TOPIC ik weten welke informatie, gegrond of vals, mij schade kan berokkenen. Hoe kan ik dan vermijden dat deze slechte informatie ontstaat en de ronde doet? Eerst en vooral moet ik natuurlijk ingrijpen in mijn kwaliteitsprocessen en mijn voorzorgsmaatregelen. Maar wat kan ik doen als een gerucht toch ontstaat en zich verspreidt?’ Dit is delicaat want een onderneming heeft er op commercieel vlak alle baat bij dat er over haar wordt gepraat. Deze zoektocht naar zichtbaarheid stelt de onderneming echter bloot aan bedreigingen en mogelijk verlies aan controle!” rechtsmiddelen en strafrechtelijke vervolgingen, naast ingrepen om de kwaadaardige informatie op internet (websites, fora, blogs, sociale netwerken enz.) te wissen of te overspoelen. Naast de verzekeringen, zorgt u ook best voor de kwaliteit van uw e-reputation op het web, zonder echter de waarheid op te smukken, want dit kan u zeer duur komen te staan. Het klinkt evident, maar doe wat u gezegd hebt, wanneer u het gezegd hebt. Riskeer geen leugens over uw competenties (diploma’s, ervaring enz.), want vroeg of laat (en meestal vroeg) wordt u betrapt. Voor sommige profielen, onder meer in het management, is afwezigheid op het internet ondenkbaar. Edouard Cambier (Seed Factory) Komt uw e-reputation in opspraak, dan reageert u best heel snel. De aantasting van uw elektronische reputatie kan heel wat vormen aannemen: een eenvoudige vergissing, kwaad opzet, wraak van een werknemer of een oneerlijke zet van een concurrent … Een grote verscheidenheid die in feite weinig afwijkt van wat ook in de werkelijke wereld gebeurt. Geruchten zijn de oudste vorm van informatie in de wereld. Maar op het net moet u met twee fundamentele verschillen rekening houden: snelheid en persistentie. De vraag is: hoe herstelt u een toegetakelde e-reputation? “Een hele uitdaging”, geeft Miguel Van Keirsbilck toe. “Tijdens het graven van het Panamakanaal heeft het maanden geduurd vooraleer het nieuws van het faillissement van de Compagnie du Canal onze kant van de Atlantische Oceaan bereikte en de kleine Franse investeerders ongerust werden. Vandaag verspreidt en herhaalt het nieuws zich in luttele seconden. Als u flagrante onwaarheden ontkent, riskeert u de ‘bad buzz’ nog meer weerklank te geven, volgens het bijzonder onrechtvaardig en genadeloos principe dat waar rook is, ook vuur is. Eventuele burgerrechtelijke of strafrechtelijke vervolgingen zullen pas veel te laat resultaten opleveren, misschien met een burgerrechtelijke schadeloosstelling of een strafrechtelijke veroordeling van de dader. Misschien… Los van de vervolgingen moet u dus eerst de brand blussen voor hij zich uitbreidt.” Gemeenschappelijk verzekering Omdat preventie altijd beter is dan genezing biedt IZEO in zijn servicepakket de eerste gemeenschappelijke verzekering van de e-reputation van zijn leden (zelfstandigen en KMO-bedrijfsleiders). Deze verzekering is voor een alleenstaande ondernemer bijzonder duur, maar wordt wel betaalbaar via een collectieve formule die het risico verdeelt. De verzekering biedt tegelijk burgerrechtelijke De e-reputation van anderen Tot zover de bescherming van uw eigen virtuele reputatie. En hoe evalueert u de reputatie van derden? Hoe nuttig en betrouwbaar zijn de elektronische bronnen? Opgesmukte cv’s en onbestaande diploma’s zijn zo oud als de straat, maar beginnen met internet blijkbaar aan een nieuwe jeugd. En dan zijn er ook de profielen op de sociale netwerken: bijzonder nuttig om meer te weten te komen over sollicitanten. Edouard Cambier, directeur-generaal van Seed Factory, en zijn team nemen deze aspecten aandachtig onder de loep tijdens aanwervingen. “Wij controleren of de e-reputation van de persoon overeenstemt met zijn ‘werkelijke’ reputatie”, vertelt hij. “Wij toetsen wat hij zegt of doet op de sociale netwerken bij twee of drie mensen die hij kent. Niet alleen wat hij zegt of doet is van belang, maar ook de tijd die hij op de sociale netwerken doorbrengt. Als u vaststelt dat iemand in talrijke groepen ingeschreven staat en constant tussenkomt, stelt u zich automatisch de vraag: ‘wanneer werkt die persoon?’ Idem op LinkedIn. Kijk naar de aanbevelingen. Komen die van gewone bedienden, collega’s of leidinggevenden? Dit verandert veel aan de waarde.” Zich verstoppen is geen alternatief Afwezig zijn op het web, een alternatief om e-reputation problemen te vermijden? Onze twee gesprekspartners antwoorden klaar en duidelijk dat het niet meer mogelijk is op het internet afwezig te zijn. “Voor sommige profielen, onder meer in het management, is zoiets ondenkbaar”, verklaart Edouard Cambier. “Nu, in andere functies zoals catering en schoonmaak moet zoiets nog kunnen. Hoe dan ook, het is van groot belang regelmatig de e-reputation van aangeworven personen te controleren, want ook de reputatie van de werkgever hangt hier van af.” Miguel Van Keirsbilck is dezelfde mening toegedaan: “Beheer uw eigen e-reputation en die van de onderneming. Verstoppertje spelen zal niemand beletten negatieve informatie over u te verspreiden. In zo’n geval is het uitblijven van een sterk profiel een bijkomende zwakte.” Besluit: wees op uw hoede maar verval niet in paranoia. Ondanks de beweringen van de vroegere topman van Intel, Andrew Grove: “alleen paranoïde mensen overleven”. ● BECI - Brussel metropool - december 2015 37 R.T.
40 Online Touch Home