34

Uitreiking van diploma’s aan de allereerste door BECI gecertificeerde milieumanagers. Opleidingen Discover, Learn en Grow! Wie weet, kan. Om zijn leden te helpen de nodige kennis en vaardigheden onder de knie te krijgen en hun zaak vlot te runnen, heeft BECI zijn waaier aan opleidingen grondig herzien. Meer dan ooit zijn deze sessies praktisch ingesteld en nuttig. Ze focussen op de verwerving van nieuwe hulpmiddelen, de gedachtewisseling en het delen van praktijkervaring onder de deelnemers. “D e ondernemingen denken hoe langer hoe meer na over de betekenis van wat zij doen. En hier hoort ook vorming bij”, zegt Trainings Coordinator Émilie Lessire. “Leren volstaat niet meer. De deelnemer moet ook inzien wat de nieuwe verworven kennis kan betekenen voor het veranderingsproces en de verbetering van de onderneming. Hij moet weten hoe hij dit alles gebruikt, valoriseert en optimaliseert. De opleiding beperkt zich niet langer tot een leerproces, maar wordt ook een discussie- en gedachtewisselingsplatform, met de trainer uiteraard maar ook en vooral met de andere deelnemers. Zo wordt ze een ware beleving, meer dan ooit op resultaten gericht. Tijd is schaars. Deelnemers willen dus meteen iets concreets uit de opleiding halen, iets dat ze onmiddellijk kunnen gebruiken. Dit is onze ‘belofte naar de klant toe’. Gewestelijke materies (mobiliteit, stedenbouwkunde, milieu…), bedrijfsontplooiing, bedrijfsoverdracht, internationalisering, welzijn en prestaties, digitalisering … Zie hier een greep uit de domeinen waarin BECI een nuttige deskundigheid kan voorleggen en, via opleidingen, een werkelijke toegevoegde waarde kan aanbieden. De opleidingen vallen voortaan onder drie categorieën: Discover, Learn en Grow. “‘Discover’ biedt een concreet antwoord op een bestaande behoefte”, licht Émilie Lessire toe. “Het zijn korte opleidingen over thema’s uit het nieuws. Zo bijvoorbeeld de gevolgen van een nieuwe wet inzake sociaal recht. Kortom, wat u moet weten. De ‘Learn’-opleidingen zijn op langere termijn opgevat en bieden hulpmiddelen op maat die de deelnemers dagelijks volgens hun behoeften kunnen inzetten. De eigenlijke opleidingen worden aangevuld door follow-up elementen onder de vorm van webinars en video’s met tips en tricks over het hulpmiddelen of de aangeleerde methode. In de categorie ‘Grow’ ten slotte vindt u een algemeen en veel diepgaander BECI | ACTIVITEITENVERSLAG 2016 - 32 begeleidingsprogramma dat bedoeld is om de onderneming werkelijk te wijzigen. Het zijn reeksen opleidingen met nu en dan een gedachtewisseling om de dynamiek van de groep optimaal te gebruiken.” Contact met de ondernemingen De opleidingen winnen dus aan samenhang en structuur. Ze kunnen zich desnoods over een bepaald thema buigen en alle aspecten ervan bespreken. Dit model werd verleden jaar al gebruikt met de vormingscyclus Perspective immobilière et développement urbain, de Co-Solutions Time reeks en onlangs nog het Cyclus in milieumanagement – waarvan de eerste diploma’s in juni werden uitgereikt en de tweede editie in de maand september van start gaat. Laatstgenoemde opleiding bespreekt de talrijke facetten van milieubeheer, met onderwerpen als mobiliteit, energie, afvalbeheer, inkoopbeleid, meetinstrumenten enz. Dit alles aan de hand van een aantal ééndaagse modules, webinars en bezoeken op het terrein. Netwerking is een andere dimensie die in deze opleidingen aan belang wint: “De dynamiek van de groep speelt een grote rol maar moet blijven bestaan wanneer de opleiding achter de rug ligt. Dit is de gelegenheid om mensen te ontmoeten, nieuwe contacten te leggen en, wie weet, nieuwe partners of klanten te vinden. Dit is hoe langer hoe meer een aspect dat wij willen bevorderen.” Dit programma is niet statisch. De BECI opleidingen zijn ook maatwerk en kunnen desnoods in de onderneming zelf worden georganiseerd. “Een van onze troeven is het permanente contact met de ondernemingen, samen met luistervaardigheid, netwerking en de snelle en kwalitatieve antwoorden op elke behoefte”, aldus nog Émilie Lessire. n jaarverslag 2016

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication