49

Dynamiek STARTER Gling promoot de lokale handel I edereen hamert op het belang van de kleine handelszaken in het leven van onze wijken en onze steden. De meeste van deze kleine winkels voelen zich echter machteloos tegenover de steeds sterkere online concurrentie en de niet te stoppen digitale evolutie. Ze beseffen wel dat ze deze nieuwe technologieën moeten integreren, ook al zetten die de klassieke handel op zijn kop. Hier reikt Gling een helpende hand. Gling is een bij de Start’Hub Challenge van BECI ingeschreven startup die door Greg Malcause en Gil Knops werd opgericht en er iets later Florian Jeanmart bij betrok. In oktober lanceerde het bedrijfje een gelijknamige toepassing, eerst op het grondgebied van Oudergem. Het gaat om een dynamisch communicatieplatform tussen handelszaken en consumenten. Een twintigtal behoeften “Het is onze bedoeling de handelaars een eenvoudig en snel hulpmiddel te bieden, dat ze bovendien zelf beheren”, licht Greg Malcause toe. “En de consumenten kunnen op die manier al het nieuws van hun favoriete handelszaken opvolgen – promotionele aanbiedingen bv. – ze in het geheugen opslaan en de adressen via geolokalisatie terugvinden.” De toepassing onderscheidt zich door een zoekfunctie die geen gebruik maakt van sleutelwoorden, maar wel van behoeften als “Ik heb honger”, “Tijd voor een aperitiefje”, “Ik verzorg me goed!” of “Mijn grote inkopen aan lage prijzen”. Een twintigtal behoeften werd op deze manier al in de lijst opgenomen. Alle types handelszaken komen aan bod: de krantenwinkels, restaurants, bloemisten, welzijnszaken, het cultureel centrum en heel wat andere. “De leidraad doorheen onze toepassing is de onmiddellijke levering van informatie van een handelszaak naar een consument”, zegt Greg Malcause. “Dit kunnen de handelaars gebruiken om, naargelang van hun type handel, de dagschotel aan te kondigen, een korting aan te bieden, een uitnodiging te verspreiden enz. Wij focussen op lokale handelszaken die moeite ervaren met de digitale wereld. Ofwel doen ze niets, ofwel hebben ze een website die misschien geen zichtbaarheid heeft, ofwel gebruiken ze sociale netwerken als Facebook. Deze oplossingen leveren niet altijd iets op en ze kosten geld. Bij ons is er geen sprake van ‘liken’ of commentaar achter te laten. Wij geven de voorkeur aan een rechtstreekse en dynamische link tussen handelszaak en consument.” Van links naar rechts: Gil Knops, Greg Malcause en Florian Jeanmart. Brussel en daarbuiten Gling verspreidt zijn toepassing eerst in Oudergem. Daarna is het de bedoeling de dekking uit te breiden tot andere gemeenten van de hoofdstad, om te beginnen Schaarbeek, Etterbeek en Sint-Pieters-Woluwe, die belangstelling hebben getoond. De toepassing richt zich tot handelszaken, maar ook culturele centra en sportinstellingen die eveneens behoefte hebben aan communicatie. De toepassing is in een eerste fase gratis en wordt later eventueel betalend voor handelaars die ze regelmatig gebruiken voor hun reclame en communicatie. Ze is momenteel toegankelijk op het web, op playstore en binnenkort ook op app store. Voor de consument is de toepassing vanzelfsprekend gratis. Met dit snelle communicatieplatform beschikken de handelaars over een hulpmiddel om informatie dynamisch naar de consumenten door te sturen. De ontwerpers van het project voorzien een jaar om de testfase in Oudergem met succes af te ronden en daarna op bredere schaal te gaan werken. Eerst in Brussel en daarna geleidelijk in andere steden van het land. ● Info: www.gling.be Invest in starters Tip: maak deel uit van de gemeenschap van investeerders die jonge, innoverende ondernemingen in Brussel ondersteunen! • U draagt bij tot de economische ontwikkeling van Brussel. • U brengt verscheidenheid in uw investeringen. • U geniet fiscale voordelen dankzij de ‘tax shelter’ voor startups Daar moet u zijn: starters@beci.be BECI - Brussel metropool - december 2015 47 Gling, een nieuw communicatieplatform tussen handelaars en consumenten, is een eenvoudige, snelle en zeer betaalbare toepassing om de kleine handelszaken te ondersteunen. Guy Van den Noortgate R.T.

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication