50

R.T. De Entr’apprendre stages: een fundamenteel project om goede praktijken in de relaties tussen scholen en ondernemingen te bevorderen. De ‘Fondation pour l’Enseignement’ doet een beroep op de ondernemingen Een vijftiental ondernemingen heeft zich bij de Fondation pour l’Enseignement aangesloten om deel te nemen aan de tweede editie van de Entr’apprendre stages. Dit project, zoals alle andere van de Fondation, bouwt bruggen tussen school en onderneming om de schooltrajecten beter af te stemmen op de verwachtingen van de arbeidsmarkt. Om haar actie verder uit te breiden, doet de Fondation nu een beroep op Brusselse werkgevers die de gemeenschappelijke inspanningen nieuwe impulsen kunnen geven. Vincent Galuszka D e Entr’apprendre stages nemen vanaf januari 2016 een nieuwe start! Een tiental nieuwe ondernemingen is de groep van acht pioniers komen aanvullen die in de lente 2015 het proces op gang bracht (zie kaderverhaal). Het project van de Fondation pour l’Enseignement levert dus nieuwe inspanningen om de banden tussen de bedrijfswereld en het onderwijs te versterken en op die manier te sleutelen aan een toenadering tussen enerzijds de vorming die Franstalige technische en beroepsscholen aanbieden, en anderzijds de verwachtingen van de ondernemingen (vaardigheden, houding t.o.v. werk en gedragingen). Flashback. Tussen maart en juni 2015 dompelt een zestigtal leerkrachten, werkplaatschefs en opleiders uit 17 scholen van alle Franstalige onderwijsnetten zich in de werkomgeving van de acht deelnemende ondernemingen. De leerkrachten-stagiairs die zich ingeschreven hebben bij de instellingen voor permanente navorming van het onderwijs1 worden onthaald in een van de ondernemingen die stageplaatsen aanbieden in de betrokken beroepen. De eerste dag blijven de stagiairs gewone waarnemers. Daarop volgt een inleefstage van twee of drie dagen: de bezoekers werken dan onder de verantwoordelijkheid van interne opleiders of verantwoordelijken van productielijnen. Een bedrijfsbad De ondernemingen die aan het project 2015 deelnamen, onderstreepten hoe nuttig zulke stages wel zijn. Enerzijds krijgen ze de gelegenheid om de leerkrachten te confronteren met de concrete verwachtingen. En anderzijds verwerven ze inzicht in bepaalde moeilijkheden waarmee het onderwijs in Franstalig België nu kampt. Van hun kant verheugen de leerkrachten zich met deze bespiegeling van de vaardigheden die ze hun leerlingen willen aanleren. Om onze actie te versterken en onze projecten uit te breiden, is het van groot belang dat ondernemingen zich blijven inzetten en onze werkbasis zowel op financieel als op operationeel vlak komen verstevigen. Olivier Remels (Fondation pour l’Enseignement) “Ik heb niet gevoeld dat de bekwaamheden van de onthaalde leerkrachten moesten worden aangescherpt”, vertelt François Constant, Technical School & Knowledge Manager van de MIVB. “Wij hadden geen doelstelling bepaald en wilden ook geen specifieke boodschap overbrengen. Onze aanpak 1 De ‘Formation en Cours de Carrière’ (FCC), de ‘Centre catholique de formation en cours de carrière’ (Cecafoc) en het ‘Institut de formation en cours de carrière’ (IFC). 48 BECI - Brussel metropool - december 2015

51 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication