39

FOCUS slot van rekening bestaat de challenge erin het project aan aankopers en financiers voor te stellen. De deelnemers aan de eerste challenge zijn trouwens begonnen kapitaal aan te trekken en sommigen zijn ondertussen met hun zaak van start gegaan. “In dit systeem waarderen de deelnemers vooral het groepsverband”, zegt Fabienne Malaise. “Het multiplicator-effect is van essentieel belang. Er heerst een gevoel van gemeenschap, terwijl we al die mensen tot aan het Het gaat hier om begeleiding van de starters. Wij gaan in geen geval het werk in hun plaats doen. Wij geven hen de tips en tricks waarmee hun project een succes kan worden. Jean-Christophe Bazin einde van hun project begeleiden. We hebben net een eerste jaar met vier challenges achter de rug en beginnen nu aan onze eerste challenge voor 2016. » Concreet wordt een tiental eendaagse sessies georganiseerd, met persoonlijke opdrachten tussen de sessies en daarna een revisie aangevuld met aanbevelingen van de animatoren, die trouwens ook de hulpmiddelen en de inhoud geven om de starters in staat te stellen tussen twee sessies vooruitgang te boeken. Een tiental thema’s per challenge Elke challenge kaart een tiental thema’s aan. Ter illustratie, enkele elementen die tijdens de challenge van oktober aan bod kwamen: strategie, business model, visuele identiteit en design van het project, storytelling, elevator pitch, voorbereiding van een sluitend financieel plan, juridische sessie … Kortom, zeker geen lachertje tot en met de praktische uitvoering, met de zogenaamde ‘pitch’. Deze laatste stap geldt als een generale repetitie in aanwezigheid van de andere deelnemers, in afwachting van de ‘echte pitch’, die aan de mogelijke aankopers en investeerders zal worden voorgesteld. Tijdens dit eerste jaar bereikten iets meer dan 50 projecten de eindstreep. Nu, welke zijn, grosso modo, de projecten die pre-starters komen presenteren? “Vaak gaat het om behoeften die deze mensen zelf hebben ervaren en die geen antwoord vonden of nog steeds niet hebben gevonden”, antwoordt Fabienne Malaise. “In dergelijk geval bestaat de wil om het concept te ontwikkelen en uit te breiden. Projecten zijn er genoeg, maar we hebben vaak te maken met verkeerde goede ideeën. Onze taak bestaat er dan in deze in werkelijk goede ideeën om te toveren. Tussen het begin en het einde van de challenge stellen we trouwens een evolutie vast: het idee wordt verbeterd of zelfs volledig herzien. Tijdens de laatste presentatie had de helft van de deelnemers zijn oorspronkelijk business model ingrijpend gewijzigd.” Het is bovendien ook niet verrassend dat een flink deel van de voorgelegde projecten met de nieuwe technologieën te maken heeft. Ideeën van nieuwe applicaties voor smartphones en tabletten nemen een steeds groter aandeel van het geheel, al hadden we bijvoorbeeld ook een projectdrager die met drones afkwam. Naast de nieuwe technologieën vinden we nog ambachtslieden: bijvoorbeeld een brillenmaker en een ontwerpster van juwelen. BECI Start’Hub Community In de maand oktober lanceerde de Start’Hub een dynamische Facebook pagina, onder de vanzelfsprekende naam BECI Start’Hub Community. In twee maanden tijd kreeg de pagina al meer dan 4.500 ‘likes’. Maar er is meer dan de aanwezigheid op de sociale netwerken: deze pagina getuigt van het ontstaan van een werkelijke gemeenschap van de pre-starters en starters die aan de vier challenges van de eerste editie hebben deelgenomen. Er werden onderlinge contacten gelegd, goed voor de uitwisseling van informatie en ervaringen. De gemeenschap beperkt zich bovendien niet tot de deelnemers, want ook de ondernemers en partners van de Start’Hub Challenge horen erbij. Met deze pagina wordt dus een van de oorspronkelijke doelstellingen bereikt: de oprichting van een gemeenschap waarin starters elkaar kunnen ontmoeten en waarin uitwisselingen tot stand komen, niet alleen tussen de starters onderling, maar ook met en tussen de partners, van wie sommigen tijdens de challenge trouwens tot de conclusie kwamen dat ze elkaar aanvullende troeven te bieden hadden. Jean-Christophe Bazin, vennoot en zaakvoerder van Exploradis, die in samenwerking met BECI de evenementen van de Start’Hub Challenge organiseert en begeleidt, verklaart: “Wij ondernemen samen met de partners, met de bedoeling de starters eerst te helpen hun activiteit op te starten en daarna de levensvatbaarheid van hun vennootschap te verzekeren. Het gaat hier om begeleiding. Wij gaan in geen geval het werk in hun plaats doen. Wij vragen hun eerder hard te werken voor de challenge. Wij geven hen in feite de tips en tricks waarmee hun project een succes kan worden.” Het succes van de Start’Hub beperkt zich in geen geval tot de challenges doorheen het jaar. Het is eerder te zoeken in het ontstaan van een gemeenschap van pre-starters, starters en ondernemers die samen een ‘spirit’ van creatie en ondernemerschap levendig houden. Hierdoor verschijnen nieuwe roepingen onder Brusselse talenten die zichzelf onderschatten of die aarzelen om de eerste stap te zetten. Na deze eerste editie is de Start’Hub goed op weg. Hij draagt voortaan bij tot de economische dynamiek van het Brusselse Gewest. ● Info: Fabienne Malaise ; fm@beci.be - 02 643 78 07 BECI - Brussel metropool - januari 2016 37

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication