. Is het gebruikte distributiekanaal nog voordelig in het internettijdperk? Te veel ondernemingen verwaarlozen nog steeds de marketing en de communicatie en trekken hun zekerheden niet – of te laat – in twijfel, terwijl de technologische evolutie verderloopt. Vele van de hoger vermelde problemen hebben vroeg of laat een weerslag op de financiën. Toch kunnen deze financiën zelf ook voor moeilijkheden zorgen. “Laten we er geen doekjes om winden: alleen een positieve rentabiliteit in de toekomst kan een herstel teweegbrengen”, stelt Olivier Kahn. “Daarom moeten de kosten drastisch worden verminderd, weliswaar wel met behoud van strategische kosten als personeel en R&D. En ten slotte is het van belang de tijd in te schatten die nodig zal zijn om de schulden weg te werken, met het besef dat een termijn van meer dan 18 maand kenmerkend is voor een bijzonder kritische situatie.” ● Info: http://ced-com.be

43 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication