23

een zeker fiscaal evenwicht herstellen. Voorbeelden zijn de Antoine Dansaertstraat of het Sint-Goriksplein, twee bijzonder belabberde wijken die nu ingrijpend werden gerenoveerd.” Meteen verduidelijkt de voorzitter van BECI een belangrijk punt: “In tegenstelling tot wat sommigen beweren, zijn wij niet gekant tegen de verkeersvrije zone. Persoonlijk ben ik overtuigd van het nut van een dergelijk project. Maar we stellen ons wel bijzonder kritisch op tegenover de manier waarop het allemaal is gebeurd, met een verergering van de bestaande problemen.” Thierry Willemarck weigert echter elke vorm van doemdenken: “Op lange termijn behoudt Brussel zijn troeven, al was het maar zijn geografische ligging, waardoor de stad de facto een onomkeerbaar economisch en politiek knooppunt vormt.” Het imago van Brussel blijft echter zorgwekkend: “Het bezoedelde aanzien van onze stad verdient te worden opgepoetst. Wij zijn helaas weinig opgetogen met de houding van de Brusselse overheden, die ons hier op afstand houden. Dit is precies het probleem van Visit Brussels: dit orgaan bereikte schitterende resultaten door een samenwerking tussen overheid en privé, maar vandaag is de privésector daar niet langer welkom, en dan vooral niet de Horeca. Daarom zetten wij eigen initiatieven op touw, met de bedoeling steun te bieden aan de sectoren die met toerisme te maken hebben. Projecten als ‘Dining for Brussels’ of ‘Sprout to be Brussels’ zijn dus louter privé initiatieven, zonder hulp van de overheid.” Mobiliteit, de werf zonder einde De mobiliteit is een ander onderwerp waar de voorzitter van BECI van wakker ligt. De gesloten tunnels en de constante verkeersoverlast schaden de faam van Brussel. “Alle Europese regeringen bezuinigen sinds 30 of 40 jaar op de mobiliteitsinfrastructuren. Daarvan betalen we vandaag de rekening. Deskundigen gaan er meestal van uit dat elementen van de wegeninfrastructuur 50 jaar lang kunnen worden onderhouden als jaarlijks 2% van het bouwbudget hierin wordt geïnvesteerd. In Europa ligt het gemiddelde tussen 1 en 1,2%. In België zitten we aan 0,63%. Sinds de regionalisering van deze materies stellen we in Vlaanderen een verbetering vast. Ook Wallonië levert inspanningen. In Brussel beschikken we over een parlementaire commissie die nu ‘constateert’ dat niets werd gedaan …” Thierry Willemarck verheugt zich echter over het akkoord dat werd bereikt voor de uitbreiding van de metro, “iets dat met de vorige regering onmogelijk bleek”. En nu misschien nog even het GEN afwerken? “Dit is vooral een maatschappelijk probleem. Het GEN werd vooral afgeremd door de talrijke mensen die hiertegen in beroep gingen, wat trouwens in Vlaanderen veel minder het geval was. Voor dergelijke projecten is het aangewezen zich eerst over de wettelijke mogelijkheden te buigen en opnieuw voorrang te geven aan het gemeenschappelijk welzijn.” Voeling voor dit gemeenschappelijke welzijn ontbreekt blijkbaar ook in de benadering van de luchthavenactiviteit. Als voornaamste doelSmart Cities: “de trein niet missen” Thierry Willemarck heeft een zwak voor smart cities – aangesloten en intelligente steden: “Wij reageren te traag! We moeten beseffen dat de technologie bliksemsnel evolueert en alle domeinen treft. Denk maar aan de mobiliteit, het autonoom rijdende voertuig, de programmering van verkeerslichten, de elektrische wagen e.d. We gaan een zeer snelle evolutie tegemoet maar we hebben de indruk dat de reglementering dit tempo niet aankan en ook niet volgt. Neem nu het voorbeeld van het autonoom rijdend voertuig: we zijn bereid de metro te automatiseren, maar een computer die een wagen bestuurt, daar staan we niet voor open. Nochtans zou dit de verkeersoverlast gevoelig verminderen. Andere voorbeelden zijn de 4G en 5G, waarmee het internet of things kan werken. Wij behouden de strengste normen in Europa, die de ingebruikname van de modernste communicatietechnologieën belemmeren!” “Hier valt echter een ware kans te grijpen. We zullen opnieuw in onze infrastructuren moeten investeren, maar gelukkig zijn de smart technologies niet noodzakelijk duur. Ze laten zich vaak op bestaande structuren enten. Dit is onder meer het geval voor de intelligente verkeerslichten. Als we Brussel zo aantrekkelijk mogelijk willen positioneren, mogen we deze trein niet missen!” wit van de terreur van 22 maart heeft Brussels Airport zeer zware klappen geïncasseerd. De luchthaven was amper heropend toen de Brusselse regering om milieuredenen meerdere stopzettingsacties ging voeren. “BECI is natuurlijk geen voorstander van een onredelijk aantal vluchten boven Brussel”, verklaart Thierry Willemarck. “Toch liggen oplossingen binnen handbereik, via een eerlijke verdeling van de hinder. Wij betreuren dat het overleg tussen de verschillende overheden geen vruchten afwerpt. In dit dossier zoals in vele andere zien we het nut in van een metropolitaanse aanpak, die spijtig genoeg nergens te bespeuren valt.” Ook positieve elementen! Dit dramatisch jaar voor Brussel bevatte nochtans enkele positieve elementen voor de voorzitter van BECI, die onder meer de federale en gewestelijke ‘tax shifts’ goedkeurend toejuicht: “De initiatieven van de federale regering gaan in de goede richting. Wij zijn bijzonder tevreden met het KMO-plan van minister Willy Borsus. Deze maatregelen zijn relevant en worden zelfs vrij snel in werking gesteld. Ook de regionale tax shift is een goede zet die een terugkeer naar Brussel in de hand kan helpen.” De actie van BECI zorgt eveneens voor tevredenheid: “Ik verheug me voornamelijk om de erkenning van IZEO – een structuur die we zelf hebben helpen opzetten – als sociale partner. De zelfstandigen worden beter ondersteund en vertegenwoordigd. Dit bewijst tegelijk de waarde van onze drieledige aanpak (BECI, KHNB en IZEO). Ik vind bovendien dat onze lobbyactiviteiten vrij efficiënt zijn. Het mooiste bewijs hiervan is de kritiek die wij regelmatig ondergaan. Wij wensen in geen geval conflicten uit te lokken – integendeel: de dialoog mag nooit worden verbroken – maar wij zijn er ook niet om steeds toegejuicht te worden. Het is onze opdracht bepaalde zaken aan te klagen.” “Het reactievermogen van BECI in moeilijke tijden waardeer ik bijzonder. Ik denk voornamelijk aan Stronger.Brussels, dat wij in een recordtijd hebben kunnen ontwikkelen en operationeel maken om de Brusselse ondernemingen te ondersteunen.” n Persconferentie van BECI, naar aanleiding van de aanslagen van 22 maart. 21 - ACTIVITEITENVERSLAG 2016 | BECI jaarverslag 2016

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication