11

THINK TANK Een globaal fiscaal kader Andere redenen stellen tot ongerustheid: welke houding zullen de gemeenten aannemen? Zij beslissen vrij over de inning van gemeentelijke opcentiemen en een aantal andere belastingen. Gemeenten die nu al verlieslatend zijn, zullen geneigd zijn gebruik te maken van hun fiscale autonomie, waardoor de regionale hervorming in het gedrang raakt. Vandaar de noodzaak aan een doelmatig ‘fiscaal pact’, met de nodige financiële middelen om in te gaan op de behoeften van de gemeenten (via een compensatiefonds) en een werkelijke harmonisering van de uiteenlopende gemeentelijke belastingen. Laten we er even aan herinneren dat een van de belastingen die de economische leefbaarheid van ondernemingen in het gedrang brengen, namelijk de belasting op kantoorruimtes, driemaal wordt uitbetaald: een eerste keer aan het Gewest, een tweede aan de gemeente en een derde keer via de onroerende voorheffing! Het Gewest moet dus een globaal fiscaal kader ontwikkelen. Het is positief dat de aankoop van vastgoed wordt bevorderd, maar dan niet ten nadele van nieuwbouw. Verder is een vermindering van de fiscale druk op gezinnen bijzonder welkom, maar die moet dan ook worden toegepast op handelaars en zelfstandigen van wie de lasten anders zonder compensatie zullen stijgen. En ten slotte moet het Gewest ervoor zorgen dat de 19 gemeenten de fiscale maatregelen erkennen, ondersteunen en naleven. ● “Dit is geen ‘gematigde’ hervorming” Bij de fiscale hervorming zijn heel wat actoren betrokken. Wij vroegen Guy Vanhengel, Minister van Financiën, Begroting en Externe Betrekkingen in de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, om een reactie. kregen toen 15 miljoen euro per jaar. Daar is in 2014 nog eens 10 miljoen bijgekomen. Nu zitten we aan meer dan 27 miljoen euro op jaarbasis en het regeerakkoord voorziet nog verdere uitbreiding. Minister-president Vervoort, bevoegd voor lokale besturen, werkt eraan – onderhandelingen met gemeenten komen eraan. Wat de harmonisering betreft, in 2016 regionaliseren we de pyloontaks en de hoteltaks. Er komt ook een hervorming van het compensatiefonds in functie van die taksen naar de gemeenten toe, dat zullen ze moeten afstemmen onder elkaar.” Hoe bereidt de fiscale administratie van het BHG zich voor op het beheer van de nieuwe bevoegdheden? Brussel Metropool: zullen de voorgestelde maatregelen een positief effect hebben op de werkgelegenheid en de economie? Guy Vanhengel: “De Brusselaars zijn in ons land het meest belast. Door de belastingdruk te verlagen, verhogen we hun koopkracht en dat komt de economie en de handel ten goede. Gewestelijk hebben we weinig of geen fiscale hefbomen om de economie aan te zwengelen, enkel de onroerende voorheffing en die schaffen we af op materieel en outillage. De vennootschapsbelasting, btw, etc. zijn federale belastingen. Fiscaal kunnen we er wel voor zorgen dat de intergenerationele overdracht van ondernemingen vlot(ter) verloopt via de schenkings- en successierechten; daar wordt werk van gemaakt tegen 2017. Op vlak van werkgelegenheid zullen bijkomende middelen uitgetrokken worden voor het inschakelingscontract. Met dit systeem willen we – aanvullend op de Jongerengarantie die we verder zullen zetten – de Brusselse jongeren sneller integreren in de arbeidsmarkt.” Zijn er gesprekken gevoerd met de gemeenten voor de uitvoering van een fiscaal pact? “Er bestaat al een fiscaal pact sinds 2007, de gemeenten “Nu telt Brussel Fiscaliteit zo'n 100 mensen. Op termijn is een verdubbeling voorzien. Probleem is dat aanwervingen in de publieke sector gemakkelijk een jaar aanslepen. Daarom laat een recente regeringsbeslissing toe om alvast een beroep te doen op externe bijstand en consultancy, vooral IT en juridisch. Ook de bevoegdheden van Brussel Fiscaliteit worden uitgebreid: overname van de federale inning van de onroerende voorheffing (2017), ondersteuning van de gemeenten, overname van de verkeersbelasting en inverkeerstelling (2019).” Waarom wordt de secundaire markt bevoordeeld tegenover nieuwbouw? “Brussel telt veel alleenstaanden en jonge koppels. Die richten zich doorgaans niet op nieuwbouw. Met de hervorming willen we dat ook zij in Brussel een woning kopen en er blijven wonen. Wij zijn een stad die middenklasse creëert, maar we stellen vast dat die nu om fiscale redenen vaak buiten de stad koopt. Dat willen we vermijden.” Annick Claus BECI - Brussel metropool - januari 2016 9

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication