41

©Thinkstock COm: moeilijkheden voor ogen nemen ENTERPRISE LIFECYCLE Het Centrum voor Ondernemingen in moeilijkheden (COm) werd 10 jaar geleden op het initiatief van BECI en met de financiële steun van het Brusselse Gewest opgericht. In de huidige moeilijke tijden bewijst dit orgaan dagelijks zijn nut. Sinds 2005 nam het aantal ondernemingen en zelfstandigen dat het centrum contacteerde, met een factor zes toe, goed voor nagenoeg 2.000 tussenkomsten in 2014. Dit is een gevolg van de financiële crisis, maar ook andere factoren speelden mee. Guy Van den Noortgate H et Centrum voor Ondernemingen in moeilijkheden (COm) helpt zelfstandigen en bedrijfsleiders inzicht te krijgen in hun beroepssituatie en nieuwe oplossingen te overwegen voor de problemen waarmee ze kampen: geschillen tussen vennoten, handelsconflicten, problemen met de thesaurie, juridische moeilijkheden, bezorgdheden met het personeel enz. Het centrum is gratis toegankelijk voor elke onderneming van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, ongeacht de sector, en richt zich zowel tot zelfstandigen (natuurlijke personen) als vennootschappen (rechtspersonen), groot of klein. Last but not least, u hoeft geen lid te zijn van BECI om een beroep te doen op deze diensten. Concreet tracht het COm de onderneming te redden, maar als die te zwaar toegetakeld is, beveelt het Centrum een stopzetting van de activiteit aan. Soms is dit, helaas, de beste oplossing. Een kwart van de ondernemingen gered In 2005, jaar van de lancering, verwerkte het COm 300 dossiers. Tien jaar later werd dit aantal door zes vermenigvuldigd en schommelt het rond de 2.000. “De financiële crisis van 2008 zit daar voor iets tussen”, zegt COm Coördinator Olivier Kahn. “Maar laten we relativeren, want deze crisis trof slechts 14% van de ondernemingen in moeilijkheden die ons hebben gecontacteerd. Grosso modo kunnen we stellen dat 25% van de ondernemingen ermee stoppen, 25% herstructureren, 25% spoorloos verdwijnen en 25% in observatie zijn. Een kwart van de ondernemingen kan per slot van rekening worden gered.” Al is de crisis niet meteen de eerste oorzaak van de problemen waarmee zelfstandigen en KMO’s worden geconfronteerd, toch speelt de economische inzinking onweerlegbaar een rol. Maar wat Olivier Kahn sinds 10 jaar vooral merkt, is dat “vooral de technologische evolutie is versneld en hierdoor talrijke activiteiten werden gedestabiliseerd. De veranderingen treden heel snel op en vandaag zijn, wegens de globalisering, nagenoeg alle activiteitensectoren getroffen. De digitalisering van de economie betekent voor talloze ondernemingen een ware uitdaging. Bovendien raken heel wat bedrijfsleiders de kluts kwijt door de toenemende complexiteit van de wetgeving, onder meer onder invloed van de regionalisering.” De economische vertraging treft nagenoeg alle ondernemingen, maar enkele sectoren hebben het hier bijzonder moeilijk mee: de diensten aan ondernemingen (31% van de behandelde dossiers), de detailhandel (29%), de Horeca (14%), de bouwsector (12%) en de dienstverlening aan personen (11%). Het is nog te vroeg om de impact te meten van de maatregelen tegen de terreurdreiging in Brussel tijdens de afgelopen weken, maar hij riskeert significant te zijn. In 10 jaar tijd zijn de verdeling en het gewicht van de diverse sectoren nauwelijks veranderd. Ook in de oorzaken van bedrijfsmoeilijkheden constateren we weinig verschuivingen. We stellen bovendien vast dat alle ondernemingen getroffen zijn, zowel starters als welgevestigde bedrijven. Het aandeel van die laatste neemt trouwens jaar na jaar toe. “Aan het hoofd van deze ondernemingen staan vaak oudere bedrijfsleiders. Wanneer problemen optreden, wordt gegrepen naar oplossingen die in het verleden wel hun degelijkheid bewezen, maar vandaag niet meer efficiënt zijn. We hebben hier te maken met mensen die niet meer mee zijn met de technologische evolutie (sociale netwerken, e-commerce, nieuwe vormen van management enz.).” BECI - Brussel metropool - januari 2016 39

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication