TOPIC Meer dan 600 vrijwilligers bij Belfius Bank en Verzekeringen In hartje Brussel werken nagenoeg 4.000 mensen op de 32 verdiepingen van het Rogier torengebouw. “Hun veiligheid bij een gezondheidsprobleem of bij het ontstaan van een brand, vereist een daadwerkelijke strategie”, zegt Régis Duez, de preventieadviseur van de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (IDPBW). “De veiligheid van het personeel is voor Belfius van fundamenteel belang. De bank zet dus de nodige middelen in en gaat zelfs verder dan de wettelijke verplichtingen.” “Wegens de omvang van het gebouw vrezen we vooral voor het uitbreken van een brand. Wij hebben dus 340 leden in het eersteinterventieteam. Die hebben al een basisopleiding gevolgd en worden jaarlijks bijgeschoold. Elk jaar laten we ook een ‘opleidingsbus’ naar hier komen om onze vrijwilligers te confronteren met praktische oefeningen in brandbestrijding. Wij hebben bovendien 13 mensen opgeleid voor tweedeinterventieacties. Hun taak bestaat erin mindervalide collega’s te gaan halen die in het gebouw zouden vastzitten en de brandweer in geval van nood te begeleiden. Zij zijn in feite ‘halve brandweermannen’; zij kennen het gebouw door een door en hebben een zeer degelijke opleiding genoten in brandbestrijding.” Belfius beschikt bovendien over 85 door het Rode Kruis opgeleide EHBO’ers en 40 psychosociale steunverleners. “Laatstgenoemden werden opgeleid om posttraumatische schokken te beheren. Tijdens het treinongeval in Buizingen in 2010 zaten er bijvoorbeeld meerdere van onze personeelsleden in de trein. Een van hen maakte afschuwelijke zaken mee en heeft ons om hulp gevraagd.” “De medewerkers zijn bij Belfius nogal solidair ingesteld. Wanneer we een oproep doen voor vrijwilligers via het intranet, vinden we gemakkelijk kandidaten. Wij zijn op zoek naar gemotiveerde, beschikbare, geengageerde en stressbestendige mensen. Als er iets gebeurt, zijn ze allemaal daar. Zij treden bovendien ook preventief op en sporen mogelijke risico’s op. We mogen echt op hen rekenen!” En in geval van brand? Naast de EHBO verplichtingen moeten de ondernemingen ontruiming- en interventieprocedures invoeren om het hoofd te bieden aan het brandgevaar. Dit is het werk van het ‘eerste interventieteam’. “Regelmatig worden ondernemingen van allerlei omvang door een brand getroffen. De werknemers kunnen zowel lichamelijke als psychologische letsels oplopen, soms zelfs het leven verliezen. Om dit te vermijden heeft de wetgever een aantal verplichtingen ingevoerd met de bedoeling het brandgevaar en zijn gevolgen op de personen te verminderen”, vertelt Jean-Pierre Cosy, directie-adjunct van het opleidingsorgaan Cresept. Op 28 maart 2014 verscheen een nieuw Koninklijk Besluit met betrekking tot brandpreventie in ondernemingen. “De ‘brand’-wetgeving is in België bijzonder ingewikkeld omdat alle overheidsniveaus erbij betrokken zijn. Het lijkt soms op een doolhof”, vindt de deskundige. Preventie loopt als een rode draad doorheen dit Koninklijk Besluit dat werd omgezet in de wet voor het welzijn op het werk. Sommige maatregelen zijn voor alle werkgevers verplicht, ook al is er maar één enkele werknemer. “Zo moeten bijvoorbeeld alle deuren langs het ontruimingstraject in de richting van de ontruiming opengaan”, zegt Jean-Pierre Cosy. De nieuwe wetgeving voorziet bovendien dat elke interventie ten minste door twee personen worden uitgevoerd. “In KMO’s kan dit voor problemen zorgen. Als daar maar een tiental mensen werkzaam is, hoe kan men garanderen dat twee opgeleide personen altijd aanwezig zijn, rekening houdend met de verlofdagen of de afwezigheden? Door vorming van zijn personeel moet de werkgever garanderen dat een interventie of een ontruiming op om het even welk tijdstip kan plaatsvinden. De bedrijfsleider kan natuurlijk ook zelf de opleiding volgen.” Voor het overige moet elke onderneming haar eigen intern urgentieplan ontwikkelen, wat niet altijd van een leien dakje loopt. Wat is best: mensen die in staat zijn een beginnende brand te blussen of automatisch het gebouw ontruimen? Elke werkgever moet de prioriteiten bepalen en hierbij zoveel mogelijk de wettelijke verplichtingen naleven. Jean-Pierre Cosy (Cresept) In België ontstaan er 10.000 branden per jaar, waarvan 20 tot 30% in ondernemingen. Wanneer de plannen bestaan, moeten ze worden toegepast en dienen medewerkers te worden opgeleid als leden van het interventieteam. De opleiding voorziet enerzijds ontruimingstechnieken, anderzijds brandbestrijding. “Hoe groter de onderneming, hoe kritischer de ontruiming. De leden van het eerste-interventieteam moeten de procedures eigen aan hun onderneming aanleren en in staat zijn ze toe te passen. Wat brandbestrijding betreft, bespreken we natuurlijk de theorie, maar geven we voorrang aan praktische oefeningen. Wij leren de stagiairs specifieke risico’s op te sporen, de beschermingsuitrustingen te gebruiken en een beginnende brand te blussen. Ook belangrijk: wij moeten de vrijwilliger aanleren de grenzen van zijn vaardigheden in te zien en niet te willen optreden wanneer de brand al te uitgebreid is.” Jean-Pierre Cosy stelt helaas vast dat veel ondernemingen brandpreventie nog als een saaie verplichting beschouwen. “Er blijft nog veel sensibiliseringswerk te verrichten. De bedrijven zouden dit als een investering moeten bekijken. Goede reacties in geval van brand kunnen inderdaad levens redden, maar soms ook de ganse onderneming”, besluit hij. ● BECI - Brussel metropool - december 2015 23
26 Online Touch Home