38

© Thinkstock Hou uw e­reputation in de gaten! VEILIGHEID Sinds de opkomst van het internet vormt de e-reputation een online verlenging van de klassieke reputatie. Dit geldt voor iedereen, bedrijf en persoon. Hoe kunt u dit imago beschermen, evalueren of rechttrekken als het in opspraak werd gebracht? Wij bespraken deze vraagstukken met IZEO secretaris-generaal Miguel Van Keirsbilck en met Edouard Cambier, directeur-generaal van Seed Factory. Guy Van den Noortgate I nternet en de sociale netwerken maken voortaan deel uit van ons dagelijks privé- en beroepsleven. Ook in de virtuele wereld hebben wij een (digitale) reputatie: de zogenaamde e-reputation. Niemand kan zich nog veroorloven daar geen rekening mee te houden. Met deze evidentie steekt IZEO secretaris-generaal Miguel Van Keirsbilck meteen van wal: “Voor ondernemers en KMO-bedrijfsleiders is de e-reputation – en die van hun onderneming – in enkele jaren van cruciaal belang geworden, zelfs als ze het niet beseffen. We stellen een zekere bewustwording vast onder de bedrijfsleiders, maar ze verkiezen meestal een vrij passieve houding tegenover het gevaar: ze hopen gewoon van turbulenties gespaard te blijven. Vandaag moet echter aan preventie worden gedaan, met de klemtoon op actieve waakzaamheid, de voorbereiding van reacties en het proactieve beheer van de e-reputation.” “De e-reputation is het verlengde van de gewone reputatie, maar potentieel veel krachtiger en met het risico dat een crisissituatie uit de hand loopt. Het Volkswagenschandaal is daar een mooi voorbeeld van. Het begint met de reputatie van de autoconstructeur die in opspraak komt wegens feiten die niet meteen iets te maken hebben met de e-reputation. Zodra de feiten aan het licht kwamen, brak een negatieve vloedgolf los die zich meteen in de media en de sociale media verspreidde, met bovendien heel wat oproer in de sociale netwerken. De mogelijke gerechtelijke en financiële schade gaat dan heel snel de 36 BECI - Brussel metropool - december 2015 commerciële activiteit of de markt bedreigen! Alle ondernemingen kunnen op hun niveau door een dergelijke ramp worden geteisterd, zelfs zonder strafbare of frauduleuze activiteiten.” Mogelijke scenario’s De bedrijfsleiders en hun medewerkers moeten zich absoluut realiseren wat hier op het spel staat. Pogingen om hun e-reputation in diskrediet te brengen kunnen snel een negatieve weerslag hebben op de onderneming. Eerst de tijd nemen om zorgvuldig na te denken over mogelijke risico’s voor de goede naam van een onderneming of haar bedrijfsleider Miguel Van Keirsbilck (IZEO) Enkele nuttige tips van Miguel Van Keirsbilck in dit verband: “Eerst de tijd nemen om zorgvuldig na te denken over mogelijke risico’s voor de goede naam van een onderneming of haar bedrijfsleider, over de mensen die met communicatie zijn belast, over de gebruikte kanalen en de mogelijke gevolgen van een aanslag op de faam. Idealiter wordt een aantal risicoscenario’s uitgeschreven. ‘Als ik yo ghurtproducten, zonnebrandcrème of om het even welk product of dienst produceer, invoer of verkoop, dan moet

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication