51

Een vruchtvolle toenadering In Brussel onderhouden bepaalde ondernemingen zoals de MIVB al geruime tijd relaties met de scholen, met de bedoeling toekomstige werkzoekenden te helpen en te voorbereiden. De Entr’apprendre stages hebben dit beleid nog versterkt en, in sommige gevallen ook aangevuld. “Zulke stages scheppen banden”, vertelt Catherine Vandepopeliere, die instaat voor Communication & Corporate Social Responsibility bij D’Ieteren. “Wij hebben betrekkingen aangeknoopt met het Brusselse Institut des Arts et Métiers. De leerkrachten maakten van hun stage bij ons gebruik om hun behoeften bekend te maken. Ze hebben ons gevraagd leerlingen te onthalen, onder andere om ze op te leiden tot de voorbereiding van nieuwe voertuigen, wat ze op school niet kunnen doen. We hebben eveneens leerlingen ontvangen voor een stage in de carrosserie. Dit kunnen we helaas niet met alle scholen doen. Het is een kleine bijdrage, vergeleken met de geweldige uitdagingen die wij tijdens deze stages hebben ontdekt.” bestond er gewoon in die mensen in het bedrijfsbad te onderdompelen, zodat ze daar hun eigen conclusies konden uit trekken en die zelf aan hun leerlingen overmaken.” Andere ondernemingen hebben hun behoeften en verwachtingen bekendgemaakt en op die manier soms aangetoond dat de inhoud van bepaalde leertrajecten niet meer overeenstemde met de technologische evolutie. “Maar daar bleef het niet bij”, zegt Audrey-Ann Toogood, Human Resources Director Benelux van Heidelberg Cement. “Naast de snelle evolutie van de techniek, die de scholen voor allerlei min of meer goede redenen niet altijd volgen, hebben wij de klemtoon gelegd op de bedrijfscultuur, de werkelijkheid van de arbeidswereld en de noodzaak voor iedereen om zich aan veranderingen aan te passen en van flexibiliteit te getuigen.” De Entr’apprendre stages gaven de ondernemingen de gelegenheid aan te dringen op de houdingen en gedragingen die op de werkplaatsen worden verwacht. Ook dit zijn vaardigheden, waarvan zij achten dat ze te weinig op school worden aangekaart. Hier wordt bijvoorbeeld verwezen naar de veiligheidsrichtlijnen of de vereisten van teamwerk. Heel wat leerkrachten werden zich bewust van het belang van veiligheid op de werkplaats en hebben zich ertoe verbonden dit onderwerp met hun leerlingen te bespreken. Een oproep om de Fondation te ondersteunen “De feedback van de eerste editie was globaal bijzonder positief”, aldus Olivier Remels, secretaris-generaal van de Fondation pour l’Enseignement, “ondanks het feit dat het project pas geleidelijk tijdens zijn verloop op het terrein gestalte kreeg. De ondernemingen kregen de gelegenheid om rechtstreeks of via hun sectorale federatie hun ervaring en perceptie mede te delen. Ik geloof dat wij zeer aandachtig hebben geluisterd, om onze aanpak te verbeteren en professioneler te werk te gaan. De getrouwheid van de deelnemers spreekt boekdelen over ons project: zeven ondernemingen op acht gaan ermee verder en nieuwe bedrijven komen aan boord.” Entr’apprendre is een van de voornaamste projecten van de Fondation pour l’Enseignement. Het is bedoeld om goede praktijken in de relaties tussen scholen en ondernemingen te bevorderen. Om nog meer armslag te krijgen, moeten meer bedrijven zich bij de Fondation aansluiten. De organisatie heeft hun ervaring nodig voor de vorming van de toekomstige jonge afgestudeerden die vroeg of laat zullen solliciteren – onder andere in de knelpuntberoepen. De actieve deelneming van de ondernemingen aan de projecten op het terrein – en hun financiële steun – zijn ook van vitaal belang voor de toekomst van de Fondation en haar missie. “De Fondation werkt dankzij een financiële steun waarvan de last is verspreid op een groot aantal ondernemingen, federaties en privé stichtingen, zowel in Brussel als in Wallonië”, licht de heer Remels toe. “Hiermee kunnen wij onze actie op brede schaal aanpakken en er een groot aantal spelers uit de sociaal-economische sector en het onderwijs bij betrekken, zonder een financiële last te betekenen voor wie dan ook2 . Om onze actie te versterken en onze projecten uit te breiden, is het echter van groot belang dat ondernemingen zich blijven inzetten en onze werkbasis zowel op financieel als op operationeel vlak komen verstevigen.” Er wordt dus een beroep gedaan op de Brusselse ondernemingen om de actie van de Fondation pour l’Enseignement te steunen. Haar actie is van fundamenteel belang, want ze heeft een weerslag op de kwaliteit en de gelijkheid van kansen binnen het Franstalig onderwijs in België. Dit zijn essentiële voorwaarden voor een versterking van het sociaal-economische weefsel in Brussel. ● Info: Olivier Remels, tel. +32 477 20 26 65 ; or@fondation-enseignement.be ; www.fondation-enseignement.be. Nieuwe ondernemingen, nieuwe sectoren, nieuwe trajecten Aan de 2016 editie van Entr’apprendre namen de volgende ondernemingen deel: D’Ieteren Auto, de MIVB, Techspace Aero, Sonaca, Heidelberg Cement en Carmeuse. Nieuwkomers waren: IBA, AGC, Delacre, Lutosa, Lantmannen Unibake, Kluber, Innovyn, Lidl, Cofely Fabricom en Ores. Met deze nieuwe ondernemingen bereikt Entr’apprendre zijn kruissnelheid. De organisatie benadert bovendien nieuwe sectoren, zoals de medische technologieën, glas, agrovoeding, chemie, distributie enz. “Hiermee breiden wij onze ervaring uit”, verheugt zich Olivier Remels, “en bieden wij antwoorden voor de opleidingsbehoeften in meerdere andere trajecten van het onderwijs die vaak overeenstemmen met knelpuntberoepen in onze ondernemingen, naast de beroepen die tijdens de testfase al van ons project deel uitmaakten.” 2 Vanaf 2016 zal het Europees Sociaal Fonds bijkomende steun verlenen aan de Fondation pour l’Enseignement, in het raam van de permanente navorming van leerkrachten. BECI - Brussel metropool - december 2015 49

52 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication